Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk utmanar iPod

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-05 19:47

Har iPoden fått en stark konkurrent? Avgör själv.
Jens OF Sweden

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 19:56

Jädrar vilken snygg sida!
Bara det!

/G

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 20:09

Det är väl inget snack om saken att Jens of Swedens produkter är ett MYCKET gott alternativ till iPod. Billigare framförallt. iPod:en ligger ju på löjligt höga nivåer.

Jag dreglar mest över 256 meggaren.. den lilla rackaren. Och mindre än min usb-nyckelring. Hur kan det vara möjligt..

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 20:17

Undrar hur väl den integrerar med X. Att den dyker upp som en USB-enhet verkar det som, men finns det någon mer funktionalitet?

Jag hade gett namnet en funderare till.

Vad sägs om Conny Bus of Sweden? Nä, urk.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 21:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag hade gett namnet en funderare till.

Vad sägs om Conny Bus of Sweden? Nä, urk.

Helt vansinnigt namn ja, låtersom nån stol från Ikea (menar inte att Jens är ett fult namn, passar bara inte en techpryl).
Även om man tycker väldigt mycket om sig själv måste man ha lite distans.

iPod:ens bästa egenskap är att den synkar med iTunes. De lever lixom i symbios.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 22:22

och Apple har fortfarande ingen USB2 på någon dator...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: oskich:
och Apple har fortfarande ingen USB2 på någon dator...

Ingen Wintelburk har FireWire 800 vad jag vet ^^;

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
iPod:en ligger ju på löjligt höga nivåer.

Priset på iPoden är inte så himla högt om man tänker på vad man får. Ta en sån sak som att själva hårddisken i iPoden när den lanserades kostade lika mycket som iPoden. Nu har det iofs gått en tid och det är nog dags för en prissänkning. Men eftersom den varit en enorm säljsuccé så var priset helt rätt satt av Apple från början.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 23:25

Adrian...du vet vad jag tycker... Hi-hi!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: carbon:
Har iPoden fått en stark konkurrent? Avgör själv.
Jens OF Sweden

Ännu en 2,5"-disk basserad spelare. Jämförbar med Creative Zen, men inte med iPod om man ser till storleken.

Apple iPod: 102 x 61 x 21 mm, 204 g
Creative Zen: 113 x 76 x 25 mm, 268 g
JOS MP200HD: 115 x 76 x 25 mm, 250 g

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Adrian...du vet vad jag tycker... Hi-hi!

He he, jepp, det gör jag vid det här laget.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 00:10

Jag hade nog gett namnet ca 700 funderare till. Sedan hade jag gett logotypen ett par hundra funderare.
Annars ser resten JÄVLIGT BRA ut.

Tyckte deras lilla MP3-spelare med flashminne verkade destå mer intressant. Där snackar vi riktigt liten spelare

Jens Of Sweden MP-100
------------------------

Storlek: 80 x 25 x 16 mm.

Vikt: 37 gram (inkluderat batteri.)

LCD-display: 128 x 34 pixlar, Blå backlight.

Minne: 128- eller 256 MB (ej uppgraderingsbart.)

Uppspelning: MP3 och WMA (Stöd för OGG Vorbis är planerat.) FM-radio.

Batteri: Inbyggt Laddningsbart 380 mAh (utbytesbatteri kan köpas och bytas av kunden.)

Batteritid Över 14 timmar.

[ 06. mars 2003, 00:42: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

När Jens of Sweden 20GB (uuuh, vilket namn ja) finns för leverans har Apple släppt nästa våg att killer iPods. Så, antingen får han tänka om eller introducera nya Jensar.

  • Medlem
  • 11256
  • 2003-03-06 10:09

Läckert namn!!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-06 10:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Helt vansinnigt namn ja, låtersom nån stol från Ikea (menar inte att Jens är ett fult namn, passar bara inte en techpryl).
Även om man tycker väldigt mycket om sig själv måste man ha lite distans.

