Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipod och line out

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 20:05

Hejsan!
Har min ipod i dockan och en sladd från line out till stereon.
Upplever att det är betydligt lägre utsignal från ipoden om jag jmf med en cd-spelare. är det så? Går det att ändra?
Tycker även att ljudet är lite halvruttet från line out, vad tycker ni?
Har senaste version av ipod och mjukvara.
/Torgny

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-17 20:58

I vilket format har du musiken på iPoden? Jämför du med en original cd-skiv? Vad använder du för kabel och vad rör det sig om för stereo?

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 21:24

De flesta musikfilerna är acc 192 och mp3 192.
Sladden är en vanlig (standard) minitele (i ena ändan) och två rca (i den andra) som jag ansluter till proton förstärkare.
Är det nån som har möjlighet att mäta utnivån?

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 21:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av pop
Hejsan!
Har min ipod i dockan och en sladd från line out till stereon.
Upplever att det är betydligt lägre utsignal från ipoden om jag jmf med en cd-spelare. är det så? Går det att ändra?
Tycker även att ljudet är lite halvruttet från line out, vad tycker ni?
Har senaste version av ipod och mjukvara.
/Torgny

Jo det är visst så, och just att ljudkvaliten verkar sämre vare en besvikelse. Kanske för att den inte har en dedikerad "line-out" (fast vad vet jag om ljud...)?

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 21:45

Att ljudkvaliten är sämre kan jag väl leva med att utgångsnivån är lägre verkar ju vara ett fel på mjukvaran, eller?

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 21:54

Nej det är inget fel, de beter sig så här. Och jag tror som sagt att det har att göra med att man har line-out i samma uttag som hörlurarna.

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 21:58

På dockan finns det ju en riktig line out som är till för att koppla en iPod till stereon. Den borde väl vara ändamålsenlig?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-17 22:08

Får du samma resultat om du ansluter förstärkaren till hörlursutgången och vrider upp volymen till samma nivå som din CD-spelare ex? Med avseende på ljudkvalite altså.

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 22:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av pop
På dockan finns det ju en riktig line out som är till för att koppla en iPod till stereon. Den borde väl vara ändamålsenlig?

Ah, jag har inte dockan...

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 22:24

Använder jag hörlursutgången och maxvolum bli ljudet ännu sämre och lägre...

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 22:27

om jag haft en inspelningsmaskin med ljudnivåmätare så hade man ju kunnat se hur många -db det är från 0 från iPod samt jmf med cd-spelare, får prova nästa gång jag är i replokalen...

Vad har det här för snack?
Line-out som sitter på dockan ger ett alldeles utmärkt ljud. Dessutom med rätt nivå, dvs det stämmer med CD-spelarens nivå jmf med CD-skiva>iTunes>iPod>Line-out. Betydligt bättre än från hörlursuttaget.
Kan det vara bekymmer med ingångskänsligheten på förstegen i era förstärkare?

• Oregistrerad
  • 2004-01-18 12:37

Märkligt, måste undersöka om det är ipod, sladd eller försteg som spökar.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-18 20:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Kan det vara bekymmer med ingångskänsligheten på förstegen i era förstärkare?

Era och era. Nu var det väl ändå bara pop som upplevde problemet. Personligen har jag aldrig upplevt något liknande med de ipods jag ägt. Brorsan har sin iPod ansluten till en NAD förstärkare och upplever inte några som helst problem. Jämför han nivån med cd-spelarens utnivå är det ingen som helst skillnad.

1
Bevaka tråden