Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diva GEM - liten musikspelare med AAC, radio och bluetooth

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Företaget Daisy Multimedia har presenterat Diva GEM, en liten snygg digital musikspelare som hanterar både MP3 och AAC, har inbyggd FM-radio, Bluetooth-koppling till telefonen (för att användas som handsfree) och både inbyggt minne och kortplats för MMC/SD-kort. Plus att den kan spela in ljud också, t.ex. spela in radio direkt till AAC.

Funktionslista:
• The tiniest player with both built-in memory (up to 256MB) and MMC/SD card slot
• Multiformat support: MP3 and AAC
• FM tuner integrated, live capture from the radio function directly in AAC
• Bluetooth Hands-free feature*
• Backlit graphic LCD and easy navigation through menus and playlists
• Multilanguage menu
• Various playback modes
• 4 equalizer presets & one 10-band custom
• Sensitive mic, voice operation recording (VOR), file folder system
• Over 14h continuous play on the Li-Ion battery
• Embedded charger, charges via USB or DC
• USB Removable Drive when connected to PC or Mac
• Driver-free for Windows 2000/Me/XP

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 16:44

Oj! Den verkar ju vara jättebra!

Men finns den i Sverige och vad är priset?
Och har den en mic-ingång så man kan använda en annan mic än den inbyggda? Och kan man få den med mer utrymme?

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 16:51

Grym!

Enda haken med den här typen av mp3- (förlåt, jag menar AAC-)spelare är ju bara att de kostar 2/3 ipod... Men är den billig också så är det ju perfekt!

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 16:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Oj! Den verkar ju vara jättebra!

Men finns den i Sverige och vad är priset?
Och har den en mic-ingång så man kan använda en annan mic än den inbyggda? Och kan man få den med mer utrymme?

• The tiniest player with both built-in memory (up to 256MB) and MMC/SD card slot

både 256mb internt, och kortexpansionsmöjlighet... Mmmm...

Rajje: Den är inte släppt över huvud taget, ännu, så vitt jag kan se och jag har ingen aning om den kommer att komma hit till Sverige.

Det finns inte så mycket mer info om den, men du kan ju kolla in länken ovan eller gå direkt till de tekniska specifikationerna

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 17:01

128mb och 32mb versioner av samma spelare finns här (de saknar dock bluetooth):

http://zebramedia.biz/default.php?osCsid=eb253768e9295e38a11097e9ab273057&manufacturers_id=16&osCsid=eb253768e9295e38a11097e9ab273057

128mb versionen kostar 1464:-

(+760 för ett 256mb kort...)

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 18:18

Jaa... Om den nu finns i Sverige så kanske amn ska önska sig en sån i julklapp...

Men då måste jag reda ut en del grejer först. Skulle den funka med en iMac G3/350 (har bara USB 1)? Och man kan alltså köpa MMC eller SD-kort varsomhelst och lägga musk på från datorn via spelaren eller måste man ha kortläsare? Vad är systemkravet (jag har 10.2.8) Fungerar korten i spelaren som utbytbara lagringsmedier alltså att man kan ha vissa låtar på ett kort som man sen kan byta till ett annat kort för att lyssna på de låtarna?

Och till sist: Finns det andra billigare alternativ som har ALLA spelarens funktioner (utom bluetooth)? Jag bryr mig inte så mycket om att denna är liten, så finns det alternativ som är likadana fast klumpigare och billigare, så skulle det vara bra. Det måste alltså vara en spelare som kan kopplas till Mac med USB1* och komma upp som hårddisk på skrivbordet, spela upp AAC, spela in från radio och mick (helst ljudingång), inbyggt minne minst 128 MB, möjlighet till extraminnen MMC, SD, IBM MD, CF, SM, Sony MS eller nåt sånt.

Ja, det är många frågor men jag har noll erfarenhet eller kunskap om MP3-spelare.

*Jag har ibland tillgång till en iBook G3/600 också som har FireWire, men det skulle inte vara lika smidigt att behöva använda den eftersom jag inte alltid har tillgång till den.

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 18:54

Jag tror att det stod att spelaren bara hade stöd för USB1 (kompatibel med USB2), så det är lugnt. Annars har du nog rätt i allt du säger. Man bör kunna använda den direkt, tanka till vilket kort som helst av rätt typ via spelaren osv. Spelaren för 1464kr som jag hittade i sverige och länkade till ovan var ju på 128mb, och saknade bluetooth, so there you have it... 32mb versionen är väl för den som mest vill använda minneskort. Dessutom var hörlurar upp till 32ohm okej, vilket innebär att exempelvis ett par Sennheiser px100 eller ett par porta pro är användbara. (Såg häromdagen en spelare som vill ha betydligt mer lättdrivna hörlurar, och då kan man inte använda några som är bra...)

Jag tycker det verkar vara en väldigt lagom spelare!

• Medlem
  • 2003-11-19 20:05

Verkar faktiskt riktigt juste, och en 128mb med 256 extra i minna kostar bara strax över 2000. Det är helt ok! Är den fullt mac kompatibel dock?

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 20:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Verkar faktiskt riktigt juste, och en 128mb med 256 extra i minna kostar bara strax över 2000. Det är helt ok! Är den fullt mac kompatibel dock?

Står att inga drivrutiner skall behövas för 9.1 och över.

Men man får väl plocka "för hand" i biblioteket antar jag...

• Oregistrerad
  • 2004-06-23 11:52

DIVA GEM Med bluetooth

DIVA mp3 spelaren har nu kommit i ny modell med inbyggd bluetooth. så om man har en mobil med bluetooth så kan man använda diva som en handsfree.

det finns ett test av den på http://www.i4u.com/section-viewarticle-49.html

Dustin och datorbutiken.com säljer den.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2004-06-23 12:06

Ok. den är ful..

1000 ggr hellre en iPod Mini.

• Oregistrerad
  • 2004-06-23 13:11
Ursprungligen av drew:

Ok. den är ful..

1000 ggr hellre en iPod Mini.

mini är ful den med

och 100ggr hellre en 3g iPod.

Och med denna andra som diskuteras här, det enda som skulle gälla för mig skulle vara inspelningen av AAC

//C

1
Bevaka tråden