- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Från och med nu pekar http://ipod.se/ direkt till detta forum.
Haha.
Instämmer. Jag såg en skärmdump här någonstans som herr Björnström hade postat och då hade han en lista med domäner som troligen tillhörde honom. Om jag inte minns fel hade man varit tvungen att skrolla ner på skärmen för att se allt.
Jag är lite domän-kåt, det erkänner jag
Samtidigt resonerar jag så att för priset av en halvsida i MacWorld så kan jag regga alla roliga .se domäner som har någon som helst koppling till mac. Och troligen får jag mer respons dessutom.
Personligen tycker jag domännamnsregistrering och forwarding är helvetiskt irriterande. Och i detta fallet, vad coolt det vore om någon verkligen registrerade ipod.se och gjorde en -riktig- sajt med ipod-relaterad info, downloads osv.
Vill jag komma till 99mac's ipod-forum så surfar jag hit själv tack.
Skrevs ursprungligen av funkybruno
Personligen tycker jag domännamnsregistrering och forwarding är helvetiskt irriterande. Och i detta fallet, vad coolt det vore om någon verkligen registrerade ipod.se och gjorde en -riktig- sajt med ipod-relaterad info, downloads osv.
Vill jag komma till 99mac's ipod-forum så surfar jag hit själv tack.
"det är mer på gång"
Jag hoppas på att hitta någon entreprenör i 99mac-kretsen som vill starta en iPod Store - "allt för din iPod". Jag fixar kunder & shoplösning...
Skrevs ursprungligen av Björnström
"det är mer på gång"
Jag hoppas på att hitta någon entreprenör i 99mac-kretsen som vill starta en iPod Store - "allt för din iPod". Jag fixar kunder & shoplösning...
Du är allt bra godhjärtad, Martin!
Du fixar domänen, shoplösningen och till och med kunderna!
Själva vinsten är det enda du inte vill ha, va...?
Samtidigt resonerar jag så att för priset av en halvsida i MacWorld så kan jag regga alla roliga .se domäner som har någon som helst koppling till mac. Och troligen får jag mer respons dessutom.
Jag håller inte på med försäljning som alla nog förstått vid det här laget, men så mycket vet jag i varje fall om marknadsföring att det inte bara är uppmärksamhet man eftersträvar, utan uppmärksamhet för rätt saker. Med andra ord är det inte helt säkert att folk som skriver in ipod.se i sin webbläsare i hopp om att hitta Apple-info kommer att uppskatta att hamna på 99mac.
Speciellt inte om de är pc-användare.
De kommer nog istället att undra varför i *** Apple inte reggat den domänen, och vem du är som snor andras varumärken. Kort sagt, negativa reaktioner över hela linjen.
Att regga ett bra namn som man själv äger är helt OK om man har för avsikt att använda det. Att regga andras namn bara för att man kan, och snylta på andras varumärken, är förkastligt. Namenapping är ett otyg.
Eller så kanske man skulle regga 99macintosh, 99macos, 99osx, 99mac.nu/org/net och lite andra domäner bara för att urvattna lite varumärken...
Det är det här som är det smarta. Det fungerar, jag lovar.
Att kalla det för att "snylta" tycker jag var en klar överdrift. MW är väl t ex inte Steves tidning utan Bengans ?
Det är väl snarare att urvattna varumärket 99mac. Bättre med ETT sätt att nå 99mac än 5-10 ?
Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
Att kalla det för att "snylta" tycker jag var en klar överdrift. MW är väl t ex inte Steves tidning utan Bengans ?
Jag ska erkänna att jag är rätt irriterad. För de som inte är medvetna om det så har alltså Martin Björnström gått och reggat macpressen.se. Det ska erkännas att det var klantigt av IDG att släppa den domänen, jag har ingen aning om hur det gick till, men det ursäktar inte att Martin reggar den på sig och pekar den hit.
Macpressen grundades och byggdes upp till en lönsam verksamhet innan Martin slutat skolan. 99mac och Björnström hade noll och intet att göra med att etablera det varumärket. 99mac samarbetade inte ens med Macpressen...
De som nu försöker ta reda på vad som hänt med Macpressen hamnar i stället här. Oavsett vad man tycker om 99mac - och jag tycker det är en bra sajt - så har den absolut ingenting med Macpressen att göra. Att leda den trafiken hit är att göra folk en otjänst - de letar antingen efter en nyhetstjänst eller en tidning, och 99mac är ingetdera.
