Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bas?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 18:39

Har haft min iPod i en vecka nu men är EXTREMT missnöjd med basen. Den är inte i närheten av min gamla MD eller min gamla iPaq. I grundläget är den kass och EQ-läget för höjd bas gör bara att ljudet låter spräckt oavsett ljudnivå även när jag använder mina DJ-hörlurar som kan användas som mindre högtalare utan att basen spricker när de är kopplade till min mixer. Är det fel på min iPod eller är basen bara så kass?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 18:44

Det beror på hur man ser det. Basen i sig är inte kass, iPoden har en rätt rak och fina frekvensgång. Däremot har inte iPoden något sådant där megabass/dynabass/superduperextremextrabas-läge som de flesta walkmans/discmans har.

Vill man ha en bashöjning isf för rak frekvensgäng är man alltså hänvisad till den inbyggda eq:n, och den är (som du har märkt) inte särskilt lyckad - den distar och låter allmänt illa, framförallt i basen vilket är jobbigt vid de tillfällen som man vill ha lite extra bas (tex i bullriga miljöer). Irriterande men sant.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:30

Jag har inga problem med min bas. Varken med mina Koss The Plug eller mina Sennheiser HD25or.

De medföljande pluggarna var inget vidare.

Jag har faktiskt också tänkt på det här med basen... Gick och funderade om det var mina the plug som det var fel på.

Ursprungligen av svanerik:

Jag har faktiskt också tänkt på det här med basen... Gick och funderade om det var mina the plug som det var fel på.

Du får experimentera lite med placering och vinkling av dina in ear lurar, det tar tid att hitta rätt position, men när man väl gör det är det en enorm skillnad på ljudet.

Jag använder själv ett par Etymotics ER-6 och innan jag lyckades få dem att sitta perfekt lät till och med apples orginal lurar bättre

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:33

Det är inte eran kazaa-wärschade musik som är skabb då?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:39
Ursprungligen av Eddie G:

Har haft min iPod i en vecka nu men är EXTREMT missnöjd med basen. Den är inte i närheten av min gamla MD eller min gamla iPaq. I grundläget är den kass och EQ-läget för höjd bas gör bara att ljudet låter spräckt oavsett ljudnivå även när jag använder mina DJ-hörlurar som kan användas som mindre högtalare utan att basen spricker när de är kopplade till min mixer. Är det fel på min iPod eller är basen bara så kass?

Kanske har att göra med iPods inbyggda volymbegränsning eller har du kopplat ur den?
http://www.bsodmike.com/ipodnocap.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 00:05
Ursprungligen av jazzper:

Kanske har att göra med iPods inbyggda volymbegränsning eller har du kopplat ur den?

Nope, det är eq:n som är knasig och felet fanns redan innan volymbegränsningen infördes. Först trodde jag att det var analog distortion (att hörlursförstärkaren blev överstyrd), men sedan upptäckte jag att det verkar ligga i den digitala sfären. Signalnivåer tycks inte spela så stor roll, vare sig utvolym eller nivån i själva mp3-filen. Snarare är det så att vissa filer (som låter hur bra som helst utan eq) distar när eq:n är inkopplad, andra inte. En dålig/ineffektiv eq-algoritm, är min amatörgissning.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 00:28
Ursprungligen av tei:

Nope, det är eq:n som är knasig och felet fanns redan innan volymbegränsningen infördes. Först trodde jag att det var analog distortion (att hörlursförstärkaren blev överstyrd), men sedan upptäckte jag att det verkar ligga i den digitala sfären. Signalnivåer tycks inte spela så stor roll, vare sig utvolym eller nivån i själva mp3-filen. Snarare är det så att vissa filer (som låter hur bra som helst utan eq) distar när eq:n är inkopplad, andra inte. En dålig/ineffektiv eq-algoritm, är min amatörgissning.

