- Gäst
- Oregistrerad ●
Skrevs ursprungligen av cal
Jag håller med till 100%. Det är en oerhört skön känsla att slippa byta skiva i spelaren och krångla med cd-fodral och annat. Även om det är en viss känsla med omslag och så. Jag har dock lagt in de flesta omslag i mitt bibliotek också för den delen, hämtat från musikförsäljningssajter på nätet och artisternas hemsidor i vissa fall
AAC 320kbit är bra, men AIFF är bättre. Jag kan hålla med om att det finns mycket musik där skillnaden knappt är hörbar. Men när man väl lyssnar på en skiva där skillnaden faktiskt märks, känns det väldigt frustrerande. I alla fall om man är lite smått perfektionistisk av sig när det gäller ljud, vilket du också tycks vara.
Självklart hämtar man hem omslagen då man kan hitta dom......inom rimlig tid....de andra får man spara tills senare
Och visst, det är ju absolut så att AIFF är bättre än AAC. No doubt.
Men i många fall, som det mesta av "pop"-musik etc. märkte inte jag så stor skillnad mellan de olika komprimeringarna, när jag kollade.
Vad det gäller klassisk musik och dylik annat av sk bättre kvalitét (eller musik som man gillar väldigt mycket kan ju också hamna i den kategorin) så kommer jag förmodligen att rippa om det i framtiden. Diskarna blir ju också mer och mer prisvärda, och större.....
Men faktum är att jag inte fann det värt när jag började rippa, eftersom cd-spelaren i datorn knappast är bättre än hifi-anläggningens, heller.
Däremot bytte jag sladdar, och det gjorde mer skillnad än vad jag kunde höra i skillnad mellan AIFF och AAC. Många olika komponenter att tänka på.......
Jodå...."ganska" perfektionistisk vad det gäller allt konstnärligt...... :eek:
Kör inte stripe över ett flertal diskar, går en sönder så ryker allt.
Kör hellre raid 5, går en disk sönder så försvinner ingenting alls, stoppa i en ny disk i arrayen och allt byggs upp igen som det var från början automatiskt.
LSI Logic och Threeware (upp till 12 SATA kanaler på ett kort) har bra raid-5 kontroller för SATA-hårddiskar.
Skrevs ursprungligen av William Naversten
klarar inte dvd-audio av taggar?
Jodå, formatet som sådant stödjer betydligt mer information än CD-TEXT och andra "tag-standarder". Jag är dock relativt osäker på vilket format låtarna ligger i på skivorna. Tanken att rippa en DVD-Audio skiva till datorn har ej slagit mig ännu. Men det kommer nog snart.
Hur som helst så syftade mitt inlägg ej till TAG-biten i det Adrian skrev, utan till "med AIFF kommer man ej vilja rippa om låt x i det nya formatet y". Jag syftar altså till att det ju finns flera format som slår CD-Original (och HDCD) på fingrarna. Det hade altså med viljan att rippa om skivorna i framtiden att göra. Ej taggar.
Skrevs ursprungligen av molia
LSI Logic och Threeware (upp till 12 SATA kanaler på ett kort) har bra raid-5 kontroller för SATA-hårddiskar.
Blir diskarna bootbara med SI Logic och Threeware's raid-5 kontroller? Det talas mycket om RAID hit och dit, men det diskuteras sällan huruvida ett bootbart system blir körtbart på konfigurationen, vilket torde vara av viss vikt.
Skrevs ursprungligen av lheidner ang. AIFF vs. AAC
... Men faktum är att jag inte fann det värt när jag började rippa, eftersom cd-spelaren i datorn knappast är bättre än hifi-anläggningens, heller.
Visst känns datorns cd-läsare lite som en flaskhals i dramat. Men jag tror dock att moderna läsare sköter sitt jobb ganska bra trots allt. Man märker en tydlig skillnad vid repiga/dåliga cd-skivor i en modern cd-rom och en lite äldre modell. Moderna enheter klarar oftast av att läsa spåren galant utan hack och andra otrevligheter. Däremot är jag lite skeptisk till läsare som lirar i 52X och liknande, där cd-skivan nästan sätts i självsvängning pga. vibrationerna vid läsningen. Jag ser gärna att Apple inför en funktion med begränsad läshastighet, liksom olika alternativ för skrivhastighet vid cd-bränning. Men jag är väl lite nojjig.