Att kalla det för att snylta är ingen överdrift, det är ett understatement.
Angående Macworld så lanserades tidningen samma dag som den ursprungliga Macen. Det var ingen slump - Apple och IDG samarbetade om den lanseringen. Så du är helt fel ute där.
Namenapping är ett otyg, det är oseriöst, det kostar pengar för att bevaka och kontrollera och det vilseleder människor.
... för att inte tala om det faktum att man knappast skaffar sig polare i mac-branchen som i Sverige inte är så värst stor, genom att sno åt sig domännamn som man faktiskt, ur en moralisk synpunkt, inte har rätt till.
Om nu Martin har funderingar på att göra en renodlad iPod-site kan det väl inte varumärkessnyltning.
Att man sedan temporärt pekar domännamnet hit är väl det bästa man kan göra? Det är trots allt iPod-relaterat. Och kanske kan de Windowsburna iPod-användarna utgöra den sista procenten på siten med 99% Mac-relaterade diskussioner.... För det sitter ju fortfarande en Apple-logga på iPods för Windows, så allergiska mot Äpplen kan de inte vara...
Och vem har sagt att det inte blir nåt av macpressen.se? Att det sedan är ett varumärke som ett annat företag ratat är enbart deras problem om de ångrar sig.
Självklart är det smarta marknadsknep från Martins sida. Och knep förekommer i all kommersiell verksamhet. Man ska inte tro att Macworld håller på med välgörenhet.
Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
... för att inte tala om det faktum att man knappast skaffar sig polare i mac-branchen som i Sverige inte är så värst stor, genom att sno åt sig domännamn som man faktiskt, ur en moralisk synpunkt, inte har rätt till.
Jag har svårt att se nåt omoraliskt i att registrera ett domännamn som är lediga. De nya domänregistreringsreglerna har varit kända sedan länge.
Sen beror det ju på vad man gör med domänen.
ipod.se är definitivt inget övertramp.
stockholm.com är mer tveksamt.
Nej men om Martin hade reggat exempelvis Datormagazin.com hade jag garanterat blivit förbannad och det gagnar knappast Martin, 99mac eller mig själv för den delen. Vissa affärslägen, hur uppenbara de än är, ska man bara undvika. Ipod.se och exempelvis Macpressen.se är två sådana exempel.
För det sista Martin Björnström vill är att Apples advokatarmé ska komma stormandes från Cupertino, det kan jag lova. Så varför ens ta risken ?
En intressant debatt på det hela taget som Ture Sventon kunde ha sagt.
Som snyltare själv utan elakt uppsåt har jag funderat en del både på det ideélla och det ekonomiska värdet av att snylta på andras varumärken. Alltid försöker man väl hitta ursäkter inte minst för sig själv. Mina är att vi trots allt inte lever i en värld där alla är fina tjejer och killar. Dessutom verkar vissa företag i denna värld inte göra dom proffesionella saker man kunde förvänta sig av dom. Till exempel att Apple Sverige inte ser till att registrera macintosh.se . Då ser jag det som min förbannade skyldighet att i alla fall söka domänen om inte annat för att den ur min synvinkel inte hamnar i orätta händer. Om nu inte Apple vill ha den, varför ska då någon stor Macåterförsäljare eller Gud förbjude en Mac-hatare ta den. Istället kanske jag kan göra något kul av den och eventuellt få några kunder till.
Men som många struntar i (inklusive jag själv tills alldeles nyss) måste man ju visa tydligt vart besökaren kommit och vem som står bakom sidan.
Dessutom tycker jag att en länk till varumärkesinnehavaren är en just sak.
Skulle Apples advokater knacka på dörren kan jag meddela att jag häromveckan skaffade säkerhetsdörr hem.
Apples sverigekontor har inget med domänregistreringarna att göra. Allt styrs från Cupertino när det gäller såna saker, vilket jag misstänker är en smula frustrerande för gänget i Kista.
Sen är det skillnad på att regga ett domännamn och att använda det till något som den "rättmätige" ägaren till domännamnet i fråga inte nödvändigtvis tycker om. Som att peka macpressen.se till 99mac, bara för att ta ett exempel.
Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Apples sverigekontor har inget med domänregistreringarna att göra. Allt styrs från Cupertino när det gäller såna saker, vilket jag misstänker är en smula frustrerande för gänget i Kista.
Även om det är frustrerande för Kistagubbarna så borde dom rapporterat till Cupertino om dom ändrade svenska reglerna. Om dom inte fått någon respons borde dom sysslat med lite civil olydnad.
