Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mini från USA

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-27 12:49

Såg att ni har fått tag på en ipod mini som ni ska testa. Jag är intresserad av att veta vad vikten på paketen med allt i är. Funderar nämligen på att be min polare i USA att köpa en och skicka till mig som gåva så man slipper tull och moms. Nu är bara frågan vad det skulle kosta att skicka paketen.
Så jag skulle bli väldigt glad om ni kunde lägga till hela paketets vikt i ert test av ipod mini.

/Johan

"Vår" iPod Mini har inte skickats som paket utan låg i en väska

Ursprungligen av Björnström:

"Vår" iPod Mini har inte skickats som paket utan låg i en väska

Vems väska tog ni den ur?

  • Medlem
  • 2004-02-27 17:46
Ursprungligen av Björnström:

"Vår" iPod Mini har inte skickats som paket utan låg i en väska

Okej.
Tänkte på om man kunde väga kartongen med ipoden och alla saker i. Sen får jag räkna ut frakten efetr det.
/Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 20:37

Så fort jag hittar ett seriöst ställe som säljer iPod Mini så beställer jag en, med eller utan moms. Någon som har några tips på ställen man kan beställa den från?

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-27 20:44

Jag hade samma planer tidigare och kollade med bl a UPS vad det skulle kosta. Där fick jag tipset att sätta mig själv som betalare av frakten - då struntar nämligen UPS i tull och moms osv. Även om det är en gåva så kan man åka dit om avsändaren i US betalar frakten, enligt de jag snackade med på UPS. Så det är mitt tips iaf.

Fimpar man kartongen så går mini med sladdar ned i ett vadderat kuvert, då blir frakten kring 50 USD med UPS. Kommer inte ihåg precis vad jag ställde in på deras webb-grej, men det blev kring 50 buck också när jag snackade med dem på telefon. Skicka för guds skull inte med posten bara - jag har fått ruskigt mycket mindre sexiga prylar än en iPod mini stulna.

Ser fram emot en rapport och utvärdering...

  • Medlem
  • 2004-02-28 00:10

Tack för tipset om frakten. Ska fundera på det där utan kartong... Problemet är ju bara att det knappt finns nått roligare än att packa upp nya prylar och det momentet försvinner ju om man skickar utan kartongen.

/johan

Ja när det gäller just iPod så är ju förpackningen nästan legendarisk, det finns folk som skrivit hela artiklar bara om hur det är att öppna en iPod-kartong för första gången och hur imponerade dom är av hur Apple lyckats med den biten...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-02-28 15:19
Ursprungligen av Adrian B:

Ja när det gäller just iPod så är ju förpackningen nästan legendarisk, det finns folk som skrivit hela artiklar bara om hur det är att öppna en iPod-kartong för första gången och hur imponerade dom är av hur Apple lyckats med den biten...

Jag kan avslöja att minin´s kartong är väldigt najs att öppna

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 19:05

Hur blir det med laddare och sådant om man handlar en iPod i staterna?
Och garantier och shit, finns det risk för problem?

/J

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-01 22:00
Ursprungligen av swede:

Hur blir det med laddare och sådant om man handlar en iPod i staterna?
Och garantier och shit, finns det risk för problem?

/J

Laddaren fungerar i Sverige. Det enda du behöver göra är att byta den utbytbara stickkontakten. Fungerar med vilken "standard"-sladd som helst. Typ såna som levereras med de flesta elektronikprylar.

Eller om du, som jag, har en PowerBook. Då kan du ta samma kontakt som du använder till den laddaren och koppla in på iPod-laddaren.

Skulle detta vara jobbigt går det ju även att ladda "podden" via FireWire

Ursprungligen av swede:

Hur blir det med laddare och sådant om man handlar en iPod i staterna?
Och garantier och shit, finns det risk för problem?

/J

Det är inga problem med garantier eller något annat. Förutom det som skrevs om att laddaren är av amerikansk modell.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-02 01:44

Blev tipsad om ett ställe att beställa Ipod Mini från (americangoodies.com) och kontaktade dem därefter.

Svaret jag fick var inte särskilt glädjande :(.

Behöver en spelare nu när jag ska ut och resa den 25:e och vill helst inte köpa en vanlig Ipod eftersom det är lite för stor och klumpig. Annars så kanske jag kan få tag på den i Thailand, men har ju all musik här hemma.

Mottager gärna tips från var jag kan få tag på en mini omgående.
Tack på förhand

Citat:

Dear Kristoffer,

Thank you for your interest in our shopping assistance service.
I would like to inform you of the current status of the iPod Mini orders.
It seems that the whole of the USA is after an iPod Mini and as such an
enormous shortage was created.
Even the Apple store in New York has sold out last we heard!

I had an interesting conversation with the head sales manager of Electronics
giant JandR.com and was told that they
only received 300!! - mini's so far and have allocated fairly between the
persons and companies who had placed pre-orders.
As of now they are again sold out.
We have been able to fill the first 25 orders that were placed with us and
as of right now we are not quite sure when the next shipment will arrive.
We have been promised a shipment to go out to us this Monday from JandR.com

Stores are often left in the dark about how many and what colors they have
been allocated by Apple until they open the boxes and check what is inside.
Sounds unbelievable- and yes it is. We have not seen a frenzy quite like
this in the years we have been in business. This also something we did not
foresee happening. Some colors are proving very hard to come by. The Silver
Mini's
seem to have been more readily available.

