Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes, genialt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 18:59

Jag installerade iTunes på frugans PC, laptop. På någon sekund så hittade iTunes mitt musikbibliotek på min mac. Så nu finns det tillgång till ett par gigabit musik utan att behöva ha den på HD.

Faktum är att det bara är okunskap att inte installera iTunes på PC. Ett bättre program för att spela musik på datorn finns inte.
Speciellt inte på PC.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 19:46

Word!!

Tilläggas kan väl att redevous inte är så dumt heller

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 21:40

För att inte tala om Rendezvous...

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 21:45

Jag installerade iTunes PC på min kompis dator. Det fungarar som det ska men min undran är om det fungerar att dela bibliotek mellan flera användare. Det ska inte spela någon roll vem som lägger in musiken den ska automatiskt hoppa upp i andra användares bibliotek också. Det har fungerat på mac tidigare genom att skapa alias men jag lyckas inte på hans PC.

Någon som lyckats?

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Jag installerade iTunes PC på min kompis dator. Det fungarar som det ska men min undran är om det fungerar att dela bibliotek mellan flera användare. Det ska inte spela någon roll vem som lägger in musiken den ska automatiskt hoppa upp i andra användares bibliotek också. Det har fungerat på mac tidigare genom att skapa alias men jag lyckas inte på hans PC.

Någon som lyckats?

Alias? Man behöver inte göra något annat än att kryssa för "Dela ut min musik" som finns i Inställningar -> Delning på den datorn som ska dela ut. Sen kan alla andra datorer i nätverket se en blå mapp i iTunes som innehåller serverdatorns bibliotek och spellistor.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Alias? Man behöver inte göra något annat än att kryssa för "Dela ut min musik" som finns i Inställningar -> Delning på den datorn som ska dela ut. Sen kan alla andra datorer i nätverket se en blå mapp i iTunes som innehåller serverdatorns bibliotek och spellistor.

Jag syftar på flera användare på en och samma dator. Det går i dagsläget inte att ha igång iTunes på två aktiva användare på samma dator. Det jag vill är att iTunes ska ha samma biblioteksmapp och användarfiler på hårddisken.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Jag syftar på flera användare på en och samma dator. Det går i dagsläget inte att ha igång iTunes på två aktiva användare på samma dator. Det jag vill är att iTunes ska ha samma biblioteksmapp och användarfiler på hårddisken.

Jaha! Det kan man nog lösa genom att inte ha sitt bibliotek i hemmappen (eller var det nu är på PC). Då kan alla användare komma åt det och så behöver man inga alias. Inställningar -> Avancerat.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jaha! Det kan man nog lösa genom att inte ha sitt bibliotek i hemmappen (eller var det nu är på PC). Då kan alla användare komma åt det och så behöver man inga alias. Inställningar -> Avancerat.

Det går att ha samma biblioteksmapp men inställningsfilerna hamnar i varje kontos hemma-mapp/Min musik. Problemet som uppstår är att den musik som är tillagd i ena kontot inte läggs till i den andres konto även om samma mapp gäller som källa. Det scannas alltså inte av av iTunes när det startas om det tillkommit några filer. Så den lösning jag tänker mig är att man utgår från samma inställningsfiler så läggen någon till eller skapar en playlist så är det den som gäller även i den andras konto. Men jag lyckades inte med detta. Om jag inte minns fel så fungerar det genom att använda sig av alias på macen. Ska det kunna fungera likadant på PC?

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 06:44

Jag ställde in rättigheterna till mitt iTunes bibliotek så att alla kan läsa och skriva. Om det funkar exakt som du säger har jag inte testat. Men alla användare ser mitt bibliotek i vartfall. Ställ in alla andras bibliotek likadant så borde det fungera

• Medlem
  • 2003-11-18 13:49

Hmm - håller inte riktigt med om att iTunes är bäst på PC. Kanske om man begränsar sig till gratisprogram, men t ex Musicmatch Jukebox Plus har en hel del fördelar mot iTunes. Att organisera riktigt stora musikbibliotek är en sak, funktionen att komplettera ofullständiga ID3-taggar från en databas (Super Tagging) finns ej i iTunes. Bättre inställningsmöjligheter vid rippning (att rippa VBR-mp3 i iTunes ger dåligt resultat). Överlag finns möjligheter för fler inställningar, men det gör naturligtvis att det har betydligt högre inlärningströskel och kräver mer av användaren.
I din situation med ett redan organiserat musikbibliotek på Mac är nog iTunes på PC svårslaget, men sitter man som jag med c:a 80GB välorganiserad musik på en Linuxburk är inte iTunes det självklara valet på PC.

1
Bevaka tråden