Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

buggigt iTunes 4?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 20:27

Hej.

Kanske bara är för mig, men mitt itunes 4 är Helt flippat.

Ljudkontrollen hoppas upp och ner under uppspelnignar av vissa låtar, alltså högre och lägre volym.

Samt att cmd + k "texten" blir rosa ibland.. :-/

Någon som känner igen sig?

Jag har inga som helst problem med iTunes 4 (ta i trä), men kika på http://www.macfixit.com/

Där finns en del buggar rapporterade, och även lösningar på vissa problem.

[EDIT: såg att jag hade glömt ett ord...]

Att texten vid anslutning till server byter färg har jag märkt, men inget annat.
Det kan inte vara så att du har ljudkontrollen på, under effekter i iTunes inställningar, och att det får volymen att studsa upp och ner?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 20:41

Det enda som jag tycker mig märka är att iTunes 4 kräver mer CPU-kraft än tidigare versioner. Men det kanske bara är en känsla. I övrigt fungerar det bra.

Jag har senaste 10.2.5 installerat och jag har uppdaterat Quicktime till den senaste versionen också. Men jag antar att du även ligger på de senaste versionerna?

  • Medlem
  • 2003-05-02 21:06

det krashar ibland för mig :-S

  • Medlem
  • 2003-05-02 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Det enda som jag tycker mig märka är att iTunes 4 kräver mer CPU-kraft än tidigare versioner. Men det kanske bara är en känsla. I övrigt fungerar det bra.

Antar att det är priset man får betala för alla funktioner och utseendet i iTunes. Det var ett tag sedan jag använde Audion och SoundJam men jag har för mig att dom inte var lika resurskrävande.
Jag älskar i a f iTunes - fram för allt iTunes 4

/majk

Jag älskar iTunes, men det som jag har råkat ut för är att balansen ibland flyttas något till höger eller vänster av sig själv. Samt att ljudet plötsligt försvinner, trots att musiken rullar på. Då måste man stoppa och köra igång igen för att få tillbaka ljudet. Dessa problem fick jag med iTunes 3, och dom hängde med till 4:an också.

Jag har inte haft några problem whatsoever. Upplever en minst 50%-ig fartökning jämfört med iTunes 3. Mycket nöjd, nu ska jag bara hitta nåt som kodar AAC lite snabbare än iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 00:54

Hehe. Mina problem veerkar ha försvunnit till stora delen nu.. (hittills iaf..)

Nu är det bara koda om allt till ACC :!

Ok, nu börjar min också bugga... Jag får betala priset för att varit lite FÖR nöjd och positiv...

Det verkar dock som mina problem har med MSN Messenger att göra. Bara när det är upp har jag problem. Som att den slutar spela upp spår, eller att den slutar dom tidigare än vad dom är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-03 03:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oliver P
Ljudkontrollen hoppas upp och ner under uppspelnignar av vissa låtar, alltså högre och lägre volym.
Någon som känner igen sig?

Ja, men nu verkar det på något konstigt sätt ha försvunnit. Mycket konstigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 05:37

Älskar iTunes. Men ljudet! Varför gör dom inget åt ljudet? Det är milsvida efter Audion. Vi har testat dom mot varandra flertal gånger på bra/dåliga anläggningar. Och alltid vinner Audion milsvida.

Fortfarande kör dom t.e.x samma MP3 motor som Soundjam hade. För typ 2-3 år sedan.

AAC motorn blir bättre har jag dock en känsla av. Fast Audion lär ju fetta in någon annan AAC motor än Apples. Typ PsyTels eller dylikt.

Om man bara kunde få bäst av två världar! (iTunes GUI och gränsitt, och Audions ljudkvalité)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-03 16:12

Upptäckt en konstig sak. Jag upptäckte en låt i mitt bibliotek som hade ett fel i namnet. Konstiga är att när jag startar om iTunes och spelar låten så döper den om sig till samma sak som den hette innan. Mycket irriterande.
Ny "feature" i iTunes 4, tack för det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-03 17:26

Kan det vara så att Apple avsiktligt väljer en sämre motor för att inte konkurrera för mycket med program som Audion?
Vet att tanken inte riktigt håller men det är det ända jag kan komma på.

Eller det kanske har med licenskostander att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-04 01:03

Hej, jag igen...

Upptäcker nu att jag inte heller kan ändra vilken version som ID3-taggarna har. Irriterande...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-04 01:12

Har problem med at klistra in skivomslag, funkade klockrent förut, nu funkar det inte alls

edit: funkar med vissa album, men inte med andra, vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-05 11:47

Som jag skrev i en parallell tråd så har jag problem med iTunes 4. Jag kan bara spela lokal musik.

