Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"iTunes Music folder" på iPoden

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 12:40

Nu när Apple har gjort en 30gigs iPod får jag plats med hela min MP3-samling (ca 20GB) på iPoden.

Det känns då onödigt att ha alla låtarna på 2 ställen. Jag skulle vilja lägga alla låtarna på iPoden och ha den som min "iTunes Music folder". Så att när jag lägger in en ny låt i iTunes så sparas den på iPoden, läggs in i iTunes Library och i iPodens Library. Och när jag spelar upp låtar i iTunes så läser den direkt från iPoden. Låtarna ska alltså aldrig ligga på min hårddisk. Går det att fixa på nåt sätt?

Jag har en TiBook med 30 GB HD, så det vore jäkligt skönt att slippa använda 66 % av disken till musik om jag kan spela upp dem i datorn från iPodens hårddisk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Nu när Apple har gjort en 30gigs iPod får jag plats med hela min MP3-samling (ca 20GB) på iPoden.

Det känns då onödigt att ha alla låtarna på 2 ställen. Jag skulle vilja lägga alla låtarna på iPoden och ha den som min "iTunes Music folder". Så att när jag lägger in en ny låt i iTunes så sparas den på iPoden, läggs in i iTunes Library och i iPodens Library. Och när jag spelar upp låtar i iTunes så läser den direkt från iPoden. Låtarna ska alltså aldrig ligga på min hårddisk. Går det att fixa på nåt sätt?

Jag har en TiBook med 30 GB HD, så det vore jäkligt skönt att slippa använda 66 % av disken till musik om jag kan spela upp dem i datorn från iPodens hårddisk.

Kopiera över hela mappen från user/dittnick/musik/itunes/iTunes Music Folder till iPoden.

Öppna iTunes->intställningar->Avancerat->Och peka på vart din music folder ligger. Ange då att den ligger på iPoden så blir det så, sen ska du kunna slänga den andra mappen från din hårddisk eftersom den nu läser från din iPod istället, och alla låtar hamnar där (Förutsatt att du har kryssat i den rutan) som du lägger till i efterhand + att du måste ha iPoden inkopplad

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 22:14

Öh, men hur menar du nu? Ska man ha två kopior av låtarna på iPoden?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Öh, men hur menar du nu? Ska man ha två kopior av låtarna på iPoden?

Ja det är ju ditt enda sätt så som jag ser det. Jag tror inte du kommer kunna länka de tillsammans nej. Eftersom iPoden gömmer bort låtarna från den riktiga hårddisken så att du inte kan bläddra bland dem.

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 22:53

Kan man inte göra själva iPod-musik-biblioteket synligt med något litet hjälpprogram och sedan göra en sån där unix-länk-alias /vad de nu kallas/ till den och sedan peka ut den som sitt iTunes bibliotek, kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Kan man inte göra själva iPod-musik-biblioteket synligt med något litet hjälpprogram och sedan göra en sån där unix-länk-alias /vad de nu kallas/ till den och sedan peka ut den som sitt iTunes bibliotek, kanske?

Ska forska lite på det där, så fort mitt Finder komme igång igen, råkade sätta andra datorn i vila medans jag hade en enhet mountad på skrivbordet. Misstag modell värre

Hehe, jag har ni listat ut var musiken ligger på iPoden, det är lite pilligt i Terminal.app, dessutom lagras den i olika kataloger verkar det som. F00, F01, F02, F03, F04 och så vidare, så detta verkar inte vara det enklaste. Någon annan som vill ge sin in i leken?

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 23:40

Ok, utan att ha möjlighet att testa själv.

Om du kan peka ut iPoden som ett ställe där det finns musik som går att spela upp i iTunes så har du ju löst problemet, väl?

Den där jobbiga mapp-strukturen fixar ju iTunes när man synkar iPoden, sedan kan man ju radera låten från sin hd så borde iTunes ju använda den som finns på iPoden...

