Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inte iPods till Fame Factory

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 09:05

Jag såg för någon vecka sedan att alla elever som är med i Fame Factory fick var sin mp3-spelare. Min undran är varför Apple är så sega på att ta chansen för lite gratisreklam i TV.

Varför var det inte iPods som delades ut? Hade det varit det skulle vi säkert sett både dem och iTunes i tv-rutan titt som tätt. Det hade varit billig reklam att dela ut dem gratis där – men den chansen är ju förbi nu. DÅLIGT!

Vem vill förknippa sina produkter med idioti?

Ursprungligen av oskarrr:

Vem vill förknippa sina produkter med idioti?

word!

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 10:03

Ok. Jag tittar inte på tv - tycker det är så mycket skit. Dessutom kan jag orera ett tag om vad jag tycker om musik idag (bara produkter, inga lidande konstnärer och det gillar jag inte). Fame Factory, namnet säger ju allt.

Men ren idioti, nja. Jag har börjat titta för min flickvän kollar på det som enda program på tv och jag måste säga att hur som haver så är det jävligt duktigt folk i många fall och programmet i sig är inte till för att skapa intriger och knullscener på familjetid enkom för att vara kontroversiella (kommersiella).

Jag ställer mig upp och tar er i hand om det ska sågas Big Brother eller något annat, men Fame Factory hör inte till lågvattenmärkena i min mening. Säger ni möjligtvis ren idioti av gammal vana, eller är det en åsikt med grund?

Hursomhelst skulle definitivt ett knippe mini-iPods varit perfekt i sammanhanget.

jag har inte sett särkilt många avsnitt av FF men det jag har sett har varit av typen kommersiellt dravel, tacky 'musik' och... ahh whatever - ointressant crap helt enkelt!! lågvatten enligt mej - definitivt!!

Men vad gäller iPods plats i programmet är jag grymt skeptisk. Helt enkelt för att jag tror att det inte matchar den image man vill förmedla med iPod! Titta på vilka artister som gjort reklam för iPod hittils. Det är De La Soul, George Clinton, Iggy pop osv.. artister som inte bara är produkter a'la brittan spears och liknande i.e. motsattsen till sånt som FF vill bygga i sin fabrik.

det är mina 2 cents
/jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 10:50
Ursprungligen av schmuck:

Men vad gäller iPods plats i programmet är jag grymt skeptisk. Helt enkelt för att jag tror att det inte matchar den image man vill förmedla med iPod! Titta på vilka artister som gjort reklam för iPod hittils. Det är De La Soul, George Clinton, Iggy pop osv.. artister som inte bara är produkter a'la brittan spears och liknande i.e. motsattsen till sånt som FF vill bygga i sin fabrik.

det är mina 2 cents
/jensa

De bryr sig helt säkert inte om vilken musik programmet representerar, Apple skulle nog gärna gärna ha med sina produkter. Fame Factory är hur stort som helst, 350.000 - 500.000 tittare varje avsnitt. Merparten av svenska befolkningen lyssnar ju på den där typen av musik.

Edit: omformulering

Ursprungligen av Earth:

De bryr sig helt säkert inte om vilken musik programmet representerar, Apple skulle nog gärna gärna ha med sina produkter. Fame Factory är hur stort som helst, 350.000 - 500.000 tittare varje avsnitt. Merparten av svenska befolkningen lyssnar ju på den där typen av musik.

Edit: omformulering

åjo jag är väldigt övertygad om att apples marknadsföringsavdelning har bra koll på hur de visar upp sina produkter! Jag är väldigt övertygad om att det finns en anledning till varför just de artister som var med i iPod reklamerna var utvalda! Likväl som det är väl genomtänkt att propellerheads take carlifornia var med i en av de första likväl att greenadyframförde I fought the law i pepsi-reklamen och inte jessica simpsson!!!

Image is everything!! Apple säljer inte en mp3-spelare, apple säljer iPods. iPod'en står för en viss livsstil!!

