Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gick köpet?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av everyme:

Nu kommer jag ställa x antal (dumma) frågor. Är du lättiriterad, sluta läs NU.

Jag håller på att bli galen. Jag verkligen MÅSTE ha ipod mini;n INNAN juni. Jag är 17 år och har därför inget eget.. ehm.. kortnummer (som jag antar att man måste ha för att beställa via ebay??). Jag har varit inne på ebay.com och kommit fram till att jag verkligen inte fattar ett shit. Vad jag förstår så har folk beställt därifrån, och jag undrar:

- Hur FAN gör man??

- Vad är pay-pal? (eller vad fan det heter)

- Hur vet man att säljaren inte är en "bluff" som bara bryr sig om pengarna?

- Jag är beredd att betala högst 3 200 svenska kronor. Är det för lite/ mycket?

gah, det här känns jobbigt. hjälp.

Jag är inte så haj på att förklara men men..

- Blir medlem i paypal, medlem på ebay, lägger bud på en auktion, vinner auktionen, betalar säljaren med paypal och får sedan sin produkt efter ett tag..

- Paypal är ett säkert betalnings-system som man använder på t.ex ebay.com.. www.paypal.com , man kan få sitt paypal konto att bli "bundet" till sitt visa/mastercard ..

- Man kollar om personen har posetiva omdömen, t.ex så finns personer som har 100% i goda omdömen och har sålt typ 400 saker.. Varav alla alltså har skrivit posetiva saker.. Då är det nog ingen bluff.

- Jag betalade 2800 inkl frakt för min ipod mini, den är påväg till mig och skickades den 31 mars. Så jag tycker det är för mycket.

Ursprungligen av everyme:

Nu kommer jag ställa x antal (dumma) frågor. Är du lättiriterad, sluta läs NU.

Jag håller på att bli galen. Jag verkligen MÅSTE ha ipod mini;n INNAN juni. Jag är 17 år och har därför inget eget.. ehm.. kortnummer (som jag antar att man måste ha för att beställa via ebay??). Jag har varit inne på ebay.com och kommit fram till att jag verkligen inte fattar ett shit. Vad jag förstår så har folk beställt därifrån, och jag undrar:

- Hur FAN gör man??

- Vad är pay-pal? (eller vad fan det heter)

- Hur vet man att säljaren inte är en "bluff" som bara bryr sig om pengarna?

- Jag är beredd att betala högst 3 200 svenska kronor. Är det för lite/ mycket?

gah, det här känns jobbigt. hjälp.

För det första så tillför inte svordomar någonting i din text, så dessa kan du ju gärna hoppa över framöver.

Vad jag vet så behöver man nödvändigtvis inte vara 18 år för att få ha ett kontokort. Det finns vissa enklare varianter som borde gå bra att handla med via ex. PayPal.
Annars kan du ju fråga din bank, alternativt diska åt mamma och fråga henne snällt om du får låna hennes kort.

Pay-pal gör så att man för över pengar mellan varandra (vid t.ex. köp via e-Bay) utan att behöva visa kontonummret för den man köper av. Kan ju vara trevligt så att inte kontot töms...

Varje gång ett köp slutförs så har både säljare och köpare möjlighet att lämna omdöme. Leta efter en säljare som har många positiva omdömen så ska du nog vara säker.
(Du ser omdömen om säljaren genom att klicka på länken "read feedback comments" när du är inne på en produktsida)

3200 :- borde täcka alla kostnader . . .

  • Medlem
  • 2004-04-03 19:19
Ursprungligen av everyme:

- Jag är beredd att betala högst 3 200 svenska kronor. Är det för lite/ mycket?

gah, det här känns jobbigt. hjälp.

Du kan få köpa en av mig (silver) för 3.200:- och då kan jag mycket väl bjuda på frakten också.
På måndag, kanske...?

För övrigt: Helt rätt kommenterat tidigare - du skulle kunna utelämna svordomarna, kanske...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-04-02 15:53

aborre har förklarat det rätt bra där, vill bara tillägga att du MÅSTE inte ha ett kortnummer, du kan lägga in pengar på paypal genom en vanlig överföring som du kan göra från ditt studiebidragkonto eller cash. fast det tar lite tid.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-04-02 15:54

kirs, vet du vilken USPS service han/hon skickade genom?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-04-02 19:19

lite news om min, nu har den checkat in

Your item was accepted at 4:03 pm on April 01, 2004 in SAN DIEGO, CA 92111. Information, if available, is updated every evening. Please check again later.

de va inte mycke, men de duger..

