Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipodens oskuld

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 20:20

Hej!
Flickvännens brorsa fick en ipod i julklapp till sin pc och eftersom han ännu inte har någon firewire på den tänkte jag va schysst och fylla hans ipod med musik så länge. men innan jag skulle sätta den i min docka kom jag på att min ipod är "låst" till min dator. om jag sätter in hans kommer den inte att funka på hans pc då?

tacksam för svar!

/c

Problemet är att formateringen av ipodens hårddisk är annorlunda på Mac och PC.

• Medlem
  • 2003-12-29 20:55

kan man formattera om iPoden om man börjar använda den på en PC och sedan går över till mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
kan man formattera om iPoden om man börjar använda den på en PC och sedan går över till mac?

Jag har en PC-formaterad iPod och den fungerar både med mac och PC perfekt!

• Oregistrerad
  • 2003-12-29 21:51

har kollat upp det lite och så vitt jag förstår funkar en pc-formaterad ipod bra på mac men inte tvärtom.

• Medlem
  • 2003-12-29 21:56

tvärt om då? OM den är macformaterad, kan man formatera om den till pc då?

• Medlem
  • 2003-12-29 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
tvärt om då? OM den är macformaterad, kan man formatera om den till pc då?

Ja, det går utmärkt att formatera den till PC sedan. Har gjort det själv och det fungerar perfekt!

• Oregistrerad
  • 2003-12-29 22:09

Baron: Nej, då är det skillnad... PCs kan inte läsa HFS (Macens filsystem) däremot kan macen läsa PCns...

Det finns en programvara som heter XPlay, med var hjälp det går utmärkt att köra en macformaterad iPod mot en PC. Kostar typ 30 dollar vid nedladdning och lär fungera utmärkt. Har dock inte provat själv. Samma företag (Mediafour Corporation) säljer även programmet MacDrive som låter PC-burkarna läsa godtycklig macformaterad disk.

/Göran, som kollade upp alternativen noga när han försökte (och lyckades) sälja sin 5-gigs mac-iPod till sin PC-nyttjande kollega...

MacDrive är ett annat alternativ.. då läser PC'n alla HFS och HFS+ diskar. Använd tillsammans med iTunes.

1
Bevaka tråden