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:31
Ursprungligen av schmuck:

jag har inte sett särkilt många avsnitt av FF men det jag har sett har varit av typen kommersiellt dravel, tacky 'musik' och... ahh whatever - ointressant crap helt enkelt!! lågvatten enligt mej - definitivt!!

Men vad gäller iPods plats i programmet är jag grymt skeptisk. Helt enkelt för att jag tror att det inte matchar den image man vill förmedla med iPod! Titta på vilka artister som gjort reklam för iPod hittils. Det är De La Soul, George Clinton, Iggy pop osv.. artister som inte bara är produkter a'la brittan spears och liknande i.e. motsattsen till sånt som FF vill bygga i sin fabrik.

det är mina 2 cents
/jensa

Det är väl skillnad på lokal marknad och global marknad. Ditt resonemang omfattar inte så många svenska artister som syns mycket i tv-rutan vad det verkar. Det är även skillnad på riktad reklam för att skapa samhörighet med en artist (imageskapende) och som i detta fall viss typ av smygreklam. iPoden i Sverige är inte direkt synlig såsom den verkar vara överallt i USA. Apples produkter behöver all hjälp de kan få att synas i media. Vår marknad är liten och det gäller att ta vara på de få chanser som ges att synas i TV. Om man gillar programmet eller ej är inte den stora frågan.

Tror du inte Apple var glada så länge de fick vara med i IKEA-katalogen. Skulle de avböja ett sådant erbjudande för att möblerna inte matchar Apples datorer?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 10:46
Ursprungligen av jolander:

Jag såg för någon vecka sedan att alla elever som är med i Fame Factory fick var sin mp3-spelare. Min undran är varför Apple är så sega på att ta chansen för lite gratisreklam i TV.

Varför var det inte iPods som delades ut? Hade det varit det skulle vi säkert sett både dem och iTunes i tv-rutan titt som tätt. Det hade varit billig reklam att dela ut dem gratis där – men den chansen är ju förbi nu. DÅLIGT!

Tror du Apple kan titta på allt som händer i världen i alla länder på alla kanaler och har personal som går in i allt och föreslår att de eventuellt kan ha användning för en iPod...?

Strix kom på ett sätt att introducera den nya rektorn samt att spara CD-skivkostnaden som varit ett problem, Bert pratade med den lokala handlaren och vips så fick de billiga spelare utan att lägga ut en krona mot att tillverkaren får gratis reklam. Allt det du ser i form av datorer, programvara är spons.

/The Insider

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 10:58

Jag får lust att försvara Fame Factory, kan till och med namedroppa elever, men det skulle kännas för sjukt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-13 11:24

Pratar ni illa om mitt favoritprogram? Det enda program jag följer på tv. Skulle Fame Factory, och eleverna där vara idioti? Förstår inte hur ni menar, de flesta av eleverna skriver sina låter själva och verkar inte följa samma mall. Jag tycker att dom är jätteduktiga. Skulle dom inte ha nog "klass" eller vara nog "fina" för att få använda iPods? Jag såg programmet där rektorn skulle dela ut Mp3-spelarna och blev besviken över att det inte var iPods som delades ut. Naturligtvis skulle Apples spelare platsa på Fame Factory. Tycker jag alltså. Men att gilla Fame Factory kanske inte är så bra här bland alla som förstår sig på "riktig musik" och "riktiga artister"

Nu blir väl även jag idiotförklarad. Kanske tur att jag inte har någon iPod, jag skulle säkert kunna lägga in "fel musik och fel artister" i den.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:32
Ursprungligen av Eva:

Nu blir väl även jag idiotförklarad. Kanske tur att jag inte har någon iPod, jag skulle säkert kunna lägga in "fel musik och fel artister" i den.