  • Medlem
  • 2004-04-06 13:13

Det är fan lol. Inte ett ljud ännu om någon iPod. Börjar bli orolig nu. Satan.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 22:07
Ursprungligen av Kira:

Det är fan lol. Inte ett ljud ännu om någon iPod. Börjar bli orolig nu. Satan.

Vad hette din säljare?

Hälsningar
Raptor

Idag fick jag ett brev som det stog med den stora feta texten "DITT PAKET HAR KOMMIT" på .. Härligt säger då jag, men det står att jag inte kan hämta ut paketet förrns 17:00.. Så jag får vänta ytterligare, men för att paketet skulle komma hit så tog det alltså 8:a dagar varav 2 var helgdagar.

Aborre, skickades paketet som gåva? åkte du på några extra avgifter i tullen?

Ursprungligen av oskarrr:

Aborre, skickades paketet som gåva? åkte du på några extra avgifter i tullen?

Åkte inte på några extra avgifter alls, tror inte den var markerad som gåva, kollade bara lite snabbt och det stog bara vad frakten hade kostat. Var även en text "Portable audio player" .. Riktigt glad är jag Håller på och laddar den nu..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 21:12
Ursprungligen av Aborre:

Åkte inte på några extra avgifter alls, tror inte den var markerad som gåva, kollade bara lite snabbt och det stog bara vad frakten hade kostat. Var även en text "Portable audio player" .. Riktigt glad är jag Håller på och laddar den nu..

Varifrån köpte du den nu igen?

Hälsnignar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Varifrån köpte du den nu igen?

Hälsnignar
Raptor

Köpte den från ebay.. Fast nu är min lycka över eftersom ipod minin har hängt sig.. Gjorde det efter 5min lyssnande på musik..

EDIT: upptäckte reset funktionen, wow nu är den levande igen..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-04-06 21:36

inget nytt om min heller, om den inte är här i början av nästa vecka så kan ja börja oroa mejj

  • Medlem
  • 2004-04-06 23:10

Raptor: jordofilm

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 15:11
Ursprungligen av Kira:

Raptor: jordofilm

Du behöver verkligen inte oroa dig. Han är fan powerseller med 99.8% positiv feedback.
IFALL du inte får din ipod så pröjsar ebay upp till 500 USD om du inte får paketet för att han är powerseller.
Min var inte powerseller.

Hälsningar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 17:46

helt oväntat så fick jag min till slut, troddet det aldrig men jag fick den.
Efter nästan 4 veckor.

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • 2004-04-07 16:28

Raptor: No shit?! Menar du det? Kan jag få pengar om den inte kommer?

Men om båda din och min inte kommit så kanske det beror på naturliga orsaker. Kan ju ha fastnat i tullen eller så. Vi får hoppas på det bästa

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-04-07 18:19

okej, lite info om min blåa som kom fram idag.
den skickades med USPS Global express (för $18,50) och kom fram 4 arbetsdagar efter att han skickat den.
skickades som "gift" med värde av $50
den var inte försäkrad (tror jag)
jag tror att ja klarade mig utan tullavgifter mm, inte säker (får man hem en faktura senare?)
som inehåll hade han skrivit MP3/Audio player (lite misstänksamt kanske)
betalade genom paypal och den skickades samma dag.
de va allt ja kom på...något mer du vill veta så bara fråga...
JO, förresten...DEN ÄGER

  • Medlem
  • 2004-04-07 18:51

Nej, du kommer inte åka på tull i efterhand. Den betalas alltid när man hämtar ut sitt paket.

Men 4 dagar. Nu blir jag orolig. Min har varit på drift i 14 nu tror jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2004-04-07 19:24

du ska inte oroa dig! om den inte skickades express så är 14 dagar inget att oroa sig för.

  • Medlem
  • 2004-04-07 20:05

Hmm, det brukar gå väldigt fort från USA till Europa annars. Asien - Europa är däremot en annan femma.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:11
Ursprungligen av Kira:

Hmm, det brukar gå väldigt fort från USA till Europa annars. Asien - Europa är däremot en annan femma.

Kira, vad har hänt med din? Jag har fortfarande inte fått min. Min säljare missade att skicka till fyra st, två till sverige (jag o en till) o två andra (vet ej var). Den andra killen från sverige har fått sin (i onsdags!!) men jag har ännu inte fått min (fredag).
Jag är så jävla arg att jag är nära på att spricka

Hälsningar
Raptor

Bevaka tråden