Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar USA iPod i Sverige?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!!

Jag står i startgroparna för att köpa en iPod i USA, för att komplicera det ytterligare så skall jag tillägga att iPoden skall vara en julklapp till mina pc-ungar, den kommer alltså att användas på pc. Det jag undrar är om iPoden laddar batterierna via FireWire, eller om den måste anslutas via den medföljande ac-adaptern? Det vore bra att veta så jag slipper köpa en ny ac-adapter för svensk strömstyrka, eftersom den är ganska dyr (runt 700kr tror jag). Om iPoden laddas via pc'ns FireWire så slipper jag det problemet. Ungarna kör Windows Me.

Nå, vad tror ni, köpa eller inte köpa Amerikanskt??

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 22:59

Det finns 4 alternativ

1) Skaffa en svensk adapter, pris ca 700kr

2) Skaffa ett "travel kit", bara att byta ut kontakten på framsidan, 450kr

3) Skaffa en "apparatsladd, gristryne", 25kr på ClasOhlson.se, pluggas in i laddaren

4) Skippa laddaren, ladda bara via usb2, tror det funkar faktiskt

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
hej!!

Jag står i startgroparna för att köpa en iPod i USA, för att komplicera det ytterligare så skall jag tillägga att iPoden skall vara en julklapp till mina pc-ungar, den kommer alltså att användas på pc. Det jag undrar är om iPoden laddar batterierna via FireWire, eller om den måste anslutas via den medföljande ac-adaptern? Det vore bra att veta så jag slipper köpa en ny ac-adapter för svensk strömstyrka, eftersom den är ganska dyr (runt 700kr tror jag). Om iPoden laddas via pc'ns FireWire så slipper jag det problemet. Ungarna kör Windows Me.

Nå, vad tror ni, köpa eller inte köpa Amerikanskt??

Sök och du skola finna:

köpa ipod i USA eller canada?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 23:41

Hur lätt som helst. Laddar den alltid via datorn och det funkar hur smidigt som helst.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2003-10-13 09:01

Det är bara att köpa en adapter i USA som passar i Europeiska uttag. Den kostar ca 25 kr i någon järnaffär. Så gjorde jag med min 10 gb´s iPod som jag fick ifrån USA genom en kompis. Funkar jättebra! Adaptern som jag har tar knappt ingen plats alls stor som en tändsticksask.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 02:42

Enkelt !
Jag har en amerikansk iPod. Ta loss på adaptern nätkontaktern sen är det bara skaffa en vanlig 2polig nätkabel .
Det fungerar suveränt inga konstigheter

  • Medlem
  • 2003-10-19 15:45

Är det några skillnader på en IPOD köpt i USA vs. Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 15:57

Det verkar inte så annat än det där med stickproppen...

Hobbex har en omvandlare från 230V - 110V för 179 bagis som förvisso inte verkar behövas i det här fallet men ett hett tips i alla fall.

  • Medlem
  • 2003-10-19 16:11

Priset? Stor Skillnad?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 16:18

Kollade Applestore igår 499 Dollars (3.861:- idag) för 40Gig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ERB
Priset? Stor Skillnad?

Min styvson har beställt 10 GB iPoden för 205 dollar, vilket blir 1586 svenska kr med dagens dollarkurs, det är troligtvis den gamla modellen (den för 199).

På Apples Svenska sida vill dom ha 3.295,00 svenska kronor för nya 10 Gb iPod, på den Amerikanska kostar den 2288 svenska kronor. Så skillnaden är idag dryga 1000-lappen för den minsta modellen.

  • Medlem
  • 2003-10-20 14:18

Sladdar och sånt? ingen skillnad?

"Ville bara tala om att mamma o pappa kopt en iPod i Richmond. Den med 40-nanting."

aaah.. 40-nånting

Jag kan rapportera på fredag för alla som undrar om det funkar att köpa i USA. Själv hoppas jag att iBook sladden passar iPoden med.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 15:10

Kan man överhuvudtaget beställa hos den amerikanska applestoren från Europa?
I mitt tyskt macforum säger de alltid att det inte funka - men jag har aldrig provat.
Eller gör de en skilnad mellan Tyskland och Sverige?
Hur ser det med garantin ut när man har köpt en Apple-produkt utanför Europa?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ERB
Sladdar och sånt? ingen skillnad?

Eftersom din fråga var anledningen till att denna tråd existerar så kan jag nu svara:

Det är bara att skaffa en adapter på clas ohlsson för 25kr om man nu måste ladda på resande fot. Annars går det lika bra att ladda via firewire.

Citat:

Skrevs ursprungligen av seppelsmap
Kan man överhuvudtaget beställa hos den amerikanska applestoren från Europa?
I mitt tyskt macforum säger de alltid att det inte funka - men jag har aldrig provat.
Eller gör de en skilnad mellan Tyskland och Sverige?
Hur ser det med garantin ut när man har köpt en Apple-produkt utanför Europa?

Jag har i alla fall inte lyckats, som tur är har jag känningar i USA som kan lösa det för mej.

  • Medlem
  • 2003-10-20 17:01

vad tror ni om kina då? jag har en kompis som åker.....vet inte om man vågar...

jag pratade med killarna på ILIFE mac butiken i sthlm. dom sa att dom inte gjorde någon skillnad på vart produkten var köpt..dom skickar alla

Citat:

Skrevs ursprungligen av ERB
vad tror ni om kina då? jag har en kompis som åker.....vet inte om man vågar...

jag pratade med killarna på ILIFE mac butiken i sthlm. dom sa att dom inte gjorde någon skillnad på vart produkten var köpt..dom skickar alla

Jag har också hört att det är samma produkt oavsett land, det enda är väl strömadaptern då som man behöver byta. Men be din kompis fråga i den kinesiska butiken, så vet du säkert.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
Nå, vad tror ni, köpa eller inte köpa Amerikanskt??

Garanti? Apple som Apple USA eller Europa, 1år.

Kontakten till väggen? 19:- på t.ex Net On Net

Jag vet, har själv en US iPod.

US manual förvisso.
Bytte fjärrkontrollen för ett par månader sedan, gav iPodens serienummer till Apple Sverige, inga problem, fick en ny fjärr två dagar senare.

1
Bevaka tråden