Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC i Musicmatch windows?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 11:28

Hej hej

Jag köpte en ny iPod till min syster (som kör Windows XP). Hon fick den igår och kopplade in allt och det funkar men hon säger att man inte kan spela in i AAC utan bara har MP3 och WAV som val (+något mer men det var inte AAC)?

Kan man bara spela in AAC i iTunes?

Tack

I Mac OS måste man ju ha minst Quick Time 6.2 för att kunna koda (och/eller spela?) AAC. Kan det gälla Windows också, kanske?

  • Medlem
  • 2003-05-20 14:11

Om iTunes släpps för PC, så borde det väl funka. Stödet för AAC är väl lite mer vilda västern, jämfört med hur det ser ut på Macen... Jag vet inte om Music match kan koda alla format som finns tillgängliga för systemet via directX eller liknande. Om det är så, så är det bara att snoka reda på en codec och installera den.

Jag har precis efterlyst försökskaniner som sitter i Windows/Linux, jag återkommer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Hej hej

Jag köpte en ny iPod till min syster (som kör Windows XP). Hon fick den igår och kopplade in allt och det funkar men hon säger att man inte kan spela in i AAC utan bara har MP3 och WAV som val (+något mer men det var inte AAC)?

Kan man bara spela in AAC i iTunes?

Tack

AAC stödjs inte under Windows (MusicMatch). Kolla på specarna för iPod så ser du vad som stödjs under Mac resp. Windows: http://www.apple.com/ipod/specs.html

Därmed inte sagt att det inte finns någon osupportad lösning, dvs något annat program än MusicMatch som klarar det.

Jag har för mig att det går att spela upp AAC filer i Quicktime under windows om man döper om dem till .MP4
Betvivlar att de kommer att fungera på Ipoden men det kan ju vara värt ett försök.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-21 07:06

på den tiden jag använde musicmatch var det ett rätt kladdigt / fult program. Har kanske blivit bättre på senare år. Läste på ipodlounge.com om lite andra program till windows, testa dom vettja

http://www.ipodlounge.com/downloads_windows.php

  • Medlem
  • 2003-06-11 16:50

Senaste version (8.0) av MusicMatch Pro rippar/hanterar Mp3, Mp3Pro och Wma. AAC stöds inte och kan inte tankas över till iPoden med de inbyggda funktionerna.

Däremot finns sedan förra hösten en AAC-plugin till Nero Buring Rom, som betraktas som det bästa brännarprogrammet för PC.
Nero MPEG-4 En-/Decoder Plug in

Quicktime 6.x för win kan spela upp dessa, och det borde gå att tanka över som vanliga filer till Ipod (har ingen iPod så det kan jag inte testa)

Jag har gjort lite tester med AAC (VBR) och tycker faktiskt att det låter bättre än motsvande i iTunes.

  • Medlem
  • 2003-06-11 17:36

Vilken version har ipodens firmware?
har den under 1.3 sa kan den ju anda inte spela upp AAC filer

  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 06:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av ulven
Vilken version har ipodens firmware?
har den under 1.3 sa kan den ju anda inte spela upp AAC filer

Tycker det är dåligt av Apple om dom gör så inte gammla Ipods kan spela AAC, när nästan alla nya mobiltelefoner kan dekoda dom.. Shame Apple..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Tycker det är dåligt av Apple om dom gör så inte gammla Ipods kan spela AAC, när nästan alla nya mobiltelefoner kan dekoda dom.. Shame Apple..

Min "gamla" iPod spelar AAC utan problem.

ulven: är det en egencodad AAC fil?

  • Medlem
  • 2003-06-12 10:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Min "gamla" iPod spelar AAC utan problem.

ulven: är det en egencodad AAC fil?

Nej jag har 1.3 och kan spela AAC utan problem, men 1.3 finns inte for windows sa aven om musicmatch hade stod for AAC sa hade inte ipoden kunnat spela upp dom

OK :-/

1
Bevaka tråden