Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få iTunes att sortera i bokstavsordning efter _filnamn_?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 23:15

En sak som jag stör mig på mycket med iTunes är när man har ett gäng låtar man inte rippat själv (men självklart äger skivan ändå... :rolleyes: ) vars filnamn snyggt och prydligt börjar med spårnummret på skivan, dvs. 01, 02 osv.
När man sedan lägger in dessa i iTunes hamnar de i helt fel ordning, och blir oftast sorterade i bokstavsordning efter spårtiteln.
På något sätt måste man väl kunna få ordning på det, utan att behöva skapa en ny playlist för varje album?

• Oregistrerad
  • 2003-11-10 23:31

Skriv in sång ordningen på albumet i kolumnen spårnr.

Du kan behöva öppna den först ifrån menyn Redigera/ Visningsallternativ (kringla-J)
Det finns script som kan hämta nummerprefix och klistra in i spårnr här...
Doug´s AppleScripts iTunes

Citat:

Number Prefix to Track Number
may 2 '03
Copies the track number prefix (e.g. the "12" of "12 Song Name") of the selected tracks to each track's "track number" tag. Ignores tracks without the prefix.

leta efter ovanstående..ladda hem,lägg till i iTunes scriptmenu och kör.... klart

//Teeway

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon:
En sak som jag stör mig på mycket med iTunes är när man har ett gäng låtar man inte rippat själv (men självklart äger skivan ändå... :rolleyes: ) ... [...]

Det är faktiskt inte olagligt att kopiera nära vänners eller släktingars musik-skivor.

• Oregistrerad
  • 2003-11-11 16:35

När jag lägger till låtarna i iTunes så tar iTunes bort(!) spårnumret från filnamnet, så jag vet inte riktigt hur de där scripten ska fungera... nåja, får väl skriva in spårnummer manuellt då. :-/

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 02:04

Hur gör du när du importerar en CD-skiva då? För jag antar att det var från en skiva i det här fallet?

Om du matar in skivan och ber iTunes hämta CDDB information om skivan. Då får du i regel spårnummer, årtal, genre, artist, album, spårnamn på en gång.

Om det ej är från en CD låtarna kommer (hur nu det kan komma sig) så är det script eller manuellt helvete som gäller.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Det är faktiskt inte olagligt att kopiera nära vänners eller släktingars musik-skivor.

Men efter 1 jan 2004... eller? Det är luddigt.

1
Bevaka tråden