Jag kan alltså inte lyssna på utdelad musik, vare sig om den finns på vårt LAN eller på internet. Jag kan heller inte lyssna på previews via music store.

Jag kör OS X 10.2.5 med QT 6.2 på en dual 450.
Jag har provat att installera om iTunes och QT.
Jag har slängt iTunes preffs.
Jag har ingen brandvägg igång.
Det funkar fint för min kollega. Han kan t.o.m. lyssna på min utdelning.

Finns det något snille som kan lösa detta? Jag står handfallen. En gissning är att det är någon mjukvaru-krock. Det brukar resultera i konstigheter (som t.ex. 3ivx och QT-streams). Men jag har ingen aning om vad det skulle vara.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 11:50

Du får öppna port 3689 i max os x inbyggda brandvägg så löser sig ditt problem.
Systeminställningar, Fildelning, Brandvägg - klicka på Ny.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-05 12:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Du får öppna port 3689 i max os x inbyggda brandvägg så löser sig ditt problem.
Systeminställningar, Fildelning, Brandvägg - klicka på Ny.

Eftersom jag inte använder den inbyggda brandväggen (eller någon annan för den delen) så hjälper detta föga. Men tack ändå. Fler förslag, någon?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 12:24

Jag hade samma problem och hade heller inte brandväggen på. Dock så funkade det konstigt nog att starta brandväggen och öppna porten. Så det kan ju vara värt ett försök.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-05 13:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Jag hade samma problem och hade heller inte brandväggen på. Dock så funkade det konstigt nog att starta brandväggen och öppna porten. Så det kan ju vara värt ett försök.

Sorry. Hjälpte inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 13:56

Hur avinstallerar jag iTunes 4 och installerar iTunes 3 (ej kvar på Apple)?

....hjälp!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-06 10:11

Är det ingen Mac-snille som kan knäcka mitt problem? Jag lider.

För er som har en fungerande iTunes är denna sida kanon: http://www.sandman.net/itunes/

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-07 08:38

Tusan alltså.

Igår provade jag att reparera rättigheter, utan resultat. Eftersom en liten fågel viskade i mitt öra att 10.2.6 var på g, så gav jag upp och la mitt hop på att det skulle lösa saken. Nu är 10.2.6 installerat och problemet kvarstår.

Vad kan jag ha missat?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-07 10:45

OK, man skall inte avinstallera iTunes.

Funderar på att börja använda Audion igen.
Finns det någon möjlighet att exportera alla låtlistor från iTunes till Audion?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-07 12:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Har problem med at klistra in skivomslag, funkade klockrent förut, nu funkar det inte alls

edit: funkar med vissa album, men inte med andra, vad kan det bero på?

Det vill man ju inte göra. Den bakar ju in bilden i en ID3-tag. Ska man ha vettig kvalitet på bilden så blir ju MP3-filen onödigt stor.

Kanske inte det svaret du ville ha iofs. Jag vet inte vad som är fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oliver P
Hej.

Kanske bara är för mig, men mitt itunes 4 är Helt flippat.

Ljudkontrollen hoppas upp och ner under uppspelnignar av vissa låtar, alltså högre och lägre volym.

Samt att cmd + k "texten" blir rosa ibland.. :-/

Någon som känner igen sig?

Jag har samma problem (med volymen alltså) plus att då och då tar det väldigt lång tid när den byter låt. Om jag då tar fram iTunes så har "förluten tid" stannat. Jag måste då klicka någonstans på iTunes för att den ska röra sig igen. Detta upprepas ända tills jag startar om iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 11:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rune Divander
Jag har samma problem (med volymen alltså) plus att då och då tar det väldigt lång tid när den byter låt. Om jag då tar fram iTunes så har "förluten tid" stannat. Jag måste då klicka någonstans på iTunes för att den ska röra sig igen. Detta upprepas ända tills jag startar om iTunes.

Hmm.. Bara vänta in 4.0.1 elelr liknande då

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 13:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
OK, man skall inte avinstallera iTunes.

Funderar på att börja använda Audion igen.
Finns det någon möjlighet att exportera alla låtlistor från iTunes till Audion?

Har precis skaffat Audion, har jämfört ljudkvaliten och den är mycket bättre än iTunes. Dessutom ordnar den själv låttexterna bättre än iTunes.
För att få in iTunes låtlistor är det bara att gå in under File och välja New Linked Playlist och ta det som finns iTunes.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-13 08:43

Tusan!

Nu har jag installerat om 10.2 (arkivera/installera) och sedan kört 10.2.6-combon, och uppdaterat QT till 6.2. Ingen skillnad!

Man kan ju bli knasig för mindre.

Bevaka tråden