Nu gjorde dom inte det och jag fick ett dåligt samvete att jag inte hunnit fixa något kul på min domän.
Min högst ovetenskapliga undersökning visar att motsåndet mot "name napping" ökar ju längre upp i åldersgrupperna man kommer.
Jag själv är väl forfarande att beteckna som ungtupp i sammanhanget med mina blott 23 år bakom mig och kanske är det just därför jag inte ser något som helst fel med att ta ett domännamn oavsett om det är ipod.se, macpressen.se, macintosh.se eller ens cocacola.se om vi leker med tanken att någon skulle ha lyckats med det.
Internet genomsyras av en lite småmysig anarki tycker jag som jag inte för några pengar i världen vill ge upp. Äntligen har vi små och vanliga människor en chans att skicka en känga rakt upp storbolagens håriga... Om nu IDG inte visade större intresse för ex macpressen.se så är det väl inte mer än rätt att den som är först till kvarn får den. Att sedan gå ut och grina om det känns ju bara patetiskt.
Till viss del kan jag förstå förvirringen i att ipod.se leder hit, jag blev själv ganska förvånad. Men om nu Martin vill att så ska vara fallet så är det ju upp till honom och jag tänker inte bråka om det. Jag lyfter bara på hatten och säger grattis till ett bra domännamn.
Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Och vem har sagt att det inte blir nåt av macpressen.se? Att det sedan är ett varumärke som ett annat företag ratat är enbart deras problem om de ångrar sig.
Självklart är det smarta marknadsknep från Martins sida. Och knep förekommer i all kommersiell verksamhet. Man ska inte tro att Macworld håller på med välgörenhet.
Självklart håller vi inte på med välgörenhet - men vi tjänar pengar på värden som vi själva byggt upp. Vi snyltar inte på vad andra åstadkommit. Har du exempel på motsatsen så fram med dom!
Det finns en utbredd missuppfattning om att affärsverksamhet är ett slags tjuv- och rackarspel där den som luras mest vinner.
Inget kunde vara mer fel. Grunden för all affärsverksamhet är förtroende - kan du inte lita på den du gör affärer med lär du knappast lägga tid och pengar på denne. Att lura sina kunder och affärspartners kan möjligtvis fungera på kort sikt - på lite längre sikt är det dömt att misslyckas.
Förr eller senare kommer Martins klåfingrighet när det gäller domännamn att explodera i ansiktet på honom.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se
Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Internet genomsyras av en lite småmysig anarki tycker jag som jag inte för några pengar i världen vill ge upp. Äntligen har vi små och vanliga människor en chans att skicka en känga rakt upp storbolagens håriga... Om nu IDG inte visade större intresse för ex macpressen.se så är det väl inte mer än rätt att den som är först till kvarn får den. Att sedan gå ut och grina om det känns ju bara patetiskt.
OK, jag ger mig - att sno andras varumärken är coolt. Varumärken är överhuvudtaget förlegat.
Låt oss se vad det leder till...
Du vaknar på morgonen av att klockradion vrålar Death Metal - under natten har nämligen någon snott åt sig Radio Stockholms frekvenser.
- Vad kul - jag visste inte att Death Metal kunde vara så bra på att väcka folk.
När du kommer ner till frukosten märker du att du inte har någon mjölk hemma, trots att du köpte två liter på vägen hem från jobbet igår kväll - en tillverkare av en ny sportdryck insåg att de skulle kunna sälja mer om folk trodde att det var mjölk.
- Härligt, sportdryck till Corn Flakes hade jag aldrig kommit på själv.
Du slår på TV:n för att se vad det ska bli för väder i helgen, men möts av TV-shop som säljer dammvippor. De har snott både TV1, TV2 och TV4s frekvenser för att sälja mer.
- Just det, jag måste ju ändå städa i helgen, så en dammvippa kan nog bli bra.
Men du vill ändå veta vad det ska bli för väder - tyvärr har webben blivit oanvändbar, eftersom du inte vet från ena dagen till den andra vart du kommer när du knappar in ett domännamn.
Varumärken har den fördelen för de talar om för konsumenterna vad de kan förvänta sig av den vara de betalar för. Man slipper göra en utvärdering varje gång man handlar nåt. Går du in i affären och plockar på dig en grönvit förpackning som det står ARLA och Mellanmjölk på, så behöver du inte öppna den för att kontrollera innehållet.