I så fall blir du det tillsammans med 6-7 miljoner andra svenskar

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:30
Citat:

åjo jag är väldigt övertygad om att apples marknadsföringsavdelning har bra koll på hur de visar upp sina produkter! Jag är väldigt övertygad om att det finns en anledning till varför just de artister som var med i iPod reklamerna var utvalda! Likväl som det är väl genomtänkt att propellerheads take carlifornia var med i en av de första likväl att greenadyframförde I fought the law i pepsi-reklamen och inte jessica simpsson!!!

Jo på det sättet absolut, men de vänder sig ju också till olika segment med de olika musikstilarna i reklamen. Vad jag menar är att de inte sitter och tänker att i Sverige ska vi inte lansera oss i en av de mest populära dokusåporna som handlar om musik som merparten av befolkningen lyssnar till för att slippa bli förknippade med musikstilen.

Apple vill sälja produkter och de använder de mest effektiva sätt att nå den största målgruppen för produkten. De hade säkert jublat över en "plats" i FF, men man kan kanppast beskylla dem för att inte ha varit framme eller för dålig marknadsföring i det här fallet.

Edit: la till ett citat

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:37
Ursprungligen av Earth:

Jo på det sättet absolut, men de vänder sig ju också till olika segment med de olika musikstilarna i reklamen. Vad jag menar är att de inte sitter och tänker att i Sverige ska vi inte lansera oss i en av de mest populära dokusåporna som handlar om musik som merparten av befolkningen lyssnar till för att slippa bli förknippade med musikstilen.

Apple vill sälja produkter och de använder de mest effektiva sätt att nå den största målgruppen för produkten. De hade säkert jublat över en "plats" i FF, men man kan kanppast beskylla dem för att inte ha varit framme eller för dålig marknadsföring i det här fallet.

Men det finns ju faktiskt något som heter Apple Sverige. Apple Sverige har vissa resurser att använda för att marknadsföra sig på sin lokala marknad. Bestäms en annons i AGI, Resumé eller någon annan tidning av någon på andra sidan atlanten som inte vet vad det är för tidningar? Nja, någon på Apple Sverige måste väl ansvara för detta och borde kunna produktplacera lite här och där i svenska medier.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:43
Ursprungligen av jolander:

Men det finns ju faktiskt något som heter Apple Sverige. Apple Sverige har vissa resurser att använda för att marknadsföra sig på sin lokala marknad. Bestäms en annons i AGI, Resumé eller någon annan tidning av någon på andra sidan atlanten som inte vet vad det är för tidningar? Nja, någon på Apple Sverige måste väl ansvara för detta och borde kunna produktplacera lite här och där i svenska medier.

Absolut, men de hade ingen chans i FF om de inte på ett tidigt stadium ringt upp Strix/Bert och erbjudit dem gratis iPods och inte ens då tror jag det kunnat vara aktuellt. Det var inte planerat att spelarna skulle in i programmet utan kom som ett resultat av att eleverna konsumerade CD-skivor i parti och minut. Brände en eller två låtar/skiva som snabbt kom bort eller blev inaktuella. När de nu fick spelarna som spons behöver de inte lägga ut en spänn för varken dem eller skivor.

Ursprungligen av durre:

Förresten. Använder de inte PC och cubase i sina studios? Måste man inte ha något speciellt tjohej för att kunna använda ipods på pc? *nattmössa*

iTunes för PC kanske

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:53
Ursprungligen av Earth:

Absolut, men de hade ingen chans i FF om de inte på ett tidigt stadium ringt upp Strix/Bert och erbjudit dem gratis iPods och inte ens då tror jag det kunnat vara aktuellt. Det var inte planerat att spelarna skulle in i programmet utan kom som ett resultat av att eleverna konsumerade CD-skivor i parti och minut. Brände en eller två låtar/skiva som snabbt kom bort eller blev inaktuella. När de nu fick spelarna som spons behöver de inte lägga ut en spänn för varken dem eller skivor.

Men där misstror jag också Apple Sverige, de hade nog varit för sega och lite snåldumma för att haka på en snabb förfrågan.

