Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nybliven Ipodägares första intryck

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm den var tyngre än jag trodde

Det var en väldigt tunn manual

Tur att man tagit reda på alternativ till iTunes (se inlägg i iPod mini)

Varför kan jag inte få sortera min musik i mappar på Ipoden ?

Kanon Ljud !!! Mycket positivt överraskad.

Fortsättning följer !

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 14:49
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Hmm den var tyngre än jag trodde
Det var en väldigt tunn manual

Apples slogan är "It's always easier on a Macintosh", vilket brer ut sig på deras andra produkter. iMacen kom in i Guiness Rekordbok för världens tunnaste datormanual på tre sidor.

Citat:

Hmm den var tyngre än jag trodde

Vilken modell? 30/40-giggarna är större än 10/15/20-giggarna, därav också tyngre. Men dess tyngd tycker jag inte är så farligt alls, förutsagt att man spänt fast den någonstans på kroppen (så den inte hoppar runt)

Citat:

Varför kan jag inte få sortera min musik i mappar på Ipoden ?

Det gör man med Playlists och Browse-funktionen.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apples slogan är "It's always easier on a Macintosh", vilket brer ut sig på deras andra produkter. iMacen kom in i Guiness Rekordbok för världens tunnaste datormanual på tre sidor.

Men det är just det jag retar mig lite på ... SÅÅÅÅÅ enkla är inga produkter som har mer en en av och på knapp, Om Apple skall nå ut till massorna så måste man lära sig detta.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Vilken modell? 30/40-giggarna är större än 10/15/20-giggarna, därav också tyngre. Men dess tyngd tycker jag inte är så farligt alls, förutsagt att man spänt fast den någonstans på kroppen (så den inte hoppar runt)

20G gen3

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Det gör man med Playlists och Browse-funktionen.

Neeej det var inte så jag menade Min mapp struktur på PC:n/Macen går inte och bara "lyfta in" då iPodens filestruktur är "platt" (PDP-11 var väl det sista kommersiella systemet som hade en platt filstruktur ?)

Sen går det ju inte att kopiera någonting utan 3:e parts program, OERHÖRT irriterande....

Men den låter fortfarande FRUKTANSVÄRT bra... å sen är den ju COOL !

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-03-10 07:55

Jag känner igen mycket av din frustration. Jag hade också svårt att vänja mig vid att inte få sortera i mappar, jag vet inte om det är typiskt pc-användare... I alla fall så har jag haft min iPod i ungefär ett halvår och faktiskt vant mig vid hanteringen.
Det ska dock nämnas att jag skaffat ett tredjepartsprogram för att underlätta lite, och fortfarande lägger jag allt i mappar på datorn och är extremt noga med taggarna innan jag för över till iPoden. iTunes använder jag inte så ofta heller, men finner det nödvändigt ibland och har faktiskt vant mig vid det programmet också.

Taggar är nödvändigt. Jag har förstått att windowsanvändare gärna använder alla 255 tillgängliga tecken för sina filnamn istället för taggar. Det blir inget vidare när man lägger låtarna på podden.

Smarta spellistor tycker jag är smidigt; en vettig sådan ser till att jag hör allt nytt jag lagt in, och en annan ger mig en 24-timmars lista med slumpvisa låtar jag inte hört på en månad.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-03-10 16:38
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Taggar är nödvändigt. Jag har förstått att windowsanvändare gärna använder alla 255 tillgängliga tecken för sina filnamn istället för taggar. Det blir inget vidare när man lägger låtarna på podden.

Smarta spellistor tycker jag är smidigt; en vettig sådan ser till att jag hör allt nytt jag lagt in, och en annan ger mig en 24-timmars lista med slumpvisa låtar jag inte hört på en månad.

Hm. Måste testa det där med smarta spellistor snart, alltså... låter himlans finurligt!

Ursprungligen av Spyder:

Hm. Måste testa det där med smarta spellistor snart, alltså... låter himlans finurligt!

Hur skapar man sådana ? (Se där, där hade en manual hjälpt till )

Arkiv --> Ny smart spellista

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

Arkiv --> Ny smart spellista

Öhhh , hittar ingen Arkiv meny på min iPod avser du möjligen iTunes ?

/M

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Öhhh , hittar ingen Arkiv meny på min iPod avser du möjligen iTunes ?

/M

Ja, det måste han göra.

Ursprungligen av iJohannes:

Ja, det måste han göra.

Javisst

iTunes är ett måste!

Sitt inte med något annat än iTunes med din iPod. iTunes är ju dessutom gratis.... Musicmatch är inte gjord för iPoden och är fruktansvärt krångligt...
Använde Musicmatch typ 1 månad och fick sedan hem iTunes av misstag!! vilket program... helt underbart!

  • Medlem
  • 2004-03-11 22:07

Ska citera en vän som laddade ner iTunes för någon vecka seda (självklart efter påtryckningar från mig).

citat "iTunes har förändrat mitt liv" slut citat.

Ursprungligen av Perry:

Ska citera en vän som laddade ner iTunes för någon vecka seda (självklart efter påtryckningar från mig).

citat "iTunes har förändrat mitt liv" slut citat.

Eller för att belysa det faktum att smaken är som baken....

Jag tycker iTunes SUGER stort. Däremot ÄLSKAR jag MMJB som är det bästa mp3 program jag någonsin testat......

/M

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Eller för att belysa det faktum att smaken är som baken....

Jag tycker iTunes SUGER stort. Däremot ÄLSKAR jag MMJB som är det bästa mp3 program jag någonsin testat......

/M

Hur menar du att det suger? Finns det andra program som är lika integrerade med podden som iTunes? Med iTunes blir i alla fall podden mycket lätt att hantera med alla listor och synkningsalternativ.

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Kanon Ljud !!! Mycket positivt överraskad.

Fortsättning följer !

Kan knappt vänta på att få tag på en iPod! Ska nu i veckan beställa en från Apple Store.
Någon som vet hur lång tid det tar innan man har den?

martin, itunes "smarta" spellistor är lösningen för dig. jag var precis lika frustrerad över att inte kunna sortera i mappar, men det varade inte länge. du kan skapa en ny smart spellista på det sätt som beskrivs här:

http://www.apple.com/itunes/smartplaylists.html

eller se en film om hur det går till rent praktiskt

http://www.apple.com/itunes/theater/playlists.html

gällande det faktum att apple inte skickar med manualer, så kan jag inte säga att jag är särskilt besviken. allt finns på webben och du behöver inte särskilt mycket till manual för att komma igång med det grundläggande. specialkommandon som reboot osv samt att komma in i dolda funktioner är inget som apple skulle ha haft med i manualen i alla fall.

Jag har precis börjat använda iTunes i väntan på min iPod 20GB och jag kan ju säga att det är bland det bästa jag tankat hem nånsin! MEn det återstår ju att se hur det går när man väl har kopplat in sin iPod...

1
Bevaka tråden