Äsch, kom igen nu. Kolla alla reklambyråer som har förnamn/efternamn & Co. Sätt er ner med Resumés tidning och bläddra igenom den... De fem första gångerna kan man inte låta bli att garva över alla namn som är äckligt intetsägande och rent ut sagt komiska.

Förresten, klingar inte Jens of Sweden lite bekant? Jag tänker främst på MQ´s reklamkampanj....

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 11:08

"Jag har en iPod. Och vad har du för mp3-spelare då?"

"Eh... jag har en Jens!"

"En vadå?!"

" En Jens of Sweden! w00t!"

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 12:02

Utan att ha testat de produkter som Jens of Sweden erbjuder så tror jag inte att de når upp till den klass som iPoden håller. Men jag skulle gissa på att det är en klar tvåa på marknaden.

En kille i klassen har tjatat på mig i ett halvår om att få köpa min iPod... Bah. Idag kom han med en sån där lite sak iaf, och den verkar ju praktisk. Men om man ser till både hur mycket hårddisk/minne man får för spelarnas storlek och pris så är ju iPoden ändå överlägsen vinnare. Han vill fortfarande ha min men är ganska nöjd med sin Jens och tjatar inte mer

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 21:04

nån som testat jens of sweden med osx?
i den här artikeln skriver dom att den fungerar med "nyare" operativ som 9.x, men det står ingenting om osx.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 21:50

Den fungerar med USB mass storage (iaf. flashmodellerna) vilket är en av dess största fördelar. Därmed fungerar den per definition med OS X.
Vad gäller mac-kompatibilitet så finns det forum på JOS-hemsidan där detta diskuteras. Ett ganska ärligt sätt att besvara sådana frågor!

Sen kan man fråga sig vem som skulle utveckla såna här hitechprylar och sedan döpa dem till Jens of Sweden och smäcka på den där loggan ... svaret är, i alla fall för första modellen, att de har licensierat en asiatisk produkt och (bokstavligen) satt sitt namn på den. Vet inte om det gäller de större modellerna men mycket talar ju för det.

Verkar helt OK annars! Dock finns det ju anledning att kunna spela AAC. Har iPoden några konkurrenter om man räknar in det?

Edit: alla vet nog inte vad USB Mass Storage innebär.

Om ni kollar senaste numret av M3 ser ni nämnda spelares dödsannons. Den var tydligen alltför buggig, så den nådde aldrig lansering.

Edit: Menar alltså hårddiskvarianten.

En "Jens of Sweden" med 256 mb (:D) kostar 2 080 kr på Siba. Lägg till 1 500 spänn så har du en 10 gb iPod.

Utmanare till iPod?
Skulle inte tro det va...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
En "Jens of Sweden" med 256 mb (:D) kostar 2 080 kr på Siba. Lägg till 1 500 spänn så har du en 10 gb iPod.

Utmanare till iPod?
Skulle inte tro det va...

Det var inte den modellen det gällde, utan en annan modell med 20GB 2,5" hårddisk som dock aldrig släpptes p.g.a att den hade för många buggar och andra problem (micke_finland nämnde detta ovan).

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 18:49

Ja, en spelare som verkligen utmanar iPod måste vara riktigt bra!

När man har över tusen låtar i fickan så börjar det bli viktigt hur låtarna är organiserade, på vilka sätt man kan söka, spellistor etc. Inte lika intressant om spelaren rymmer 30 låtar...

Jag kan haka upp mig rejält på användargränssnittet även i en liten mojäng som en digitalkamera eller mobil. Miljöskada av att vara mac-fantast kanske

  • Medlem
  • 2003-07-12 17:26

Ni vet väl att JoS 20 Gb är nedlagd, för att den inte klarade nåt kvalitetstest eller vad det var.. Det är synd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av garp
Ni vet väl att JoS 20 Gb är nedlagd, för att den inte klarade nåt kvalitetstest eller vad det var.. Det är synd.

Japp, det står 5 inlägg upp i denna tråd

Bevaka tråden