Tror det har med filerna att göra jag kör mest okomprimerat och då låter Eq'n helt Ok i ett par lättdrivna Sony hörlurar , hemligheten med en EQ är att man ska inte höja för mycket i basen då är det bättre att sänka mellan och diskanten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 06:52
Ursprungligen av jazzper:

Tror det har med filerna att göra jag kör mest okomprimerat och då låter Eq'n helt Ok i ett par lättdrivna Sony hörlurar , hemligheten med en EQ är att man ska inte höja för mycket i basen då är det bättre att sänka mellan och diskanten.

De aktuella filerna låter bra när eq:n är inaktiverad. Jag finner heller inget mönster för vilka filer som drabbas av disten, utöver att jag har för mig att "bättre" mp3or (med högre bitrate) oftare drabbas. Skumt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 10:29

jag tycker att basen blir betydligt bättre om man använder aac-kodning och höjer grundvolymen på allla låtar genom itunes. verkar som att det här med att basen slår igenom beror mycket på kvalitén på filerna......eq:n har jag alltid avstängd och är nöjd med ljudet

jag är ruggigt missnöjd med basen i vissa Equalizer lägen, ( dom med mer bass i)
fattar inte hur dom kan skicka ut en så fruktansvärt dålig EQ.
och att säga att man ska köpa sig ett par bättre lurar o skita i Eq'en är ju lite dumt att säga eftersom en EQ ska funka som en EQ ska.. hmm va purken jag blev nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 16:59

Det är ju den riktigt djupa basen jag vill åt. Bra hörlurar ger ju viss hjälp men de ger ju inte den mördarbas som jag vill ha. Bass-boost funktioner är ju till för att ge ordentlig bas trots låg volym och små element. Jag lyssnar mest på hip hop, house & breakbeats och då är basen mycket viktig. Problemet beror inte på någon "kazaa-wärschad musik" jag kodar min musik i aac 192 k direkt från mina CD-skivor. Att höja ljudnivån är ju ingen strålande lösning om man vill ha hörseln i behåll... Fast om man gör som jazper föreslår så kan det kanske hjälpa. Men kan man lägga in egna eq-lägen på sin iPod?

  • Medlem
  • 2004-02-17 20:56

Jag är också missnöjd med ljudet. Hade en IRiver iFP-180T 128MB Flash Mp3 för 1800kr innan Ipoden, och ljudet gick inte att gemföra. Jag vart helt förkrossad av ljudkvaliten i Ipoden så jag nästan började gråta. IRiver har 10 gånger bättre ljud än Ipod och det var med orginal lurarna som det lät så bra, till Ipoden var jag tvungen att köpa nya hörlurar Koss The Plugg 300kr, helt värdelösa med Ipoden OK med IRivern.

PS: Byter gärna min 1 månad gammla IPOD 10GB med alla tillbehör och allt annat mot en IRiver 256MB minst.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 22:06
Ursprungligen av EazyD:

Jag är också missnöjd med ljudet. Hade en IRiver iFP-180T 128MB Flash Mp3 för 1800kr innan Ipoden, och ljudet gick inte att gemföra. Jag vart helt förkrossad av ljudkvaliten i Ipoden så jag nästan började gråta. IRiver har 10 gånger bättre ljud än Ipod och det var med orginal lurarna som det lät så bra, till Ipoden var jag tvungen att köpa nya hörlurar Koss The Plugg 300kr, helt värdelösa med Ipoden OK med IRivern.

PS: Byter gärna min 1 månad gammla IPOD 10GB med alla tillbehör och allt annat mot en IRiver 256MB minst.

Seriöst?
Min ljudkvalitet är helt super. Låter som vilken portabel cd-spelare om man har samma hörlurar på båda.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 22:12

håller med mopp. du borde nog kolla upp din ipod.har nån du känner en så att du kan jämföra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 12:15

Jag har mycket bra bas i min iPod (med Grado SR80 lurar)! Bäst ljudkvalitet får jag dock med ACC och inte MP3.

Testa att komprimera dina låtar med Ovolabs AAChoo, vilket är ett bättre alternativ till iTunes egna ACC-konverterare. Filerna blir mindre än MP3 och ljudet blir betydligt bättre.

http://www.ovolabs.com/aachoo/

Lycka till!

1
Bevaka tråden