Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Hastighet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte kolla med er här på forumet ,angående aiport hastighet. Vilken är den max hastighet kbyte/sec som ni har som mest kommit upp i , detta refereerat till er som kör lokalt nätverk 10/100Mb. Av ngn konstig anledning så verkar maxhastigheten vara 400-450Kbyte/Sec. Testet har utförts på 2 olika nätverk med 2 olika basstationer och 2 olika kort. Detta motsvarar inte de 11Mb ca 1Mbyte / sec som det skall vara utlovat. Om ngn har lyckats komma över högre hastighet vänligen meddela lösning eller tankar om hur man kan lösa problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-03 19:51

Jag får bara en halv meg i sekunden med airport medans jag får runt 5 meg i sekunden på 100mbit... Det finns nog tyvärr inget sätt att gå runt det. Det är dåligt optimerade drivisar samt ett dåligt optimerat OS

Verkar som om jag inte är helt ensam om problemet. Vad jag inte kan förstå är att ingen verkar nämna ngt om detta problem. 500 k /sec är kanske tillräckligt om man kör mot internet (ensam användare) , men på ett lokalt nätverk så är det inte mycket att hurra för , specielt om man är fler än 2-3 klinentet ,100 - 150 k/sec och avtagande blir då ganska så lite. Så ska man bara acceptera att en basstation bara kör halva hastigheten än vad som utlovats ? Då borde den rimligen kosta hälften så mycket också...

Airport lämnar inte mer än 0,4-0,5MB/sek - det är min erfarenhet av lång tids användande.

Möjligen kan du få ur lite mer om du sitter precis brevid basstationen - men då faller ju hela idén med Airport.

10/100Mbit Ethernet på ett switchat nät bör dock lämna minst 12MB/sek (full duplex!) och säkert ännu lite mer. Det är FORT tycker jag iallafall. Men jag har inte kört Gigabit Ethernet ännu...

Upptäkte att man kan klämma ut ca 100 k till ur den om man stänger av WEP.Nu kör det i ca 0.570 mb/sec dock tyvärr okrypterat så det är en prioritering fråga. Har tagit kontakt med svenska Apple , men de hade ingen aning om varför hastigheten var så låg , enligt deras Airport-specialst så ska man kunna klämma ut 1Mb/sec ur den. Airporten skulle enligt honom börja sända i 11mbit och om förhålandena var dåliga gå ner på 5,5 och sedan 2. De skulle själva utföra tester och höra av sig under veckan , och se om de kunde komma upp i mer än 0,5mb/sec. Har testat i optimala förhålanden dvs bredvid basstationen men till ingen lycka. Hoppas man blir klok på dett här ngngång och får lite klarhet var felet ligger ngnstans.

Att komma upp i den teoretiska maxhastigheten i ett nätverk är i princip omöjligt. Halva den teoretiska hastigheten är rimligt under bra förhållanden. En tiondel av hastigheten bör man komma upp i nästan oavsett vad man pysslar med såvida det inte är hög belastning på nätverket.

För att komma upp i den teoretiska maxhastigheten så måste allt klaffa och då menar jag allt. Från det att dator 1 skickar första biten till sista så ska inga paket gå förlorade, inga störningar på ledningen ska finnas, så få hubbar, switchar, förstärkare ska finnas emellan datorerna och när bitarna börjar komma fram till den andra datorn måste den vara redo att te emot data, den måste ha ledigt bufferutrymme, den måste ha lediga resurser i form av CPU-tid och hårddisken måste vara ledig för att skriva och ha kapaciteten att skriva snabbt nog. Dessutom får ingen annan göra något på nätverket undertiden. Ett ganska orimligt scenario helt enkelt. Det blir aldrig perfekt.

Om man läst datakommunikation blir man förvånad att det ens kan gå i en tiondel av hastigheten...

Bortsätt från det teoretiska mumbo-jumbosnacket så måste jag hålla med om att AirPort är långsamt. Det vore kul om något kunde göra tester med både macar och PC-datorer i samma nät och kolla vad de får för resultat.

1
Bevaka tråden