- Gäst
- Oregistrerad ●
På Applestore US kostar 30 gig iPod 499 USD= 3830,07 SEK (Kurs tagen från www.forex.se)
På Applestore SE kostar samma iPod 5995 SEK
Det ger en skilland på ca 2165 SEK.
2165 SEK = 273,89 USD (pris på billigaste ipoden 299 USD)
Detta innebär att du nästan kan köpa en 30 gig iPod + en 10 gig ipod för samma pengar som en 30 gig iPod i sverige.
Jag tycker att iPoden är för dyr i Sverige!
/Mattias
Lägg på moms (25%) på Apple Store priserna. Därefter lägger du på tullavgift och moms på den. Till detta tillkomme givetvis frakten från Sverige till den svenska tullen, eventuellt får du även betala en separat fraktkostnad från tullen till dig.
Billigare? Någon kona möjligen... men betydligt omständigare.
/M
De amerikanska priserna är alltid ex moms som varierar mellan olika amerikanska stater ca 7-9%. Om du köper ifrån Applestore i USA lokalt eller via kompis så måste du betala den lokala momsen...
Om du skall titta på dollar kursen så gå efter priset på resecheckar, det brukar stämma bäst på vad växlingskursen är för ett kreditkort.
IPod i USA 3942 ex moms (USD 7.9 forex 26/5)
iPod Sverige 4796 ex moms
= Priskillnad USA/Sverige på 854:- kr :eek:
Köper du en i USA betalar 9% "moms" sänder den i paket till Sverige (frakt USD 50) så kostar din amerikanska iPod ca 6010 kr plus att du åker på att betala avgifter för hanteringen av tull och svensk moms till din speditör på ca 60-100 kr ex moms.
Mikael
Ps.
Att du sedan kan ta med dig en iPod i väskan hem om du är på semester är ju en annan sak
Minns jag rätt är det ingen tull på datorrelaterade produkter, så moms och frakt är det enda som tillkommer. Men ofta får företag inte sälja datorer och tillbehör över Atlanten för att inte sabba jättarnas prispolicy (dyrare i Europa). Samma tanke som DVD-regionerna och något som sabbar en del av poängen med Internet.
Inte sällan går det att hitta billiga varor i Tyskland och Storbritannien, men prisskillnaden är ofta inte värd problemen med garantifel och bristande konsumentskydd.
Skrevs ursprungligen av MikaelF
De amerikanska priserna är alltid ex moms som varierar mellan olika amerikanska stater ca 7-9%. Om du köper ifrån Applestore i USA lokalt eller via kompis så måste du betala den lokala momsen...
Om du skall titta på dollar kursen så gå efter priset på resecheckar, det brukar stämma bäst på vad växlingskursen är för ett kreditkort.
IPod i USA 3942 ex moms (USD 7.9 forex 26/5)
iPod Sverige 4796 ex moms
= Priskillnad USA/Sverige på 854:- kr :eek:
Köper du en i USA betalar 9% "moms" sänder den i paket till Sverige (frakt USD 50) så kostar din amerikanska iPod ca 6010 kr plus att du åker på att betala avgifter för hanteringen av tull och svensk moms till din speditör på ca 60-100 kr ex moms.
Mikael
Ps.
Att du sedan kan ta med dig en iPod i väskan hem om du är på semester är ju en annan sak
Visst så kan man ju också se på saken, men min poäng var ändå att jag tycker att iPoden är för dyr i sverige.
Jag tycker att prisbilden skulle se ut som följer 10 gig: 1995:- 15gig 2995:- 30 gig 3995:- (Inklusive moms)
Men det är ju bara en ödmjuk önskan från min sida.
/Mattias
Skrevs ursprungligen av Mattias L
Jag tycker att prisbilden skulle se ut som följer 10 gig: 1995:- 15gig 2995:- 30 gig 3995:- (Inklusive moms)
Men det är ju bara en ödmjuk önskan från min sida.
Det förblir nog en ödmjuk önskan, för med de priserna skulle Apple US behöva sälja produkterna med ca 20% rabatt till Apple SE för att kompensera för den (höga) svenska momsen.
Jag har precis köpt en sprillans packeterad och oöppnad/oanvänd 15 GB iPod på Ebay för ganska precis 3000 kr inklusive frakt (3 dagar express från USA) och alla avgifter. 1 års apple-garanti. Förvisso behöver man en strömadapter usa-eu men det har jag redan en Och det är ju ingen stor investering direkt med tanke på att samma iPod i Sverige kostar 5495 och då är INTE frakten inräknad.
