Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa från USA

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle man rent hypotetiskt kunna beställa en iPod från USA istället för att gå via svenska AppleStore?

En 30 gb iPod kostar ju 499 dollar och om man tar det gånger 8 svenska kronor så hamnar man på en slutsumma av 3 992 kr vilket är aningen billigare än dom ca 6 000 kr man får betala på svenska AppleStore.

Givetvis ska man ju betala tull och moms på saker man importerar, men rent hypotetiskt så har ju tullen missat sådant förut...;)

Går det att "lura" staten på momspengar här?

Tyvärr går det inte att göra så.
Jag skulle rekommendera att du köper ifrån eBay, det har funkat perfekt för mig i två år snart.

Amerikanska Apple Store levererar bara inom USA. Tror det gäller de flesrta andra ÅF också.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-22 15:41

Aj. Nu kommer ni få problem. EU har lagt till en import skatt för produkter som beställs över internet från USA. Om jag inte har fel så tror jag det är på runt 25%!

Den går i kraft den första Juli.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Aj. Nu kommer ni få problem. EU har lagt till en import skatt för produkter som beställs över internet från USA. Om jag inte har fel så tror jag det är på runt 25%!

Den går i kraft den första Juli.

Källa?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Skulle man rent hypotetiskt kunna beställa en iPod från USA istället för att gå via svenska AppleStore?

En 30 gb iPod kostar ju 499 dollar och om man tar det gånger 8 svenska kronor så hamnar man på en slutsumma av 3 992 kr vilket är aningen billigare än dom ca 6 000 kr man får betala på svenska AppleStore.

Givetvis ska man ju betala tull och moms på saker man importerar, men rent hypotetiskt så har ju tullen missat sådant förut...;)

Går det att "lura" staten på momspengar här?

Köper du i USA tillkommer en sales tax på runt 7% (olika i olika stater). Sedan tar EU en avgift på 92 Euro för 30 GB-aren. Det blir fortfarande lite lite billigare. Men sedan tillkommer ju frakt också om du inte själv är i USA och köper.

Sen är det ju alltid bra om du köper en extra försäkring eftersom Apples garantier inte gäller om du köper en amerikansk iPod och tar den utomlands. BestBuys service plan rekommenderas.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 17:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Källa?

Förlåt! Jag försökte hitta källan men jag hittade inte vart jag läste det. Men jag är nästan helt säker på att EU ska införa det den första Juli.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 15:50

Okej, jobbigt, jag fick en 15GB Ipod som jag köpt via Ebay för några dagar sen..

Och jag har tidigare köpt bla digitalkameror, datordelar, synthar, ljudkort, osv osv från USA utan att NÅGONSIN behövt betala tull..

Men även om det nu skulle vara så som du säger med en ny skatt på 25% så är det ju ändå värt att chansa för momsen är ju precis 25%. Men det finns liksom ingen chans att tullen har koll på alla paket som kommer.

Jag fick min iPod via Schenker, det stod att det var en ipod på paketet, vad den var värd samt vad den var försäkrad för, inte åkte jag på någon tull för det Och vips pannkaka har jag sparat nästan 2 lapppar på en splitterny oöppnad inplastad iPod med garanti.. dessutom behöver man ju inte tänka på strömadapter och sånt heller eftersom du kopplar docken via firewire

Quote:
>Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
>Aj. Nu kommer ni få problem. EU har lagt till en import skatt för >produkter som beställs över internet från USA. Om jag inte har >fel så tror jag det är på runt 25%!
>
>Den går i kraft den första Juli.

Citat:

Skrevs ursprungligen av funkybruno
Okej, jobbigt, jag fick en 15GB Ipod som jag köpt via Ebay för några dagar sen..

dessutom behöver man ju inte tänka på strömadapter och sånt heller eftersom du kopplar docken via firewire

Men om man är iväg och inte har tillgång till en dator med FireWire är det bra att ha en vanlig nätadapter.
Finns ju iofs konverters men då blir nätadaptern klumpigare.

Hur mycket fick du ge för 15GB förresten inkl. frakt?
Undrar om det löna sig även om man inte betalar moms i Sverige.

Humm. Då blir det till att beställa en 30Gb.:)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 20:21

jag fick ge ganska precis 3000 inkl frakt för min 15gb

Citat:

Skrevs ursprungligen av funkybruno
jag fick ge ganska precis 3000 inkl frakt för min 15gb

Ok, det var ju ett bra pris. Kollade runt lite på eBay nyss men hittade bara annonser där säljaren endast skickar varan till USA eller Canada.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 21:31

Jo det står så på de flesta annonserna. Men är man bara trevlig och skickar ett mejl och frågar om det är okej att man bjuder trots att man bor i Sverige och att man självklart står för alla extra fraktkostnader som uppstår.. dock smart att komma överens om ett fraktpris innan...

Men generellt sett vill ju alla ha så många som bjuder som möjligt i deras auktioner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av funkybruno
Men är man bara trevlig och skickar ett mejl och frågar om det är okej att man bjuder trots att man bor i Sverige och att man självklart står för alla extra fraktkostnader som uppstår.. dock smart att komma överens om ett fraktpris innan...

Har gjort det tidigare men inte fått svar från säljarna.
Då gällde det iofs inte iPod utan PocketPC.
Skall göra nya försök, för priserna är ju riktigt bra som du sa

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 16:27

Jasså! Försöker du lura staten! Tänk om Bodström å grabbarna skulle se dit inlägg din pirat!

1
Bevaka tråden