Eller what?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H

Jag tror det kan bli rätt snårigt att få det som du vill ha det.

Men ett bra alternativ kan vara att stänga av synkningen mellan dator och iPod och sen kopiera över för hand. Dvs först rippar du till datorns itunes-library, kopierar över för hand till iPoden via iTunes och sen tar bort låtarna från datorhårddisken.

Det blir lite fler moment, men du slipper ha hela ditt bibliotek både på iPoden o datorn. Om du sen måste komma åt dina låtfiler i iPoden får du använda Podworks eller liknande.

• Oregistrerad
  • 2003-07-01 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Någon annan som vill ge sin in i leken?

Ok, nu har jag gjort det. Det är väl inte världens mest smidigaste metod, men det funkar och har man en liten iBook hd som jag så behöver man säkert det extra utrymmet som musiken tar upp.

Anyway. Så här gjorde jag.
Synkade iTunes och min iPod så att alla låtarna finns på iPoden.

Raderade låtarna från hd och från iTunes musikbibliotek.

Använde sökfunktionen i Finder.
Sökte efter filer som slutar på .mp3 och .m4a på min iPod, satte synlighet till "alla".

Markerade alla låtarna i sökresultatlistan och drog in dem i iTunes.

Vips, alla låtarna finns bara på iPoden, men går att spela i iTunes.

(De "smarta spellistorna" verkar ha tömts, men de andra funkar.)

När man rippar nästa cd, så räcker det med att lägga till de låtarna förstås. Då kan man (om man inte orkar joxa med sök-kriterierna) gå till den nya mappen som skapas på iPoden via Gå-menyn i Finder, välja Gå till mapp och skriva in:

/Volumes/NAMNPÅDINIPOD/iPod_Control/Music/F54/

Där F54 är den senaste mappen.
Puh.

Finns ett enklare sätt. Stäng av automatisk uppdatering av ipoden. Då kan du dels spela låtarna från den och när du raderar något från hd:n så påverkas inte poden.

Hittas under ipodinställningarna som dyker upp när den är inkopplad. Bara att välja "Hantera spår och spellistor manuellt".

Körde med det ett tag när jag hade ont om hd-utrymme, men har gått tillbaka eftersom det faktiskt händer att jag vill lyssna på musik när jag bara har datorn med mig eller firewire-porten är upptagen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Hehe, jag har ni listat ut var musiken ligger på iPoden, det är lite pilligt i Terminal.app, dessutom lagras den i olika kataloger verkar det som. F00, F01, F02, F03, F04 och så vidare, så detta verkar inte vara det enklaste. Någon annan som vill ge sin in i leken?

Audion hanterar iPodens "dolda" mappar ganska smidigt.

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 21:04

Det här programmet är ju ett ganska smidigt sätt att spela upp låtarna på iPoden i iTunes.

MusicPublisher:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19894

Får det dock inte att funka ordentligt. De flesta låtarna får ett utropstecken framför sig. Alltså att iTunes inte hittar låtarna. Har säkert nåt att göra med specialtecken i namn och sånt. Men det är ju en beta, så man kan ju hoppas.

För alla som vill att man ska kunna lyssna och bränna låtar m.m. direkt från iPoden, berätta för apple. Det gjorde jag, och ju fler som önskar en viss förbättring desto större chans är det ju att de bygger en funktion för det:
http://www.apple.com/feedback/ipod.html

• Oregistrerad
  • 2003-08-07 00:52

Det här med att ställa in synkningen av iPoden i manuellt läge verkar ju vara den bästa lösningen. Jag fattade inte riktigt vad som menades med det förut, men nu när jag äntligen fått min iPod och jag har testat så tror jag det är så nära man kommer det jag är ute efter. Saknar bara att kunna rippa direkt till iPoden, men då är det tur att det finns tredje-parts-utvecklare. har inte testat det än, men det låter ju bra iaf.

Rip to iPod 1.0
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20023

1
Bevaka tråden