Jag lever alltid efter konceptet, "betala så lite skatt som möjligt". Jag stöder gärna Apple och köper deras produkter, men sveriges regering och politiska system har jag inte mycket till övers för
Sen det här med tullavgifter och annat som alla skräms med. Bullshit, du ska ha en satans otur om du ska åka på någon straffavgift när du köper prylar från USA, speciellt om du köper från mindre företag eller privatpersoner. Och om du är riktigt nervös kan du ju alltid be en vän i USA köpa produkten i fråga åt dig och sen shippa den till dig.
Jag har under flera års tid köpt synthar, datortillbehör, digitalkamera, mp3-spelare, mixerbord, mikrofoner, osv osv från all världens länder, men framförallt USA. utan att NÅGONSIN åka på någon tullavgift.
Kort och gott, du tjänar ALLTID på att köpa saker utomlands. I sverige har vi 25% moms-prispålägg på redan höga priser, och på redan surt beskattade pengar. Jag menar, köper du en 15GB iPod i Sverige går 1000kr av dina pengar till staten, är det bara jag som tycker att det är HELT SINNESSJUKT?!?!
Den låga dollarkursen bäddar för massa klipp nu...
Förresten, vilken jäkla cool pryl nya iPodden
Skrevs ursprungligen av funkybruno
Och det är ju ingen stor investering direkt med tanke på att samma iPod i Sverige kostar 5495 och då är INTE frakten inräknad.
Även om den är dyrare, så kostar den faktiskt inte så mycket som du skriver.
AppleStore tar 4595 kr inkl. moms och inkl. frakt.
Rätt skall vara rätt...
Ojsan råkade nog trycka ner knapparna i fel ordning där va. Men ändå, 1600 kr besparing på precis samma pryl
Skrevs ursprungligen av Petter M
Även om den är dyrare, så kostar den faktiskt inte så mycket som du skriver.
AppleStore tar 4595 kr inkl. moms och inkl. frakt.
Rätt skall vara rätt...
Ojsan råkade nog trycka ner knapparna i fel ordning där va. Men ändå, 1600 kr besparing på precis samma pryl
Javisst, det är fortfarande stor skillnad. Har själv beställt flera ggr från USA (via ebay, m.fl) och har precis som du aldrig åkt på tull eller moms.
Jag lever alltid efter konceptet, "betala så lite skatt som möjligt" ... Jag menar, köper du en 15GB iPod i Sverige går 1000kr av dina pengar till staten, är det bara jag som tycker att det är HELT SINNESSJUKT?!?!
Inte för att starta någon lång avstickardiskussion här men jag tycker att skatt är bra. Sedan att man ibland kanske kan ha synpunkter på vad pengarna används till tycker jag är en annan sak.
Risky att skriva så om man inte vill skapa en off-topic diskussion
Visst kan man tycka att skatt är bra. Men vi betalar redan inkomstskatt som är högre än 99.9% av alla länder i världen. Vi har en sjukt hög prisnivå. Att sedan en fjärdedel av allt man betalar när man köper någonting går till staten tycker jag är obscent!
Och vad pengarna går till? Ljugande politiker som får sitta på sina feta arslen och bryta sina vallöften och införa biltullar... bah, dem vill jag bara ge så lite pengar som möjligt. Då skänker jag hellre pengar direkt till ett sjukhus eller en skola.
Juste, ingen off-topic var det
Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Inte för att starta någon lång avstickardiskussion här men jag tycker att skatt är bra. Sedan att man ibland kanske kan ha synpunkter på vad pengarna används till tycker jag är en annan sak.
Risky att skriva så om man inte vill skapa en off-topic diskussion
Visst kan man tycka att skatt är bra. Men vi betalar redan inkomstskatt som är högre än 99.9% av alla länder i världen. Vi har en sjukt hög prisnivå. Att sedan en fjärdedel av allt man betalar när man köper någonting går till staten tycker jag är obscent!
Och vad pengarna går till? Ljugande politiker som får sitta på sina feta arslen och bryta sina vallöften och införa biltullar... bah, dem vill jag bara ge så lite pengar som möjligt. Då skänker jag hellre pengar direkt till ett sjukhus eller en skola.
Juste, ingen off-topic var det
Jag har inget intresse av att retas med funkybruno bara för sakens skull så ta det inte personligt, men jag tycker faktiskt att även biltullar är en väldigt bra idé. Samtidigt borde man satsa mer på att förbättra kollektivtrafiken, göra den mer heltäckande och på sikt helt gratis.
Sedan huruvida vi har högre procentuella skatter än i andra länder intresserar inte mig personligen nämnvärt. Jag föredrar istället att se det som att vi därigenom ges möjlighet att också ha en massa bra grejer som vi annars inte skulle ha (och om man vill, som alla de där andra länderna inte har).
