Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja med iTunes

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nyligen beställt en iPod 40 gb från en datorbutik på Nätet och kommer att få den under veckan (förhoppningsvis på tisdag). Eftersom jag är ivrig att komma igång så hade jag tänkt vara lite förutseende. Eftersom jag kör PC så har jag katalogstrukturer där jag lagrar MP3-musiken i. För att det ska fungera på iPod ska jag ha bra koll på alla ID3-taggar, har jag lärt mig efter att ha läst på forumet.

Det är detta som jag undrar över; kan jag redan nu ladda hem iTunes från Apples hemsida, ladda in min MP3-katalog och fixa alla ID3-taggar? Någon dag senare anländer troligen min iPod, och då är ju allt fixat i iTunes redan. Eller kommer den medföljande versionen av iTunes (på CD-skivan som medföljer) att "skriva över" min tidigare installerade iTunes-version så att allt jobb är förgäves?
Anledningen till varför jag är så ivrig är att jag ska ut och resa på onsdag, och då vore det ju trevligt att ha med sig sin iPod...

En annan fråga om ID-taggar: Om jag ändrar ID-taggarna i iTunes, påverkar detta själva originalfilen? Så att om jag exempelvis laddar en fil i Windows Media Player, kommer då ID3-taggarna att vara uppdaterade även där, eller sker förändringen endast för iTunes?

Jag hoppas att mina frågor inte är alltför luddiga. Kanske beror det på min iver inför att få sätta igång med min nya iPod...

Tack på förhand!

Vet någon vad det kostar att frakta en ipod mini från ebay till sverige?

Vet någon vad det kostar att frakta en ipod mini från ebay till sverige?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-11 22:58

Du kan redan nu ladda hem iTunes och börja fixa med din musiksamling. Itunes ändrar id3-taggarna och de sparas i låtarna. Dessa gäller sen i alla programmen du använder musiken i.

Det finns några saker man bör tänka på när man importerar stora mängder musik till itunes. Hela programmet bygger sin sortering på id3-taggarna och om det inte finns taggar på många av låtarna kan det bli katastrof om du importerar allt på en gång. Jag rekomenderar att man importerar några skivor åt gången, går genom dem, fixar till taggarna och sedan går på nästa. Eftersom du tidigare byggt din struktur på mappar och filnamn så har man inte haft nån större koll på id3-taggarna, därför bör man vara försiktig.

Det är omständigt att få till det, men det är värt att fixa iordning allt. När jag började använda itunes tyckte jag näsan att det var krångligt och ologiskt, men såhär snart ett år efter kan jag bara säga att itunes är förbannat bra. Ge det tid så kommer du se dess fördelar!

lycka till!

Markus:
Tackar så mycket för ditt svar, det var utförligt och bra! Ska snarast ladda hem iTunes och greja med det. Jag har förstått att det är ett stort jobb man har framför sig att fixa alla taggar, men som du skriver så är det ju helt klart värt det. Annars är ju nästan meningen med att föra över dem till iPod:en borta, om det ändå inte går att hitta rätt låt!

Är Mac- och Windowsversionen av iTunes identiska eller finns det finesser förbehållna Max? Det låter bra att Apple har en Windows-version av programmet eftersom det gamla programmet som följde med till Windows verkar vara värdelöst. Och iTunes har jag ju hört mycket bra om. Hur är det med batteriet, håller det fortfarande? Har hört att batterierna mattas efter några år, och att det då knappt går att byta själv. Nu kom jag visserligen in på en helt annan fråga här, sorry...

Hursomhelst, tack för ditt svar! Här ska fixas!

  • Medlem
  • 2004-06-27 11:16
Ursprungligen av R_E_X_M_Y_R:

Vet någon vad det kostar att frakta en ipod mini från ebay till sverige?

jag beställde min iPod mini från ebay av en kille som kalla sig "electronic-store" och frakten från honom låg på ungefär 300:- (kanske 350:-) jag får min iPod mini av honom nu på måndag eller ALLRA SENAST på tisdag och han skickade den i fredags förra veckan, alltså inte på midsommar.. Tio dagars leveranstid ungefär med andra ord!
Det totala priset på iPoden inkl. frakten blev 2700,20:- och jag betalade med PayPal!

hoppas det är OK med alldeles för många svar på bara en ställd fråga! =P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-12 15:05

Mac- och windowsversionen är identiska..

