Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony tar upp kampen mot iPod

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sony har länge legat efter när det gäller portabla digitala musikspelare. De har satsat på MD och små spelare som använder sig av Sonys komprimeringsteknik och lagringsteknik. Samtidigt som Sonys skivbolag bromsat pga av rädslan för främja pirakopieringen.

Är det något företag som kan utmana Apple så är det just Sony och nu har företaget presenterat sina planer kring "PSP" som ska vara en handhållen enhet som kan spela spel, musik, video och eventuellt också fungera som mobiltelefon. PSP finns inte som en färdig produkt och dröjer till slutet av 2004, men när den väl kommer så ska den utmana både iPod och Game Boy, mm (t.ex. N-Gage, men ärligt talat så tror jag den floppar så hårt att den inte finns kvar då).

Källor:
Apple-X.net: Sony's Upcoming PSP Features Impressive Specs.
MacRumors: Sony to Compete with iPod

En konceptbild (inte färdig produkt) från Apple-X.net-artikeln:

Det är väl mest en mobil Playstation? Med tanke på hur mycket det varumärket är värt är det nog inte en dum idé alls. Jag förutspår att "mobile gaming" kommer bli riktigt stort i framtiden. En spelkonsoll behöver inte stå under TV'n; den kan lika gärna vara i fickan och inkopplad till TV när man känner för det. Blåtand-multiplayer och tillbehör som kameror och tangentbord.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 19:14

Kom att tänka på utvecklingen av musikmaskiner.
På 60-talet kom kassettspelaren.
På Älvsjömässan 1968 visade man vinylskivor med inspelade filmer.

Det har hänt en del.

Lite klipp om användning:

http://www.seatime.se/jubileum/emedia02.htm

Den ser onekligen intressant ut måste jag säga. Men det är väl kanske bra att fler och fler tar upp kampen mot apple när det gäller mp3 spelare och dyligt. Hoppas att apple gör en mot attack dock och släpper ska vi säga powerpod??? Helt i alu 3.5"-4.0" tft skärm, upp lyssta knappar som i powerbook 15"-17", blåtand och airport extreme för att synka med powerbooken.
Få se mer som man skulle vilja ha?
Tja varför inte full version av iCal, mail ochh itunes i den och Inbyggd mic för journalisterna. Eller dom som sitter på föreläsningar. Sen är det bara en sak till som jag tror skulle passa fint. och det är en pitch kontrol för alla djs att kunna styra bmp. Ok jag är inte själv någon dj men jag vet att många av minna vänner som jobbar med det vill ha 2 iPods (PowerPod) för att underlätta jobbet. Men det är just den saken som om saknar. Hoppas det kommer någon PowerPod snart för då köper jag den iaf

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 19:26

Kampen mot iPod? Verkar inte vara riktad till de som köper iPod utan mer som du även nämner mot de som köper GameBoy Advance.

/Stefan

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 19:40

Artikeln sa att den skulle kunna säljas för $60!

Tror knappast det. Inte på långa vägar. Bara rykten det här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det är väl mest en mobil Playstation?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Kampen mot iPod? Verkar inte vara riktad till de som köper iPod utan mer som du även nämner mot de som köper GameBoy Advance.

Visst, det är en spelmaskin, namnet står för Playstation Portable. Men enligt artikeln så säger ju faktiskt Sony att de tänker konkurrera med iPod: "We are taking on iPod with our new device," said a Sony official. "We are coming at him [Steve Jobs] on that front." Och med stöd för AAC, ATRAC3 och MP3 så kan den nog göra det också. Sen så är det väl Apple/Mac-aspekten som är mest intressant för oss här, därav den vinkeln.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Artikeln sa att den skulle kunna säljas för $60!

Tror knappast det. Inte på långa vägar. Bara rykten det här.

Bara rykten? Har du alls läst? Det är inte alls rykten, igår presenterade Sony sina planer officiellt och det var chefer för konsumentelektronik som gav prisuppgiften 60 dollar.

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 23:38

Hmm... Jag tycker det låter lite väl otroligt för att kunna tro på det huvudtaget. Inte ens om Sony säger det själv.

Jo, men det är en annan sak. Och produkten är ju långt ifrån klar. Apple har mer än ett år på sig att förbättre dagen iPod ytterligare.

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 23:55

Tror inte ett skvatt på det där. Det går inte att bygga en sån sak till ett rimligt pris, för då hade Apple redan gjort det. En fantasiprodukt tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Tror inte ett skvatt på det där. Det går inte att bygga en sån sak till ett rimligt pris, för då hade Apple redan gjort det. En fantasiprodukt tror jag.

Vi får väl se om ett år. Priset må vara en sak, men produkten kommer att komma, var så säker.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 02:59

Att den kommer säljes för $60 kan nog stämma, som jag förstått det så vill Sony lansera den inte bara som en spelmaskin utan som en maskin för musik och film och vill att formatet ska spridas så mycket som möjligt och sedan tjäna pengar på media.

Tycker nog denna pryl är rätt upphetsande...

Inte lika charmig som iPod, men om jag skulle välja en multi-pryl så blir det nog en sån.

TEKNISKA SPECIFIKATIONER:

Strömkälla: 4,8 V DC (nätadapter, 3,7 V DC (batteri)
Effektförbrukning: Inspelning; 2.3 W (med nätadapter), 2,1 W (med batteri)
Bildsensor: 1/4-tums C-MOS-bildsensor
Objektiv: F2.35, brännvidd: 3,55 mm
Kortaste fotograferingsavstånd: cirka 50 cm från objektiv
Display: 2,0-tums LCD
Mikrofon: Mono
Standardbelysning: 1 400 lux
Lägsta belysningskrav: 60 lux
Inspelningsmedium: SD-minneskort
Bildkomprimering: JPEG (VGA)
Videokomprimering: MPEG4
- Superfin: 320 x 240 pixlar
- Fin: 320 x 240 pixlar
- Normal: 176 x 144 pixlar
- Ekonomi: 176 x 144 pixlar
Röstkomprimering: G.726
Musikexpansion: MP3, MPEG2-AAC
Mått (B x H x D): Cirka 61,7 x 25,9 x 74,6 mm
Vikt: SV-AV20: cirka 92 g (utan batteri och SD-minneskort)
Temperatur vid drift: 0C–40C
Luftfuktighet vid drift: 10 %–80 %

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 10:26

Om man läser lite mer så ser man att PSP:n INTE kommer att kosta $60, däremot kommer de att släppa en hårddiskbaserad ren musikmaskin för $60 i vår, därefter kommer PSP:n, för antagligen ett högre pris, nästa höst.

1
Bevaka tråden