Momsen kan man ha synpunkter på men den är trots allt en femtedel av totalsumman och ingenting annat. Rätt ska vara rätt.
Men som sagt, jag är inte ute efter att retas. Jag förstår poängen och är i många fall benägen att hålla med i funkybrunos undringar om vart pengarna egentligen tar vägen. Stockholm är ett bra exempel.
Hey you, Funkybrunskjorta. Det politiska system vi har i Sverige, som du inte ger så mycket för, kallas "Representativ demokrati". Du har grumliga tankar, och behöver lära dig räkna. Men börja med att kolla upp reglerna på 99mac. Inge politik här, tack.
Skrevs ursprungligen av Butterfly
Kan ju bara nämna att det är billigare att köpa i Norge också.
Utgår man ifrån egentlig kurs så betalar vi ett överpris jmf. med vad dom gör i Norge, nu ändrar sig valutorna hela tiden men om vi antar att Apple räknat med en kurs på 100NOK = 118SEK. (Vilket är en bra bit över gällande kurs) så stämmer priset utom på 30GB där vi i Sverige får betala ca 6% mer än i Norge. Den skulle ligga på ca. 5695:-
Men det är kanske bara en räknenisse på Apple som slummrat till framför Excel och gjort att vi får betala mer än vi borde.
Jag åkte på en tullavgift då jag köpte två CD skivor från Cdnow.com. Jäkligt trist hur jag fick för första gången uppleva den groteskt komiska överbeskattningen vi har i Sverige.
Jag tror att ursprungsavgiften var på kanske 20 kronor på tullen eller nått, men det ökade och blev fan 120 kronor istället tack vare skatten, expeditorsavgiften och expeditorsavgiftsskatten. Helt sjukt.
Tur nog så var det bara ett av två paket.
Jag har inget intresse av att retas med funkybruno bara för sakens skull så ta det inte personligt, men jag tycker faktiskt att även biltullar är en väldigt bra idé. Samtidigt borde man satsa mer på att förbättra kollektivtrafiken, göra den mer heltäckande och på sikt helt gratis.
Inget kan vara gratis, pengarna kommer från andra ställen. Det andra stället i det här fallet kommer bli din skattsedel, gratis kollektivtrafik medför en högre skatt. Ledsen, men så är fallet.
Minns jag rätt är det ingen tull på datorrelaterade produkter, så moms och frakt är det enda som tillkommer.
Stämmer nog bra, sålänge du handlar inom EU, då betalar du den moms/skatt som är i det land du handlar från. Gäller dock inte USA, där fastnar ditt paket troligtvis i tullen och de lägger på 25% på ditt pakets värde för att du ska få ta in det i Sverige. Välkommen till Sverige.
Skrevs ursprungligen av Petter M
Javisst, det är fortfarande stor skillnad. Har själv beställt flera ggr från USA (via ebay, m.fl) och har precis som du aldrig åkt på tull eller moms.
Nej, antagligen för att paketet inte varit sådär jättestort, eller så har personen varit smart nog att skriva "gift" eller "present" på paketet. Eftersom det inte är skatt på presenter eller "gifts" så slipper man tull och moms. Jag har för mig att det är så att man inte betalar skatt på gåvor. Och gör man det är den nog betydligt lägre än momsen.
Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Nej, antagligen för att paketet inte varit sådär jättestort, eller så har personen varit smart nog att skriva "gift" eller "present" på paketet. Eftersom det inte är skatt på presenter eller "gifts" så slipper man tull och moms. Jag har för mig att det är så att man inte betalar skatt på gåvor. Och gör man det är den nog betydligt lägre än momsen.
Det där är en vanlig missuppfattning som dock inte stämmer. Har själv kollat det med tullverket (eller vad det heter). Så länge innehållet är värt över en viss nivå (omkring 500 kronor har jag för mig, inte mer iaf) så tillkommer moms och allt, oavsett om det är mormor i Florida som skickar hem julklappar till barnbarnen.
Störst chans att slippa tull tror jag är om förändelsen är så liten och lätt som möjligt, har privat avsändare och mottagare, deklarerad med så lågt värde som möjligt, helst noll, utan försäkring, som gåva och, ifall det ändå skulle öppnas, naturligtvis utan följesedlar och prislappar och annat som verkar strida mot innehållsdeklarationen. Se det som en situation, inte som en metod
Och sedan beträffande mitt tidigare inlägg om kollektivtrafiken. Med gratis menade jag avgiftsfri. Läs igen så fattar du nog.
Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Nope, det stämmer inte riktigt. Det gäller bara upp till 500 kr (som Johan skriver här ovanför). Läs mer om det här:
http://www.tullverket.se/Modules/impexp_private/1039595322.html/