Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes ej kompatibel med Windows 2000

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:15

Min kollega/kund har installerat iTunes i sin två år gamla Dell, Windows 2000 och nu startar inte datorn.

Efter mycket research har det visat sig att iTunes drivrutiner krockar med drivrutinerna från cd spelaren / alternativt cd-spelarna.

Finns det ingformation på svenska angående detta??

Från ett amerikanskt forum:

Citat:

cshay (Programmer) Oct 21, 2003
This is a known issue caused by Apple iTunes driver conflicts with CD ROM drivers. For more information, see the Apple forums.

One solution seems to be to disable your CD ROM before rebooting either in bios or by disconnecting the cable.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:18

Fungerar bra på min gamla Dell med win2k...

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:19

OK, men det kanske har med Service Pack att göra.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:20

Kanske, jag har nyaste, alltid nyaste!

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:26

Allright!

Denna datorn har möjligen SP 2, kanske SP 3 men definitivt inte SP 4!

Problem här också!

När jag matar in en CD-skiva startar iTunes men skivan visas inte i iTunes och går heller inte att spela.

Fö att testa så startade jag också Windos Media Player men det programet kan inta heller läsa min musik-CD.

Jag sitter på jobbet med Win2000 med senaste uppdateringen

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:36

OK, problemet jag hade var att datorn inte ens startade.

Din dator startar i alla fall!

Har Apple någon information om detta?

Man kan få intrycket att Apple har "trixat" lite väl mycket med iTunes och det har väl kanske inte fungerat så-där jättebra...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eclipse
OK, problemet jag hade var att datorn inte ens startade.
Har Apple någon information om detta?

Finns nog info hos apple om detta - har sett noteringar här och var om att de känner till problemet och att de hade lite förslag...

Citat:

Man kan få intrycket att Apple har "trixat" lite väl mycket med iTunes och det har väl kanske inte fungerat så-där jättebra...

Kan nog vara så att det finns väl mycket trixat alleredan så att det är svårt att inte råka krocka med något i några fall...
Det är väl inte för inte som företag inte bara specar att det skall vara peze, utan också vad för tillåtna peze:ar och tillåtna operativversioner och tillåtna installationer på dessa... Och ändå så knasar det mycket nog ändå...
Kan nog vara några specifika kombinationer som knasar - kolla på apples sidor efter info...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Fungerar bra på min gamla Dell med win2k...

Ska tydligen bara vara problem med Win2k professional.

/D

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 13:22
Citat:

Kan nog vara några specifika kombinationer som knasar - kolla på apples sidor efter info...

Ja, ja...!! Apple har en rätt dålig webbplats vad gäller den här typen av information.

Deras mål, syfte och funktion är kränga och felsökning är inte kräng och att kolla på deras webbplats efter något som inte är kräng är att ödsla tid, waste of time!

http://www.apple.com/itunes/download/

Det är ju givetvis på denna sidan man kollar efter info om eventuella problem.

Det finns säkert info på Apples webbplats, om du nu säger det. Men om man inte hittar dit är det rätt värdelöst!

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dobbis

/D

Vaddå "ska bara"?? Sluta hänvisa till rykten, länka i stället till källan!

I Apples support-forum finns en del dedikerad till iTunes för Windows.. kanske kan ge några bra tips.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 14:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dobbis

/D

Jag är jättenöjd med min iTunes på en
DELL Inspiron 8100 och W2k Pro.

// Danne

Citat:

Vaddå "ska bara"?? Sluta hänvisa till rykten, länka i stället till källan!

Ojdå vad man var stingslig idag då ! Prova länken nedan och välj källa själv.

http://www.google.se/search?q=%2Bwindows+%2B2000+%2Bitunes+%2Bproblem&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&meta=

/D

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 14:03
Citat:

Ja, ja...!! Apple har en rätt dålig webbplats vad gäller den här typen av information.

Deras mål, syfte och funktion är kränga och felsökning är inte kräng och att kolla på deras webbplats efter något som inte är kräng är att ödsla tid, waste of time!

http://www.apple.com/itunes/download/

Det är ju givetvis på denna sidan man kollar efter info om eventuella problem.

Det finns säkert info på Apples webbplats, om du nu säger det. Men om man inte hittar dit är det rätt värdelöst!

Jag vet inte var du har kollat, men de gånger jag har haft problem så har det funnits väldigt mycket information på Apples hemsida.
Det gäller bara att titta på rätt avdelning... nämligen Support.
Sen vet jag inte hur det är i just det här fallet, men att påstå att Apples hemsida bara är en reklampelare utan felsökningsinformation och liknande är orättvist.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 14:06

Här finns det tydligen information om hur man löser problemet.
Tog 1 minut att hitta.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 14:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stenbäck
Jag är jättenöjd med min iTunes på en
DELL Inspiron 8100 och W2k Pro.

// Danne

iTunes krockar med CD-RW och Adaptecs DirectCD.

Har du inte DirectCD har du inte just detta problemet.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 18:13

Nytt läge - ingen lösning i sikte
Inga av de föreslagna lösningarna på apple.com löser problemet.

