Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan gamla iPoden tack vare iTunes 4 spela AAC ? Innan var det väl bara: AIF, MP3 och Wav ?

Olle

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:30

Det verkar som att det skall kunna gå, i alla fall enligt det här uttalandet:

"iPod Software 1.3 Update:

The iPod Software 1.3 Update provides iTunes 4 support, including playback of AAC encoded audio files (Mac-only). Additional enhancements include audio playback and user interface improvements, increased playback time on scroll-wheel iPods, and longer stand-by time for all iPods."

Källa

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 23:08

Surt att Apple inte bjussade på de nya spelen och playlist-to-go i uppdateringen av iPod för oss med äldre iPods (min är förvisso bara några månader, men men).

Är det någon som har lyckats ta reda på vilken port musikdelningen använder? Inga portar är öppna om man kör en portscan på localhost, men det funkar ändå

Snabbt svar från en som skrev fel adress i whatPorts:

iTunes delar musik på port 3689

Kom precis på samma sak efter lite paketsniffning med etherpeek.

Apple måste ha mekat nåt grymt med AAC inställningarna, för så här bra lät det inte när jag började experimentera med MPEG-4 ljud för ett halvår sen!

Sitter just och testar några Summoning* låtar i 96 kbps .m4a = Låter helt OK!

Yay, dubbelt så många låtar på iPoden!!!

* Mycket ljud/instrument på samma gång...

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 00:56

Finns det någon spelare/ripper för Windows som stöder AAC?

Vet nå'n om/hur man kan få in album-bilden/omslaget i Itunes 4 på samma sätt som man får in låtnamnen med CDDB? (Detta funkar ju i mediaspelaren i Windows XP, så varför skulle Apple vara sämre?)

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 01:03

synergy löser ditt dilemma, fungerar mkt bra och du får skivomslag OCH mkt godis på köpet

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny:
synergy löser ditt dilemma, fungerar mkt bra och du får skivomslag OCH mkt godis på köpet

Öhh, Synergy? Förklara mer. Var, vad, när, hur? Inne i Itunes nå'nstans?

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 01:15

Besök macupdate.com och hämta programmet där, det lägger till några önskvärda funktioner till iTunes

Tack, men jag hann o hitta innan jag såg ditt inlägg...
Tyvärr för min del så måste man ha 10.2, jag har bara 10.1.5.

Kan man på någe vis batch-konvertera alla sina mp3or till aac? Så man få plats med fler i ipoden...

Eller förresten; hur konverterar man från mp3 till aac?

/j

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 02:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Kan man på någe vis batch-konvertera alla sina mp3or till aac? Så man få plats med fler i ipoden...

/j

Skall du nog inte ge dig in på - borde ge kvalitetsförlust i o m att en del är borttrollat genom mp3-kodning....

jfr tif -> jpg (-> png) med aiff -> mp3 (-> aac)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan

Du vill INTE koda om dina MP3:or till AAC, det blir bara pannkaka av det. Att lägga en sorts förstörande komprimering på en annan riskerar att ge väldigt dåligt ljud. Ska du ha AAC så är det lika bra att plocka fram skivorna igen och rippa dom på nytt.

Läs gärna denna text också:
Clarification of MPEG 4, AAC and Apple

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan: Kan man på någe vis batch-konvertera alla sina mp3or till aac? Så man få plats med fler i ipoden...

Det gör man väl på samma sätt som om man skulle konvertera t.ex. aiff eller wav till mp3;
Ställ in Itunes-inställningarna på "importera acc", välj låtarna det gäller, välj "konvertera..." eller "importera..." i menyn. Färdigt!

(?)

Många varnar för risk med dålig ljudkvalitet. Jag håller med, men det är bara du som avgör om det blir ok ljud. Rippa om från CD det du kan, men om du sparar mycket plats och ljudet blir ok enl. dig så ser jag inget hinder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kan gamla iPoden tack vare iTunes 4 spela AAC ? Innan var det väl bara: AIF, MP3 och Wav ?

Olle

Ja, men inte via iTunes 4, utan iPod Update 1.30 ;). Rätt skönt i mitt fall där jag bestämt mig för att köra 96 kbps m4a* filer i stället för 192 kbps mp3 och där med får plats med dubbelt så mycket

5 GB ägarna borde jubla?

* m4a = MPEG-4 Audio (AAC), är inte 100 på att det är det oficiella tillägget.

Är det inte .mp4 som är det korrekta filnamnstillägget?

Edit: Det verkar som om iTunes använder .m4a när man rippar i AAC, så då är det nog det rätta tillägget.

1
Bevaka tråden