Om batteritiden finns det en aktuell tråd här:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=41151

Nu har jag fixat alla låtar jag vill ha i iTunes och ändrat alla ID-taggar. Puh, det tog sin lilla tid men men... Vill bara försäkra mig om att det jag gjort inte på något vis kommer att skrivas över när jag kör installationsprogrammet som medföljer min iPod (som inte kommit ännu eftersom det ju är helgdag)? Vore ju inte så roligt om den lägger in en iTunes-version "över" den som jag installerat och fixat i. Finns det något sätt att göra en backup på själva biblioteket (alltså med alla inställningar, inte själva filerna)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-13 10:46

Antagligen räcker det mad att bara koppla in ipoden. Tror att alla drivrutiner följer med itunes.. Nu är jag inte riktigt hajj på windowsversionen så ta säkerhetskopia på biblioteksmappen och xml-databasen. I databasen sparas betyg, antal ggr en låt spelats, när den spelats senast, spellistor osv..

  • Medlem
  • 2004-04-13 14:27

Som markus säger, börja med att se om iPoden funkar med det iTunes du har installerat nu. Sen så är det ingen risk alls med att först avinstallera iTunes för att sedan installera en ny version. Biblioteket är intakt, likaså den där itl-filen samt xml-filen. Men det kostar ju ingen tid att säkerhetskopiera de två sitnämnda, för säkerhets skull.

Själv bytte jag från engelska iTunes till svenska för nån vecka sedan

Just ja, man kan inte installera ÖVER iTunes, utan man måste ta bort det innan man lägger in en ny verre.

Ursprungligen av Kira:

Just ja, man kan inte installera ÖVER iTunes, utan man måste ta bort det innan man lägger in en ny verre.

Jag har installerat över gamla versioner (både nerladdad uppdatering, och iPod-installationsjoxet från CD:n), och det har funkat utmärkt.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-19 11:48
Ursprungligen av Kira:

Själv bytte jag från engelska iTunes till svenska för nån vecka sedan

Finns det en svensk iTunes för PC? Har letat men inte hittat...

Ursprungligen av Spyder:

Finns det en svensk iTunes för PC? Har letat men inte hittat...

Jäpp...
Du hittar den här: http://www.apple.com/se/itunes/download/

Har du ett annat OS än w2k eller xp så vet jag dock inte vart du ska leta...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-19 13:28
Ursprungligen av Kinky_link:

Jäpp...
Du hittar den här: http://www.apple.com/se/itunes/download/

Har du ett annat OS än w2k eller xp så vet jag dock inte vart du ska leta...

Man tackar och bockar!

Kan man inte få crossfade och funka när man byter låt, hade varit najs. Alltså inte när en låt är slut utan när man byter låt mitt i.

går att göra i Winamp.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 12:03

Här finns info om ipods batteri: http://www.apple.com/batteries/ipods.html
Sen om du har mer känsliga mp3:s som är i scene format(alltså med sfv, 01-grupp-låtnamn-wcr.mp3), eller samlingsskivor etc. så kan jag rekommendera www.ephpod.com.
Har själv fått min mp3 samling förstörd av iTunes.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-06-29 10:49
Ursprungligen av Swift:

Här finns info om ipods batteri: http://www.apple.com/batteries/ipods.html
Sen om du har mer känsliga mp3:s som är i scene format(alltså med sfv, 01-grupp-låtnamn-wcr.mp3), eller samlingsskivor etc. så kan jag rekommendera www.ephpod.com.
Har själv fått min mp3 samling förstörd av iTunes.

Själv köpte jag anapod igår... klockrent... provade demon och blev fast med en gång
Kika på:
http://www.redchairsoftware.com/anapod/featpw.php

hur f-n gör man ???

det var inte alls så enkelt man trodde ...

om jag klickar för att allt ska uppdateras automatisk så kommer det upp ett fönster där det står att ipoden ikonen inte finns på skrivbordet. vad kan det vara ???
nu har jag kryssat för mannuelt hantering och då finns ikonen på skrivbordet men ... !!!???!!! ... om jag lägger till musik i den ikonen (ipod ikonen på skribordet) uppdateras det då min ipod ??? eller måste jag lägga allt i itunes ???

om jag vill radera musik i ipoden, gör jag det i itunes eller vart ???

