Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knäpp-ljud vid låtbyte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 22:49

Har en iPod version 2 på 30 Gb. Ibland när den byter låt, både manuellt och när den spelar upp en playlist så uppstår ett högt superkort knäpp-ljud. Men bara ibland och det är inte i samband med speciella låtar utan verkar komma lite sporadiskt.

Detta märks främst när den sitter i docken som i sin tur är inkopplad till förstärkaren, av naturliga skäl.

Någon annan som märkt av detta?

Nope, det gäller bara den gamla iPoden. Knäppljudet i den nya beror på ngt annat.
/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Nope, det gäller bara den gamla iPoden. Knäppljudet i den nya beror på ngt annat.
/M

Jo den var ju ett år gammal såg jag nu...

Men D/A-omvandlare skickar järna ur sig oljud vid "noll" signal (odefinierat läge) och det brukar ligga en liten mutingkrets som bryter strax innan "noll"... Vad det nu kan vara till för nytta att veta det

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 11:23

Problemet verkar extremt vanligt. Har dock inte funnit något erkännande från Apples sida. Jag har läst att flertalet iPod-ägare har hört av sig till Apple, så nog vet dom om problemet alltid.

Ambitiös problemsökning:
http://www.eyezonmusic.com/ipodclick/

Nu är det ju i alla fall fixat som tur är med 2.0.1-uppdateringen. Nu börjar min iPod närma sig perfektion... en liten bit kvar dock.

Så Benne, vad är egentligen kvar till perfektion?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Så Benne, vad är egentligen kvar till perfektion?

Jag skulle vilja att pauserna mellan låtarna tas bort helt och hållet. Rippar man en skiva där låtarna går in i varandra blir det lite irriterande med hack i musiken. Det borde ju inte vara alldeles svårt att fixa så att iPoden laddar in början av följande låt i spellistan innan den låt som spelas är slut, så skulle man slippa pauserna helt. En grej för 6000 kr tycker man ju borde fungera minst lika bra som en vanlig CD-spelare vid uppspelning.

Vidare så måste ju givetvis batteritiden förlängas; den är på tok för kort tyvärr.

En scratch-funktion skulle ju också vara kul att leka lite med. Scrollhjulet är ju som gjort för det, hehe.

Knapparna fungerar heller inte alltid som de ska, ibland måste man trycka 5-6 gånger för att de ska reagera. Den hänger sig alltså lite grann ibland, speciellt när det är mycket på gång, som en jättelång låt.

Men allt som allt - min favoritpryl!

Jag kom på en grej till. Min iPod visar svenska åäö korrekt men den sorterar fel. Å och Ä sorteras som A och Ö som O. Detta borde ju rättas till. Jobbigt när man letar efter Jävlar Anamma och de ligger där Javlar Anamma skulle legat.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 10:53

Va? Blir det hack i låtarna när man spelar låtar som går in i varandra? Riktigt dåligt!

Håller med iBenne om batteritiden, alldeles för kort.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBenne
Jag skulle vilja att pauserna mellan låtarna tas bort helt och hållet. Rippar man en skiva där låtarna går in i varandra blir det lite irriterande med hack i musiken. Det borde ju inte vara alldeles svårt att fixa så att iPoden laddar in början av följande låt i spellistan innan den låt som spelas är slut, så skulle man slippa pauserna helt.

Inte riktigt vad du vill ha, men du vet väl att du kan "sätta ihop" CD-spår i iTunes, så de spelas utan mellanrum?

När du rippar skivan så markerar du de spår du vill sätta ihop och väljer "Sätt ihop CD-spår" från Avancerat menyn. Funkar tyvärr inte på redan rippade låtar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Inte riktigt vad du vill ha, men du vet väl att du kan "sätta ihop" CD-spår i iTunes, så de spelas utan mellanrum?

När du rippar skivan så markerar du de spår du vill sätta ihop och väljer "Sätt ihop CD-spår" från Avancerat menyn. Funkar tyvärr inte på redan rippade låtar.

Då blir de alltså ihopsatta till en enda låt? Nja, då har jag nog hellre hack emellan faktiskt. Lite jobbigt att hålla på och spola manuellt när man inte har spårmarkeringar, för att inte tala om att man går miste om spårnamnen.

1
Bevaka tråden