At this point we have taken several steps to ensure that we will get iPod
Minis.
We have placed back-orders with 4 different online companies and hope to
receive them as soon as those stores receive the merchandise.
We have teamed up with a local Apple dealer here in Los Angeles. All Mini's
they receive will be sold to us. We are even expecting some today!
They receive some almost every day but again - they are never sure of how
many and what colors have been allocated to them till they open the box.

We have stopped taking orders for now and are just working on filling the
ones already placed.
At this point we have created a list of people wishing to buy an iPod Mini
through our service and as soon as we have a clearer idea as when and how
many we will receive we will be in touch with you.

Kind regards,

Saskia Strick
www.AmericanGoodies.com

Beräknad vänte tid hos macmall.com var förra vecka 2 dagar, och på Apple Store 2 dagar.
Du kan ringa till Apple Store och fråga hur lång leveranstid det är nu på 1-800-MY-APPLE eller till macmall.com på 1-800-MACMALL
Tror att dom har större daglig leverans av iPod minis än vad americangoodies.com har.
Lycka till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-02 14:34
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Beräknad vänte tid hos macmall.com var förra vecka 2 dagar, och på Apple Store 2 dagar.
Du kan ringa till Apple Store och fråga hur lång leveranstid det är nu på 1-800-MY-APPLE eller till macmall.com på 1-800-MACMALL
Tror att dom har större daglig leverans av iPod minis än vad americangoodies.com har.
Lycka till.

Problemet med macmall och andra online stores i USA inte skickar till Europa.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-03-02 21:01

Jag beställde min Mini för 2 veckor sedan från ett dataföretag i Atlanta via eBay, Jag skulle ha fått den för ett par dagar sedan men som bekant är de försenade. Så det är bara att bita ihop. Har varit i kontakt med en kille där så att han skriver "GIFT" eller något liknande på paketet så att man kan räkna bort momsen.

Jag sitter som på nålar.

Mvh

Ursprungligen av Allsop:

Problemet med macmall och andra online stores i USA inte skickar till Europa.

Du skulle ju åka dit så då spelar det ingen roll för dig om dom inte skickar till Europa.
Skulle du inte dit? Ser att du har ändrat dit meddelande nu, och jag hade för mig att du skrev att du skulle dit. Sak samma. Mit inlägg var menat för dig som som skall dit.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-02 22:21
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du skulle ju åka dit så då spelar det ingen roll för dig om dom inte skickar till Europa.
Skulle du inte dit? Ser att du har ändrat dit meddelande nu, och jag hade för mig att du skrev att du skulle dit. Sak samma. Mit inlägg var menat för dig som som skall dit.

Nej, jag skrev att jag skulle till Thailand. Dock skulle det vara kul att ta USA med, men det blir lite för mycket

Ursprungligen av Allsop:

Nej, jag skrev att jag skulle till Thailand. Dock skulle det vara kul att ta USA med, men det blir lite för mycket

Svårt att tycka synd om dig för att du BARA ska till Thailand, men jag skulle nog dra till USA istället.
I Love The Big Land.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-02 22:37
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Svårt att tycka synd om dig för att du BARA ska till Thailand, men jag skulle nog dra till USA istället.
I Love The Big Land.

Jag har inte bett om någon sympati så du har nog missförstått mig helt.

Ursprungligen av Allsop:

Jag har inte bett om någon sympati så du har nog missförstått mig helt.

Och du förstod mig helt fel. Jag menade att det var kul för dig och att jag önskar att jag kunde var i din sits. Skulle ha lagt in en smile. Sorry. Jag måste börja använda dom lite mer, för det blir lättare att visa känslor då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-03 00:42
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Och du förstod mig helt fel. Jag menade att det var kul för dig och att jag önskar att jag kunde var i din sits. Skulle ha lagt in en smile. Sorry. Jag måste börja använda dom lite mer, för det blir lättare att visa känslor då.

No problem

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 12:54

När det gäller moms och tullavgift på paket från utlandet gäller det för alla försändelser (även gift) vars värde överstiger ca. 400kr (se tullverkets hemsida för exakt siffra).

De möjligheter som finns för den som vill undgå moms och tullavgift är väl följande:

- Betala varan i förskott, få den skickad som gift m. värde som understiger gränsvärdet (400kr?).

- Att varan skickas som "warranty replacement" (märkt på paketet), då skall ej moms/tull behöva betalas. Fungerar ibland.

- Åka över och hämta varan personligen och smuggla hem den i resväskan.

Man bör ju ha klart för sig att om prylen skall skickas på ett vis så att moms och tull ej behöver erläggas löper man en stor risk. Alla varianter innebär att paketets värde skrivs ned, och därmed har man ingen försäkring som täcker värdet för innehållet. Skulle paketet komma bort så sitter man där utan ersättning, men den risken kanske är värd att ta för att kunna tjäna några tusenlappar.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 10:07

Jag har alltid undrat över hur man ringer till ett "1-800-MY-APPLE" nummer.

Hur knapprar man in bokstäver med en telefon?!

Ursprungligen av Oliver P:

Jag har alltid undrat över hur man ringer till ett "1-800-MY-APPLE" nummer.

Hur knapprar man in bokstäver med en telefon?!

Titta på en mobiltelefon och fundera över hur du skickar SMS.

Ciryon

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-04 13:30

Hade turen att komma över en importerad mini från Blocket tillslut. Jag är mycket nöjd iaf, dock är hörlurarna kassa och ska bytas. Gav 3000 vilket var överkomligt, kommer ju att kosta 2700 när den kommer till Sverige i April.

1
Bevaka tråden