[B]Däremot bytte jag sladdar, och det gjorde mer skillnad än vad jag kunde höra i skillnad mellan AIFF och AAC. Många olika komponenter att tänka på.......
[/B]
Kablaget gör ju mer än man tror. Vågar inte tänka på hur mycket pengar man lagt ut på kabel till hifi-prylarna här hemma. Usch.
Mellan datorn och förstärkaren har jag för tillfället en sådan här kabel från Ixos, 450kr tror jag den kostade. Detta i väntan på D/A omvandlare så att optiska ljudutgången kan utnyttjas, då NAD förstärkaren tyvärr saknar optisk-in.
Snart har man väl fått stämpeln audiofil permanent här på 99mac. Well, who cares?
Blir diskarna bootbara med SI Logic och Threeware's raid-5 kontroller? Det talas mycket om RAID hit och dit, men det diskuteras sällan huruvida ett bootbart system blir körtbart på konfigurationen, vilket torde vara av viss vikt.
Ja de blir bootbara. LSI och Threeware gör riktiga grejer.
Samma saker som du kan göra med LSI SCSI RAID kort kan du göra med deras SATA RAID kort. De hanterar även Hot-spare så att maskineriet börjar bygga upp automatiskt på en reservdisk som är inkopplad men normalt ej i drift.
Jag kör själv med LSI MegaRADI 320-1 för SCSI i servern och bootar på en både stripade och speglad array för både säkerhet och prestanda. (4st 36GB diskar, stripade i par och sedan speglade mot varandra)
Kör inte stripe över ett flertal diskar, går en sönder så ryker allt.
Kör hellre raid 5, går en disk sönder så försvinner ingenting alls, stoppa i en ny disk i arrayen och allt byggs upp igen som det var från början automatiskt.
Det här verkar vara en idé för mig. Om jag förstår det riktigt kan man använda fyra diskars fulla kapacitet och bara "kasta bort" en disks kapacitet för back-up-ändamål (back-up/säkerhet etc). D v s om jag tar fem 250GB-diskar så har jag 1TB kapacitet och så länge inte mer än en disk (i taget) går sönder så är det lugna gatan?
Då är nästa fråga vilken koppling det är mellan LSi Logic/Threeware-mojängerna och datorn. Jag vill helst ha allt i en extern låda (med så lite fläkt som möjligt) och en enda firewire-kabel till min dator. Alternativt fler kablar. Jag gillar iMac, iBook, Kuben etcetera och byter dator rätt ofta. Vill helst undvika stora datorlådor á lá G5, G4 etc. Eller är LSI Logic/Threeware ett kort?
OSA
LSI Logics och Threewares grejer är PCI kort för montering innuti datorn. Vill du ha externa kabinett som det är nåt med och som hanterar raid så blir det dyrt. Typ 20-25000 ex moms för kabinetten med raidkontroller och redundanta nätagg.
Externa raid-lösningar för hemmabruk är inte så lätta att hitta.
Vilken lösning använder du dig själv av molia? Kör du LSI Logic eller Threeware?
LSI Logic's hemsida e ju fullspäckad med produkter. Hittar dock inte ett enda PCI-X kort med RAID5 lösning (extern FireWire-anslutning? eller intern S-ATA?).
EDIT: Jo, nuså!
http://www.lsilogic.com/products/stor_prod/raid/serial_ata.html
Drivrutinsstödet var väl dock inte så mycket att hurra för när det gäller mac-stöd.
LSI Logics och Threewares grejer är PCI kort för montering innuti datorn. Vill du ha externa kabinett som det är nåt med och som hanterar raid så blir det dyrt. Typ 20-25000 ex moms för kabinetten med raidkontroller och redundanta nätagg.
Externa raid-lösningar för hemmabruk är inte så lätta att hitta.
Om jag hoppar hastigheten och kör mjukvaruraid då? Det enda jag är riktigt mån om är säkerheten, d v s den femte säkerhetsdisken ger mig ståpäls. Fem externa seriekopplade FW-kabinett utan fläkt verkar funkis för mig om det funkar. Och fem till när diskarna är fulla. Någon som vet om det går?
