Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bäst för min iPod?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 14:53

Hejsan!
Har min iPod i dockan, för laddning och kopplad till stereo, under rätt långa perioder. När den är laddad lyser symbolen för ett fullt bateri hela tiden.
Är det bra för skärmen?
Stänger man av den laddas ju batterier ur och det är ju inte heller bra (batteriet håller ju inte för så många uppladdningar).
Vad är bäst: stänga av eller låta den stå på?
/Torgny

Jag tror att det bästa är att låta batteriet ladda ur. Men det vill jag inte för det är så skönt att ha den in dockan bredvid datorn.

Min teori, som är helt overifierad, är att det är bättre att ha den i dockan än att ladda ur. Tänker såhär: Batteriet klarar bara ett begränsat antal uppladdningar (=totaluppladdningar). Litet upptoppning av laddningen kan inte skada lika mycket.

Ang skärmen tror jag inte att det är något problem med "burn-in" på en såpass enkel skärm som den på iPoden. En mobiltelefon som ägnar flera år åt att visa ens operatörslogotyp på en monokrom skärm blir ju inte skadad av det...

• Oregistrerad
  • 2004-02-16 21:13

Min uppfattning är att batteriet definitivt håller längre om det får ladda ur mellan gångerna. Och att man får kortare batteritid om den bara ligger och "toppladdar" för jämnan.

Ursprungligen av Earth:

Min uppfattning är att batteriet definitivt håller längre om det får ladda ur mellan gångerna. Och att man får kortare batteritid om den bara ligger och "toppladdar" för jämnan.

Det gäller bara för nickelhaltiga batterier, eftersom de bildar någon sorts grovkornig och ineffektiv kristallstruktur runt ena batteripolen ifall de inte får laddas ur då och då. Litiumbatterier far inte mer illa av en toppladdning än av någon annan laddning, bortsett från att det är lite slöseri med laddningscykler. Fullständiga urladdningar far de tvärtom lite illa av, så det finns absolut ingen anledning att ladda ur batteriet ända tills iPoden stänger av sig. Bästa tumregeln med litiumbatterier brukar vara att använda sunt förnuft och inte överdriva åt något håll.

Däremot kan man med fördel kalibrera laddningsindikatorn kanske en gång per år, och det gör man genom att fulladda iPoden och sedan låta den vara igång tills den stänger av sig själv. Det har ingen påverkan på batteriets faktiska kapacitet, men man kan få lite längre batteridrifttid ifall iPoden tappat kalibreringen.

1
Bevaka tråden