För företagen handlar det naturligtvis om att de kan tjäna pengar på att skapa produkter av en viss kvalitet. Eftersom ingen bara kan "sno" ett varumärke hur som helst, så tjänar de på om varumärket förknippas med en egenskap som folk uppskattar - det må vara lågt pris eller hög kvalitet.
Om varumärken däremot inte vore skyddade så skulle det inte finnas någon anledning att bygga upp varumärken, och då finns det inte heller något incitament för att vara förutsägbar. Då är det billigare att strunta i kvalitetskontrollen.
"Småmysigt" kallade du det visst...
Vad gäller ipod.se så är ju det inte den enda ipod.xx-adressen i världen. Vad jag kan se går bara ipod.com till Apple. De 10 andra jag provade gick till saker som var betydligt mer orelaterade än 99mac. Visst kan det verka lite "barnsligt" och väldigt mycket 1995 att nappa domännamn, men om nu Martin hade tänkt att använda domänerna till något vettigt så ser jag inget fel i att han har tagit dem, hellre än en leksakssamlare (som i Tyskland).
Vad gäller MacPressen så kan man ju inte säga att IDG har byggt upp det varumärket, snarare tvärtom. Det var ju ni som aktivt köpte upp och la ner, men vi ska inte ta upp den diskussionen igen.
Eftersom ni gett upp den domänen så måste ni ju ha resonerat som så att den inte längre var värd de pengar det kostar att ha den kvar, och då kan ju inte det varumärket vara värt mycket, eller? Är det bara en tabbe? Ville ni ha den kvar? Jamenså erbjud er att köpa den då, jag tror inte Martin tjyvhåller på domänerna bara för att göra er sura!
Vad han sen ska ha den domänen till vet bara Martin allena, det lär ju bli svårt att starta en ny tidning med det namnet, eller hur?
Ovanstående exempel du ger är ju lite fånigt och orelaterat. iPod är ju knappast ett lika känt varumärke som mjölk, som jag dessutom knappast tror kan kallas varumärke.
Fråga på stan efter hur många som känner till vad MacWorld är och hur många som vet vad mjölk eller ipod är...
Frekvenser för radio och tv delas (tack gode gud) inte ut hur som helst och till högst betalande, så den jämförelsen är ju helt befängd.
Om vi sen ska dra upp vem som var först osv så kan man ju tala om telefonen t.ex...
Ja du Nils Holmlöv, det verkar som att du måste lära dig skilja på varumärke och domännamn. Varumärket iPod eller varumärket Macpressen är i tryggt förvar (antar jag) och jag skulle aldrig få för mig att starta en tidning vid namn MacPressen eller tillverka en musikspelare (eller något annat heller för den delen) och sedan kalla den för iPod. Då skulle jag nog få tillbringa ett par timmar i en rättssal.
Men här snackar vi om domännamn på internet, en helt annan sak än varumärken eftersom dom har som enda uppgift att peka folk till det IP-nummer som ägaren bestämt.
Vi kan ta hif.se som exempel. Den domänen innehas av Helsingborgs Idrottsförening. Undrar vad Hammarby IF tycker om det eftersom dom också i vissa fall förkortas HIF. Det finns kanske föreningar och dylikt som är sura på Helsingborg, Hässleholms IF, Hälsinglands Idrottsförbund m.fl...
Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo att det finns så otroligt många fall där flera parter äger en rimlig rätt till ett visst domännamn att det vore omöjligt att på ett rättvist sätt avgöra vem som har mest rätt till ett domännamn. Våra redan tungt ansträngda rättssalar skulle få lägga tusentals timmar på att avgöra dessa mål. Därför har vi "först till kvarn"-principen när det gäller domännamn och i vissa fall så drabbar det tyvärr klantiga och ouppmärksamma företag som inte har hållt sig framme i tid.
Men någonstans måste ju gränsen dras och det skulle ju vara bra konstigt att man i vissa fall kör med "först till kvarn"-principen och sedan i andra fall reglerar att bara ett visst företag har rätt till en domän. Lika för alla är det därför som gäller.
Synd för klantskallar...
...kul för driftiga människor...
Känns inte som om denna diskussion leder någonstans. Påhopp och pajkastning ser ut att vara runt hörnet, tyvärr. Det som behöver sägas i ämnet är sagt 10 gånger om.
Nils: Om du vill vidare uttrycka din ilska mot Martins domännamnsregistreringar är det bättre att ta det privat via epost eller dylikt.
Jag stänger tråden.