Det är möjligt att köra mjukvaru-raid på externa FW diskar. Jag vet dock inte om det går att koppla diskarna i serie på FW-porten och köra mjukvaru-raid eller om det krävs en enskild port per disk. En G5:a har ju tex. följande portar:
3xUSB2.0
2xFireWire 400
1xFireWire 800
Men du ville köra detta på en iMac eller annan modell? Ej G5 om jag förstod dina tidigare inlägg rätt?
Om det är så att mjukvaru-raid kräver en separat port per disk lär du inte klara dig på en sådan maskin, utan skulle väl behöva en G5:a med PCI-X Firewirekort med minst 4 FireWire portar.
Det är visserligen möjligt att flera diskar går att köra i kedja men prestandan blir ju grovt lidande. För någorlunda bibehållen prestanda borde 2-diskar per FW800 / USB2 port vara rimligt, väl?
Glöm mjukvaru-RAID på externa diskar. FireWire-gränssnittet tillåter temporär urkoppling av en enhet under en kort stund och det är förödande för ett RAID-set. Likaså är strömsparfunktionen ett aber. RAID kräver 100% uppmärksamhet av diskarna och då gäller SCSI, ATA eller SATA.
Jag talar av egen erfarenhet efter att ha provkört både RAID0 och RAID1 på externa kabinett. Det smäller ganska omgående.
Externa kabinett från Infortrend med 6 platser kostar 28.000:- + moms. Diskar väljer du själv
Här är ett annat alternativ som blir smidigt att installera.
Tack för ditt utmärkta svar schuckert!
Har du någon erfarenhet av interna RAID-lösningar för mac med PCI-X kort i G5:or måntro?
En extern lösning i ett riktigt kabinett med raid-controller och rubbet e ju självklart det bästa. Men som hemanvändare blir det lite dyrt om man endast är ute efter höjd disk-prestanda, vilket är vad jag vill uppnå med en raid-lösning.
I så fall känns ett PCI-X kort med S-ATA portar mer lämpat. G5:an tillåter förvisso bara 2 diskar i en dylik konfiguration. Utrymmesmässigt behöver jag dock inte mer.
Känner du till någon sådan lösning som är funkis med OSX 10.3, S-ATA diskar och PCI-X ?
Tack för ditt utmärkta svar schuckert!
Har du någon erfarenhet av interna RAID-lösningar för mac med PCI-X kort i G5:or måntro?
Inte än, men vi håller på och testar av olika lösningar, bland annat LSI. Det som har gått mest är XServe RAID (Fibre Channel). Det är ingen idé att försöka sig på en lösning med interna diskar; det finns helt enklet ingen plats för det i G5:an
Ok. Jag förstår. Det är väl ganska självklart att du som återförsäljare ej testat på någon RAID lösning i en G5:a då den ej erbjuder plats för mer än 2 diskar vilket ju gör det hela ganska meningslöst för ett företag.
Det jag syftade på var en "hemmalösning" med RAID-kort i G5:an dit de båda interna S-ATA diskarna är anslutna.
Eller är det så att den prestandaökning en sådan RAID-lösning ger endast blir marginell?
Jag anser att detta är något som apple gott kunde implementerat i G5:ans hårdvaruarkitektur. Varför inte använda RAID på de interna diskarna som standard utan 3:e parts kort?
Skrevs ursprungligen av Schuckert
Glöm mjukvaru-RAID på externa diskar. FireWire-gränssnittet tillåter temporär urkoppling av en enhet under en kort stund och det är förödande för ett RAID-set. Likaså är strömsparfunktionen ett aber. RAID kräver 100% uppmärksamhet av diskarna och då gäller SCSI, ATA eller SATA.
Jag talar av egen erfarenhet efter att ha provkört både RAID0 och RAID1 på externa kabinett. Det smäller ganska omgående.
Externa kabinett från Infortrend med 6 platser kostar 28.000:- + moms. Diskar väljer du själv
Här är ett annat alternativ som blir smidigt att installera.
Jäkla Schuckert. Sabbade mina drömmar. Dyrt blev det. Hur är det med Wiebetechs prylar då på www.wiebetech.com ? Där finns det en låda (FW400) som tar fyra diskar. Kan man inte konfigurera den på något kul sätt? Den kostar 4500 kronor, vilket känns lite roligare än 28000...
Vilken lösning använder du dig själv av molia? Kör du LSI Logic eller Threeware?