Det är väl lite det jag tycker är dåligt. Idéen skulle kommit från Apple, inte av att Strix/Bert en dag stötte på ett problem som skulle lösas. Som marknadsföring är det ju inte så mycket pengar om man sätter det i begrepp med TV-reklam. Som du skriver hade Apple nog varit för sega och lite snåldumma för att haka på en snabb förfrågan. Instämmer helt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:56
Ursprungligen av jolander:

Som du skriver hade Apple nog varit för sega och lite snåldumma för att haka på en snabb förfrågan. Instämmer helt.

Ja hade det varit American Idol (FF:s motsvarighet) hade det skötts annorlunda. Tror säkert att Apple jobbat/jobbar hårt på att försöka få in en fot där.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:37

De måste lägga skitmkt pengar på sån marknadsföring? Jag är inte säker på att jag sett en enda film med en PC Man ser det lilla äpplet överallt.

  • Medlem
  • 2004-02-13 15:03
Ursprungligen av durre:

De måste lägga skitmkt pengar på sån marknadsföring? Jag är inte säker på att jag sett en enda film med en PC Man ser det lilla äpplet överallt.

Oftare än inte så är äpplet borttaget, vilket tyder på att Apple inte har betalat. Folk vill ha snygga datorer i sina filmer helt enkelt. När jag gör något så stoppar jag inte in en Dell, även om Apple aldrig betalar mig för något.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:40

Förresten. Använder de inte PC och cubase i sina studios? Måste man inte ha något speciellt tjohej för att kunna använda ipods på pc? *nattmössa*

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 11:48

Tilläggas ska väl att jag också tyckte det var synd att det inte var iPod i paketen. Hade jag jobbat kvar hade jag föreslagit det och definitivt viftat med min egen Men där misstror jag också Apple Sverige, de hade nog varit för sega och lite snåldumma för att haka på en snabb förfrågan.

edit: tillägg

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 14:15

Skulle Apple på något sätt sponsra tomten Bert Karlsson och hans projekt (dvs. Fame Factory) skulle jag bli smått besviken. Jag är bara glad att det inte var några iPods som delades ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 14:36
Ursprungligen av nillon:

Skulle Apple på något sätt sponsra tomten Bert Karlsson och hans projekt (dvs. Fame Factory) skulle jag bli smått besviken. Jag är bara glad att det inte var några iPods som delades ut.

Om inte Bert varit inblandad då? Eller vad är det egentligen du hänger upp dig på?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 15:15
Ursprungligen av jolander:

Om inte Bert varit inblandad då? Eller vad är det egentligen du hänger upp dig på?

Vore det inte för Bert Karlsson skulle jag inte hänga upp mig på det, även om jag inte är något fan av Fame Factory precis.
Men en man som har både Ny Demokrati och Ultima Thules första skivkontrakt på sitt sammvete bör inte Apple ha att göra med alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 14:52

Vad har Apple gemensamt med alla vinstdrivande företag? En placering i programmet hade nått ut till ca 3 miljoner hushåll. Skulle tro att de flesta som tittar är intresserade av musik eller har nån form av kontakt med branschen. "Nej vi står över den här gången för vi gillar inte mainstream, schlager eller svensktopp fastän det handlar om unga musikkonsumerande ungdomar som ju faktiskt är vår främsta målgrupp.." Mnja...

Ursprungligen av Earth:

Vad har Apple gemensamt med alla vinstdrivande företag? En placering i programmet hade nått ut till ca 3 miljoner hushåll. Skulle tro att de flesta som tittar är intresserade av musik eller har nån form av kontakt med branschen. "Nej vi står över den här gången för vi gillar inte mainstream, schlager eller svensktopp fastän det handlar om unga musikkonsumerande ungdomar som ju faktiskt är vår främsta målgrupp.." Mnja...

