Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken iPod (10/15 Gb)?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 10:53

Har funderat nu på att slutligen skaffa iPod då de kommer att kunna köras både på firewire och USB, och till råga på allt har ju priset faktiskt gått ner.

Det jag tänker ha den till är att lyssna på musik (!) och är inte särskilt brydd i om det är 10 Gb hårddisk eller 15 Gb. Tror att jag kommer att få in fler låtar än på min Sony Walkman DD som nu varit med sen -91 eller nåt.

Så jag har kommit fram till att 10Gb borde funka bra, vilken är 1000 spänn billigare än 15 Gb.

Det är dock en del pryttlar till 15 Gb, såsom fjärrkontroll, hölster och docka som följer med. Fjärrkontrollen skulle man kunna misstänka vara bra, går det annars att operera iPodden hyfsat diskret på tunnelbanan utan att man måste dra fram den och klicka mellan massa menyer för att ändra ljudvolym? Går den att operera "i blindo"?

  • Medlem
  • 2003-05-13 10:58

15 15 15 15 15 15 !

Det är lätt att som utomstående rekommendera 15 GB-modellen, eftersom man inte håller i plånboken själv.

Personligen använder jag inte fjärrkontrollen alls. Tycker det blir för mycket sladdar hängande innanför tröjan/jackan. Fjärrkontrollens kabel är ruskigt lång. Jag tycker helt enkelt det är lite för krångligt.

Väskan använder jag faktiskt flitigt. Jag tycker den är bra. Den skyddar fram och baksidan av iPoden, och den känns rätt smidig. Vet också att många har upplevt problem med väskor som gått sönder. Min verkar dock hålla ihop än.

Någon docka har jag inte, eftersom jag ju har en äldre iPod. Så jag kan nog inte riktigt avgöra hur jag skulle göra om jag hade en. Troligen skulle den användas flitigt.

Hoppas detta hjälper dig i valet.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 11:17

Intressant att höra att du inte ens använder fjärrkontrollen! Risken är kanske att man zappar för mycket också! Tänk, på kasetttiden, tog det säkert en halv minut (och en massa batteri) att spola till sista låten. Idag skulle man nog avlida av sådant! Fast direkt volymkontroll användes flitigt även på den tiden.

Bärväskan, är den mycket custom-iPod, eller är det typ en vanlig mobiltelefoni-väska-ala-clas-ohlson? Ser ut så på bilderna?

Måste säga att jag tycker 500 spänn för en bärväska, hos apple, om man köper den separat är ganska hutlöst mycket?

Det är kabelfipplande man sparar med dockan antar jag? Allt går väl att göra utan den, förutom att det inte ser så prydligt ut på skrivbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 11:25

Jag har haft min 30GB i snart en vecka och redan börjat lämna fjärrkontrollen hemma. Men dockan och hölstret är bra grejer som jag använder konstant. Att köpa dom separat kostar ju ganska många hundra. Så skillnaden mellan 10 och 15 GB blir då löjligt liten med tanke på att du får 50% större hårddisk. Den går ju faktiskt att använda för backup och flyttande av filer också.

Jag ska köpa en till till min fru. Jag tänkte först köpa 10 GB modellen men det kommer bli 15 GB just pga av argumenten ovan. Ev kommer en fjärrkontroll bli till salu...

Samma här.. fjärkontrollen är mest jobbig.. sladden är alldelens för lång. Den ligger i botten av väskan och skräpar

Min sladd ligger innanför skjortan och byxorna. Fjärren tycker jag är bra. Slipper risken med att tappa den.

Hade oxå själv en Sony DD Walkman. Den svajade och har redan varit på verkstad en gång. Annars har den varit toppen. Nu gjort sitt dock.

Mitt ägande av den gamla är bara sen i torsdags. 3600 för den nya 10 GB tyckte jag inte var bra pris. Fick den gamla för 3000 och med väskan och fjärren. AAC-formatet kom ju till i uppdateringen 1.3. Räcker för mig.

Men köp du den 15 GB. Om du nu inte hittar en gammal till billigt pris. Ring runt till återförsäljarna. Kan ju löna sig.

