Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bitrate

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 14:52

Hade tånkt att köpa en 20GB iPod innom kort. Nu undrar jag villken bitrate (kbit/s) man bör ha för bästa lyssning med tanke på kvlite på sladdar osv.? Om det är ngn idé att ha en högre bitrate (kbit/s) än 160 (aac) eller om det blir overkill?

128 aac räcker gott, tycker jag!

Kör med 128 aac och 192 mp3

Installera LAME och ladda hem programmet som gör att det går att köra med iTunes och kör med preseten --alt-standard när du rippar så behöver du inte oroa dig för kvalitetsförluster. Det finns de som säger att 192 AAC är helt okej också men jag har inte testat.

MP3 128 borde läggas ner i denna stund

//P

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 19:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrick Lindgren
Installera LAME och ladda hem programmet som gör att det går att köra med iTunes och kör med preseten --alt-standard när du rippar så behöver du inte oroa dig för kvalitetsförluster. Det finns de som säger att 192 AAC är helt okej också men jag har inte testat.

MP3 128 borde läggas ner i denna stund

//P

Jadu, inte blir LAME kodade MP3' bättre och mindre än AAC...

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 20:19

320kbit AAC i mitt tycke. Men det beror ju på vilka krav man ställer, vad man har för hörlurar osv. Högst personligt mao.

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 21:27

Jag trodde du var en AIFF-människa cal.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 21:58

Ja, det stämmer. Men jag vågade inte föreslå AIFF på iPoden när personen ifråga själv ville använda 128kbps MP3. På en iPod med skapliga lurar är dessutom frågan om du hör skillnaden med tanke på bakgrundsljud, att du lyssnar på fri fot, lurarnas kvalite osv. :rolleyes:

Den vinst man gör ljudmässigt med AIFF har man igen i antalet låtar som ryms med 320kbps AAC.

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 22:09

Jo, för oss vanliga dödliga är ju relationen mellan ljudkvalitet och filstorlek inte helt utan intresse. Och en iPod som sagt...

Bara svårt att låta bli.

Ibland känns det som att det finns lika många åsikter om detta som personer här...

Här är två gamla trådar kring samma ämne:

Vilken kbps i AAC för hifi-ljud?

ACC eller mp3 ?

1
Bevaka tråden