Jag testade att koppla ur ena och båda cd-spelarna, i BIOS och rent fysiskt i olika kombinationer.

Inget fungerar.

Startar man datorn utan cd-spelare kommer installationsprogrammet för Windows och frågar efter filer...

Det slår mig nu att detta är fel forum för den här typen av frågeställningar.

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 18:14

Har du uppdaterat till SP 4?

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Har du uppdaterat till SP 4?

Det har inte med SP att göra.

iTunes krockar med ett program som heter DirectCD, vilket har skeppats med alla Delldatorer levererade i alla fall de senaste tre åren som har cd-rw enhet.

DirectCD är det programmet men formaterar cd-rw skivor med.

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 10:28

Tror det finns en uppdatering av iTunes för Windows nu...

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Tror det finns en uppdatering av iTunes för Windows nu...

Min klient tröttnade på Apple och iTunes förra fredagen. Han vill inte ha iTunes.

Citat:

Min klient tröttnade på Apple och iTunes förra fredagen. Han vill inte ha iTunes.

Han var tålmodig

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär

Han var tålmodig

Du skulle nog inte heller vara så tålmodig om din vän PC-krängaren övertygade dig att installera ett program från Microsoft som med det samma gör att din dator inte går att arbeta med på över en vecka.

Bara för att få lite perspektiv på det hela...

Citat:

Du skulle nog inte heller vara så tålmodig om din vän PC-krängaren övertygade dig att installera ett program från Microsoft som med det samma gör att din dator inte går att arbeta med på över en vecka.

Bara för att få lite perspektiv på det hela...

Skulle inte vara glad - men jag skulle inte tröttna efter 12 timmar (eller vad det kan ha varit).
Har vid flertalet tillfällen stått ut med grejjor på pezen som inte funkat vare sig efter andra eller tredje försöket från supporten (som nu senast drivrutiner till skärmkotet som "kom bort" iom ominstallation av system - och som ännu inte kunnat fås att funka 100% : inte tusan säger jag "shove it" utan tragglar vidare för fjärde veckan med de bitar som funkar...).

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 12:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skulle inte vara glad - men jag skulle inte tröttna efter 12 timmar (eller vad det kan ha varit).
Har vid flertalet tillfällen stått ut med grejjor på pezen som inte funkat vare sig efter andra eller tredje försöket från supporten (som nu senast drivrutiner till skärmkotet som "kom bort" iom ominstallation av system - och som ännu inte kunnat fås att funka 100% : inte tusan säger jag "shove it" utan tragglar vidare för fjärde veckan med de bitar som funkar...).

Det är svårt att leva utan en videodrivrutin till sin dator. Det måste man traggla med för att fixa, eller leva med en halvbuggig version. Personligen tycker jag jättemycket om iTunes.

Jag tror inte det är en extrem attityd att inte använda ett gratisprogram efter att det har gjort att man inte kan boota sin dator. Jag tror nog att jag lever efter samma princip själv. Den egna erfarenheten väger mycket tungt. Har jag blivit magsjuk efter att ha gått på en restaurang går jag inte dit igen, trots att mina kompisar har gått dit utan att bli sjuka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag tror inte det är en extrem attityd att inte använda ett gratisprogram efter att det har gjort att man inte kan boota sin dator.

Håller med - "bränt barn skyr elden" - men för den skull kan ju inte sådana saker vara för evigt... Det är sällan allt funkar första gången, och skulel man då släppa det för alltid så skulle inte mycket skett
Fast å andra sidan är ju en gammal mp3-spelare inte så viktigt (men tekniken runt store är way above och intressant).

• Medlem
  • Torsby
  • 2003-11-04 07:58
Citat:

DirectCD är det programmet men formaterar cd-rw skivor med.

Hmm... rätta mig om jag har fel här, jag har inte använt Adaptecs program på rätt länge...

Är det inte så att DirectCD ingår i EasyCDCreator och att det är ett program som tillåter dig att använda cd-r-skivor som disketter, bara kopiera och klistra in filer (som finns inbyggt i XP och även OS X om inte jag minns fel)? Själva funktionen kanske är fiffig, men själv hatar jag allt som autostartar och käkar minne...

Faktum är att man ska väl kunna göra samma sak inne i EasyCDCreator, och då kan man väl ta bort DirectCD och slippa krocken med iTunes?

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 11:08

Du har helt rätt, så är det.

Men vet man inte om detta INNAN man installerar iTunes... ja, då startar inte aset!

Nu har Apple fixat detta så för alla nya användare är det inget problem.

Men för dom som laddade ner iTunes till Windows då det släpptes, som min klient, så är iTunes fortfarande ett sorgebarn!

Datorn går fortfarande inte att använda... Och det är väl tre veckor sedan klienten laddade ner iTunes!

Citat:

Datorn går fortfarande inte att använda... Och det är väl tre veckor sedan klienten laddade ner iTunes!

Eh... skall det vara så svårt att ta bort en drivrutin?
Eller ställde krocken till annat oxå???

Bevaka tråden