15 Gb helt klart....

om du tänker såhär:
10 Gb, visst, då får jag in allt jag vill i den....

men men men...
man har alltid lite mer än man tror, och det är jäkligt skönt att kunna plocka med sig stora filer överallt....

så skillnaden mellan 10 o 15 Gb är inte så stor i pengar som den är i utrymme på disken....

M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 15:04

Håller med ovanstående. 15 GB är modellen man ska ha.

Dessutom rekommenderar jag starkt ett byte av hörlurar. De som medföljer är inte direkt kanon. Själv har jag ett par Sony som anpassar sig efter örat och nästan tättsluter det. Att ha dem i örat utan musik på är nästan som att ha öronproppar. Ljudet är kanon och de är mycket komfortabla!
Nackdelen är väl priset. De kostade 500-600 har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 15:10
Citat:

15 GB är modellen man ska ha.

Jag är i alla fall nöjd med min 30GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 15:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Jag är i alla fall nöjd med min 30GB

Ja, den verkar också bra, men i duellen mellan 10 och 15 alltså.

Jag slog till på 15gb:aren.
Fjärrkontrollen använder jag knappt, bara när det ska ut och motioneras. Men om du vill kunna smyga på tunnelbanan så är den nog bra att ha, de beröringskänsliga knapparna är mycket svårmanövrerade i fickan.
Väskan används också den bara på joggingturer, i övrigt skulle jag känna mig lika fånig med den som om jag hade haft bälteshängare till mobiltelefonen. Hade man bara kunnat ta bort bälteshängaren, eller vad det nu kan kallas, och bara haft den som skydd hade jag nog använt den mer. Nu använder jag den lilla påsen som kom med som skydd i stället vilket funkat bra än så länge.
Docken var betydligt snyggare i verkligheten än vad jag trodde den skulle vara och gör sig bra brevid stereon, att den har en egen line-out gör det ju smidigt att bara sätta ipoden och lyssna genom stereon utan en massa fäpplande med sladdar.
Tänk också på att det är 50% mer lagringsutrymme jämfört med 10 gb:arn, vi pratar om 1000 extra låtar.
Jag är i alla fall ruskigt nöjd med min 15gb och rekomenderar den varmt.

/Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-25 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Jag slog till på 15gb:aren.
Men om du vill kunna smyga på tunnelbanan så är den nog bra att ha, de beröringskänsliga knapparna är mycket svårmanövrerade i fickan./Johan

När byggde dom tunnelbana i Lule'

Jobbigt att välja pod efter samhällsklimat...

Fjärr suger. Släng också medföljande hörplugs och köp ett par riktiga lurar, exempelvis Koss Porta Pro. Eller om man föredrar plugs, typ Sony för 400 kr är ett klart värt köp.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 19:32

10 GB förvånansvärt billigt här i Uppsala:

http://www.macademic.se/

Vet inte om det är senaste generationen?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 19:33

Ja, i torsdags hade de fått in iPods på sekvencia, och lyckades få ett av de obokade exen slutligen. Efter en del funderande så blev det en 10 Gb modell, främst för att hålla priset nere, det var funktionen att kunna lyssna på musik mobilt som jag var ute efter, inte så mycket mer. Väskan hade jag gärna haft till, men har hittat en gammal påse som passar rätt bra och skyddar i alla fall mot repor av nycklar och dyl.

Hörlurarna är jag inte särskilt imponerad av, helt ok, men inte någon sensation. Den vita färgen är ju onekligen lite odiskret om man inte är vitklädd, vilket inte inträffat ännu. Kör ett par gamla sony lurar som funkar fint också. (ja, mina kosslurar är utslitna, tyvärr, skitbra lur). Skulle hellre lägga en tusenlapp på ett par sådana istället för en större modell.

Mycket nöjd so far, har haft lite strul med batterier som tar oväntat slut och den tokhängde sig (fick ladda i en halvtimme innan den gick att resetta).

tack för alla råd.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 19:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
10 GB förvånansvärt billigt här i Uppsala:

http://www.macademic.se/

Vet inte om det är senaste generationen?

"Pod, 10 GB hårddisk, svensk, inkl. fjärrkontroll och väska 2995:-"

Det måste nog vara tidigare modellen, eftersom den nuvarande 10 Gb modellen inte inklluderar väska och fjärrkontroll.

1
Bevaka tråden