som sgat, det var inte alls så enkelt man trodde

javier

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-06-29 14:41
Ursprungligen av javier:

det var inte alls så enkelt man trodde ...

om jag klickar för att allt ska uppdateras automatisk så kommer det upp ett fönster där det står att ipoden ikonen inte finns på skrivbordet. vad kan det vara ???
nu har jag kryssat för mannuelt hantering och då finns ikonen på skrivbordet men ... !!!???!!! ... om jag lägger till musik i den ikonen (ipod ikonen på skribordet) uppdateras det då min ipod ??? eller måste jag lägga allt i itunes ???

om jag vill radera musik i ipoden, gör jag det i itunes eller vart ???

som sgat, det var inte alls så enkelt man trodde

javier

kör du mac eller pc?
om du kör pc så tycker jag att du ska prova programmet som jag skriver om ovan... skitlätt e det

Ursprungligen av javier:

det var inte alls så enkelt man trodde ...

om jag klickar för att allt ska uppdateras automatisk så kommer det upp ett fönster där det står att ipoden ikonen inte finns på skrivbordet. vad kan det vara ???
nu har jag kryssat för mannuelt hantering och då finns ikonen på skrivbordet men ... !!!???!!! ... om jag lägger till musik i den ikonen (ipod ikonen på skribordet) uppdateras det då min ipod ??? eller måste jag lägga allt i itunes ???

om jag vill radera musik i ipoden, gör jag det i itunes eller vart ???

som sgat, det var inte alls så enkelt man trodde

javier

Om du lägger musik i ikonen på skrivbordet ligger det på iPodens hårddisk. Om du vill uppdatera musiken får du göra det i iTunes. Där raderar du också den musik som du vill radera.

Ephpod ska vara bra oxå har jag hört

http://www.ephpod.com

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-14 12:04
Ursprungligen av masterkiller:

Ephpod ska vara bra oxå har jag hört

http://www.ephpod.com

Japp det e det... körde det innan anapod... skitlätt om man har en katalog där man har all musik som man vill synca. det som e dåligt me ephpod är att det e värdelöst om man vill göra playlists...

Ursprungligen av kainen:

Japp det e det... körde det innan anapod... skitlätt om man har en katalog där man har all musik som man vill synca. det som e dåligt me ephpod är att det e värdelöst om man vill göra playlists...

Så du har kört båda, och du rekommenderar anapod?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-14 19:18
Ursprungligen av masterkiller:

Så du har kört båda, och du rekommenderar anapod?

Japp... enklaste programmet o göra playlist i... fast om man inte använder den funktionen så är det onödigt eftersom det kostar pengar. inte för att $25 e speciellt mycket.
Soft med anapod också eftsom man inte behöver öppna programmet när man kopplar till ipodden... den ligger alltid öppen... typ som kontrollpanelen i utforskaren.. bara o gå in i den katalogen när man kopplat till enheten

Vad har ni kommit fram till då? Är det bättre att köra med anapod till PC?

En till sak... Kan man automatiskt uppdatera ID3-taggarna vi nätet eller nåt? Eller måste man ta dom en efter en och uppdatera manuellt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-14 23:23
Ursprungligen av Lexulight:

En till sak... Kan man automatiskt uppdatera ID3-taggarna vi nätet eller nåt? Eller måste man ta dom en efter en och uppdatera manuellt?

För ID3 taggarna skulle jag rekomendera programmet "Tag & Rename"... e skitgrymmt... den kan söka på nätet efter ett visst album, sen tagga låtarna och sen döpa om dom efter det... eller tvärtom... ta låtnamn osv från filnamn... man taggar snabbt o säkert om sina album

Jag tycker att anapod e klart bästa programmet btw

Ursprungligen av kainen:

För ID3 taggarna skulle jag rekomendera programmet "Tag & Rename"... e skitgrymmt... den kan söka på nätet efter ett visst album, sen tagga låtarna och sen döpa om dom efter det... eller tvärtom... ta låtnamn osv från filnamn... man taggar snabbt o säkert om sina album

Jag tycker att anapod e klart bästa programmet btw

Var hittar jag Tag&Rename?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-15 09:55
Ursprungligen av Lexulight:

Var hittar jag Tag&Rename?

http://www.softpointer.com/downloads/TagRename31.exe

1
Bevaka tråden