Jag kör LSI Logic MegaRAID 320-1 i min egen server. Trots det fåniga namnet är de ett av marknadens bästa kort. Macstödet är väl kanske inte så stort, jag tog upp upp korten här eftersom det verkade vara så att grejerna skulle köras på en PC.
PCI-X stöder kommer på alla deras grejer inom kort.
Om jag hoppar hastigheten och kör mjukvaruraid då? Det enda jag är riktigt mån om är säkerheten, d v s den femte säkerhetsdisken ger mig ståpäls. Fem externa seriekopplade FW-kabinett utan fläkt verkar funkis för mig om det funkar. Och fem till när diskarna är fulla. Någon som vet om det går?
RAID5 går att köra som mjukvara (jag har för min att Windows 2000/2003 server fixar det utan extra tillägg), men det blir ruskigt långsamt eftersom det är väldigt processorkrävande.
Problemet för William är väl att han tänkt köra RAID lösningen på en dator utan inre kapacitet för en raid-lösning (iMac, iBook osv var det väl som du föredrog William?).
En raid lösning på en sådan maskin kräver ju ett externt kabinett med FW-anslutning med inbyggd raid-controller och hela baletten, då externa FW-chassi idén totalkrossades av Schuckert the man.
Jäkla Schuckert. Sabbade mina drömmar. Dyrt blev det. Hur är det med Wiebetechs prylar då på www.wiebetech.com ? Där finns det en låda (FW400) som tar fyra diskar. Kan man inte konfigurera den på något kul sätt? Den kostar 4500 kronor, vilket känns lite roligare än 28000...
Låter som samma problem, men leverarntören hävdar ju att det fungera, så något måste ha förändrats med tekniken. Måste testa igen. Björnström Speedmania-chassin får bli underlag för detta.
Annars kan du införskaffa en gammal B/W G3 eller 400-500 G4 och förse den med ATA-kort och diskar. Då blir mjukvaru-RAID ett fungerande men processorkrävande lösning. Dessutom blir ju burken med disk "nätverkad" och du kan koppla en SLIMP till nätverket.
Som William själv nämnt tycks inte diskprestandan vara det viktigaste utan säkerheten som RAID5 ger iom. en extra disk som går in om någon av de de övriga diskarna havererar.
Personligen söker jag en helt annan lösning än William, med prestandaförbättring över hederlig S-ATA om möjligt, intern funktion med 2 S-ATA diskar i Dual G5a, utan någon som helst extra säkerhet utöver standardlösningar.
Skrevs ursprungligen av Schuckert
Låter som samma problem, men leverarntören hävdar ju att det fungera, så något måste ha förändrats med tekniken. Måste testa igen. Björnström Speedmania-chassin får bli underlag för detta.
Annars kan du införskaffa en gammal B/W G3 eller 400-500 G4 och förse den med ATA-kort och diskar. Då blir mjukvaru-RAID ett fungerande men processorkrävande lösning. Dessutom blir ju burken med disk "nätverkad" och du kan koppla en SLIMP till nätverket.
Cal har tolkat mina behov korrekt.
Shuckerts kommentar ovan: En gammal G3:a eller liknande (vad är minikrav för Panther?) skulle man ju kunna handla billigt...
A) Vilket kort behöver jag för att köra RAID5 (hårdvaru- vs mjukvaru-)? Fem diskar lär man kunna trycka in fysiskt i burken. Länk & pris? Allra helst borde väl korten ta S-ATA, det finns väl inget skäl att ta standard IDE?
B) Om man bara använder den billiga G3:an/G4:an som hårddisk, hur kan man få tyst på eländet? Någon som har erfarenhet av att rycka ut fläkten eller dylikt...?
Visst är RAID 5 den ultimata lagringslösningen, men i väntan på att sådana blir billigare för hemutnyttjande kan man ju istället köra som någon annan beskrev, med ett ATA PCI-kort och åtminstone fyra IDE-dskar internt i en QS eller MDD. Är man lite säkerhetsnojjig så kan man ju spegla två stycken. Är dessa på 250 Gb så har man ju iaf 500 Gb redundant lagring att tillgå. Är väl ingen tokig lösning så länge, eller?
Jag inbillar mig att det så småningom dyker upp billigare RAID-5 med fibre channel, då kan det ju vara läge.