Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Protestfilm mot iPods taskiga batteri

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 22:44

Min 1:a generations iPod fick ett nytt batteri av Apple eftersom den hade vänligheten att lägga av några veckor innan den ettåriga (enligt Apple, inte enligt konsumentköpslagen) garantitiden löpte ut.

De 5GB räcker faktist för mina behov så det dröjer nog innan jag byter in den mot en nyare och flashigare modell. Ett argument jag haft i tankarna inför ett eventuellt internt övertalningsförsök var just att de nya modellerna måste ha fixat den taskiga kvaliten/livslängden på batteriet.

Att döma av den här filmen som lagts upp av en förbannad iPodägare tycks så inte vara fallet...

Det är rätt sopigt tycker jag. Ett batteri borde hålla längre än 18 månader.

J.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 23:53

Han som gjorde filmen måste ha haft gamla iPoden, som Gen 1 eller Gen 2.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 00:42

Hahaha, bra film! Det är så de skall tas. Även om batterier kan fås billigare än så, och de knappast är "unreplaceable".

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 01:25

Man får vara bra sne för att ta sig omaket till allt jobb med domän, sprayraid, film & klipp...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 01:43

Klockrent, fight the power!:D

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 07:48

Påminner om Peter Wahlbecks sång och video om Ullared tycker jag. Och det är en parodi på de som klagar.
Tror mest killen vill komma i rampljuset... :rolleyes:

Har själv en iPod och har inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 11:45

Tycker inte att problemet ska skämtas bort. Står själv i köptagen och blir väldigt tveksam. $ 255 för ett nytt batteri?

min iMac blueberrys hårddisk la av efter just 18 månader, och Apple dissade mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Det är rätt sopigt tycker jag. Ett batteri borde hålla längre än 18 månader.

J.

Hur länge batteriet räcker beror på hur det används. Man kan mycket väl tortera ihjäl ett iPod-batteri på bara ett par månader, men hanterar man batteriet skonsamt håller det betydligt längre. Så länge ingen nobelpriskandidat lyckas framställa det helt outslitliga batteriet är livslängden inget Apple kan lastas för. De är begränsade av naturlagarna precis som alla andra, och det är orimligt att vänta sig mirakel.

Något som däremot är sopigt, och som Apple faktiskt kan lastas för, är att batteriet inte är lättare att byta ut. Tycker det verkar som att de låtit form gå före funktion i iPodens fall, och det är väldigt tråkigt. Skulle gärna köpa en iPod om bara de kunde göra det enkelt att byta batteri själv... känns dumt att lägga ut fyratusen på något som i princip blir en slit-och-släng-pryl.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 12:40

Ja, men de anser väl att man skall köpa sig en ny iPod istället för att swappa batteri. Prylen känns väl dessutom lite mer gedigen utan en ful batterilucka på baksidan. Form före funktion är väl precis vad det är frågan om.

Å andra sidan är det ju knappast omöjligt att byta ut batteriet själv. Även om det krävs att man är lite småhändig.

Guide för egenhändigt byte av iPod-batteri

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:03

Apple byter ut din iPod om batteriet skulle sluta funka efter ett år. Detta gäller än så länge bara i USA.
Om killen med filmen hade skickat in den hade han fått en likvärdig tillbaka. Nu har han säkert laggt nästan lika mycket pengar och tid på färg, domän och annat och fått...
...ingenting förutom publicitet.
Det är därför jag jämför det med Peter Wahlbecks Ullared.

Från Apples sida om iPod-service:
If your iPod fails to hold a charge and it's more than a year old,
you may need a new battery. Click Continue to order iPod battery
service for $99 USD, plus shipping and applicable sales tax. This program is not available in Europe at this time.

http://www.info.apple.com/usen/ipod/tshoot.html

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:22

iPod-batterier finns numera tydligen att köpa från england för £ 43

Kolla här!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jocke Anka
Apple byter ut din iPod om batteriet skulle sluta funka efter ett år. Detta gäller än så länge bara i USA.
Om killen med filmen hade skickat in den hade han fått en likvärdig tillbaka.

Men hans var 18 månader och det är väl mer än ett år?

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:50

Öh... Ja, "efter ett år".

Eller är det nått annat jag inte fattar?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jocke Anka
Öh... Ja, "efter ett år".

Eller är det nått annat jag inte fattar?

Sorry. Tolkade dig "inom ett år", men det var ju fel. :eek:
*trött och hungrig*

Tänk vad lätt Apple hade kunnat göra det för sig om de bara erbjöd en maskin med utbytbart batteri, som alla andra tillverkare av Walkmans, bärbara CD-spelare och allt vad det heter gör.

kommer fan inte räcka mer än ett år .. 300 dar har jag hört rykten om..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 15:14

Senaste ryktet jag hörde idag var 3 dagar sen pajjar den!

(ironi).

"Apple byter ut din iPod om batteriet skulle sluta funka efter ett år. Detta gäller än så länge bara i USA"

nåt som vi kan vänta oss i sverige / europa tro?
men kommer vi då att få betala det nya batteriet ?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 17:50

slänger in den här länken här också:
http://daringfireball.net/2003/12/alternative_stencils

Ursprungligen av johan dansk:

slänger in den här länken här också:
http://daringfireball.net/2003/12/alternative_stencils

Första meningen: iPod’s “1-Year” warranty only lasts 12 months
öh... stämmer inte det?? trodde 12 mån var ett år..

Jag har tvekat lite med att köpa en iPod dels för att jag jar en minidisc samt att det är så dåligt batteritid på en ipod. Jag behöver knappt aldrig ladda min md. Det är lite dåligt av apple och inte erbjuda något mer med batterisaken..

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Nilsson
Att döma av den här filmen som lagts upp av en förbannad iPodägare tycks så inte vara fallet...

Många ser inte Neistats-bröderna som helt vanliga förbannade iPodägare, utan snarare några som gör allt för lite uppmärksamhet och publicitet. Men de har kanske trots allt gjort något bra eftersom det nu finns ett batteriutbytes-program från Apples sida. Frågan är om de hade något som helst med det att göra...

http://www.ipodlounge.com/ipodnews_comments.php?id=P2118_0_7_0_C

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Men de har kanske trots allt gjort något bra eftersom det nu finns ett batteriutbytes-program från Apples sida. Frågan är om de hade något som helst med det att göra...

Näe, Apple program kom en dag efter att de släppt sin film har jag för mig. Alltså hade dom det på gång sedan innan.

Kolla länken som Mr dansk postade, den ger en bra bild över hur osmarta dessa bröder var.

Det finns många sidor på nätet som sågar dom totalt, kolla här bland annat:

http://das.doit.wisc.edu/neistat.txt

Många var väldigt kritiska och till slut postade bröderna ett meddelande kring detta:

http://ipodsdirtysecret.com/message.html

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Näe, Apple program kom en dag efter att de släppt sin film har jag för mig. Alltså hade dom det på gång sedan innan.

Precis.

/Kristian

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 22:11

Rolig/bra film.

Det som imponerar mest är ändå hur mycket reklam för iPoden som finns "överallt".
Tänk om svenska Apple skull ordna något liknande här...

Hm... har han kompis som är i USA nu och jag funderar på att be honom köpa med sig en iPod 15 GB till mig, eftersom den är ca 1000 kr billigare där än här. Men jag tycker det verkar helt sjukt att batteriet inte håller längre och att det sedan kostar (hur mycket?) att byta ut. Hur ligger läget?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 13:49
  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 21:25

PowerPC erbjder batteribyten.

1
Bevaka tråden