visst vänder de sej till musikkonsumerande ungdomar men jag tror fortfarande inte att FF har rätt "attityd" eller stil för iPod'en. Ur min synvinkel skulle ett sånt steg vara att byta strategi. Att gå från att köra iPod'en som en hip pryl, en något dyrare, mycket coolare än andra mp3-spelare till något som skulle attrahera mainstream-schlagerpubliken. Jag säger absolut inte att mainstream-schlagerpubliken inte kan, inte vill eller inte bör köpa iPods! Tvärtom - som du säger så är ju apple ett vinstdrivande företag! Vad jag säger är att man marknadsfört iPod'en (och alla andra apple produkter) med nån slags hip storstads stil, man har använt en viss kategori av artister/konstnärer/livsstils-folk, man har placerat sina prylar i vissa filmer och TeVe serier.

Jag hoppas jag får fram vad jag försöker säga här och jag hoppas ni hajjar

mvh jensa

Ursprungligen av jolander:

Jag såg för någon vecka sedan att alla elever som är med i Fame Factory fick var sin mp3-spelare. Min undran är varför Apple är så sega på att ta chansen för lite gratisreklam i TV.

Varför var det inte iPods som delades ut? Hade det varit det skulle vi säkert sett både dem och iTunes i tv-rutan titt som tätt. Det hade varit billig reklam att dela ut dem gratis där – men den chansen är ju förbi nu. DÅLIGT!

Det är faktiskt Johan Hagert (fd moderator och fortfarande 99mac-medlem) som fixat dealen med dom där Mp3-spelarna. Han driver ju onebox.se som finns med i sluttexterna på Fame Factory. Såvitt jag har hört ryktesvägen har det inte genererat speciellt mycket business...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 16:03
Ursprungligen av Björnström:

Det är faktiskt Johan Hagert (fd moderator och fortfarande 99mac-medlem) som fixat dealen med dom där Mp3-spelarna. Han driver ju onebox.se som finns med i sluttexterna på Fame Factory. Såvitt jag har hört ryktesvägen har det inte genererat speciellt mycket business...

Bra produktplacering i kombination med TV-reklam kan förhoppningsvis bygga upp en igenkänningseffekt som om inte annat gynnar varumärket. Men ryms det enbart produktplacering inom kostnadsramen så kopplas inte begreppen samman och kanske då inte uppfyller förhoppningarna på aktiviteten. Apple är ju ett känt varumärke men i Sverige behövs det fräschas upp en del för att klättra på den Europeiska varumärkestopplistan. Jag tror det skulle gynna sig i längden.

Diskussionen gäller inte bara iPods. Argumenten gäller överlag för att stärka Apples position på svenska marknaden. Skulle acceptensen för Apple bli större kanske vi inte hade behövt påminna om att windows inte är det enda alternativet, stora aktörers websidor skulle på sikt säkras mot mac, personalköpsdiskussioner utan mac minskar, banktjänster fungerar som standard även mot mac mm.

Allt handlar om acceptens. Bättre marknadsföring skulle säkert kunna påskynda ett sådant förfarande. Hoppas ni förstår vad jag menar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 17:31
Ursprungligen av Björnström:

Det är faktiskt Johan Hagert (fd moderator och fortfarande 99mac-medlem) som fixat dealen med dom där Mp3-spelarna. Han driver ju onebox.se som finns med i sluttexterna på Fame Factory. Såvitt jag har hört ryktesvägen har det inte genererat speciellt mycket business...

Jag kan tänka mig det, man har aldrig sett eller hört vad det är för fabrikat, bara att det är en i mängden av de där enklare mp3-spelarna. Men en iPod syns ju och går inte att ta miste på, samt att utseendet ju är en viktig del av lanseringen av deras produkter. Tror det skulle bli ett annorlunda utslag...

edit: tog bort lite

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 18:04

Skall man prata om idioter så är det nog Apples marknadsförings avdelning som avses. Men som Oscar Bjers har så tydligt gjort klart är det inte till oss vanliga konsumenter Apple vill förknippas med.

???

Bevaka tråden