Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC eller MP3?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur bra ar AAC? Finns det nagra nackdelar med AAC? Kommer AAC bli storre an MP3? Om jag kan ladda ner ett album i bade AAC och MP3, vad ska jag valja?

//Jocke

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-04-16 10:18

Välj AAC! MP3 är ett äldre format med sämre ljudkvalitet, så Mp3 kommer troligt vis att försvinna helt i framtiden.

Jag har rippat alla mina cd:s i mp3, men borde kanske gjort det i aac.

Men hör man verkligen skillnad på en 128 kbit/s kodad mp3 och en motsvarande aac?

Och hur bra är iTunes på att rippa aac? Jag tycker att Musicmatch kodar mp3 bättre än iTunes, så då borde väl inte aac-kodningen i iTunes vara mycket bättre än mp3-kodningen?

  • Medlem
  • 2004-04-16 16:16

Jamen hallå! mp3 och aac är helt olika ljudformat med helt olika kodare, dvs implementationer. Hur bra iTunes är på att koda aac har inget alls att göra med dess förmåga att koda mp3.

/Bosse (som rippar alla CDar jag har i mitt bibliotek i aac 128k )

Ursprungligen av Hellranger:

Men hör man verkligen skillnad på en 128 kbit/s kodad mp3 och en motsvarande aac?

Jag lovar dig att du hör skillnad mellan mp3 och aac i 128 kbps. 128 kbps mp3 suger, enligt mig.

AAC är ett nyare format som är mer avancerat än mp3. I 128 kbits/s AAC är det ska det inte vara möjligt att höra skillnad mot cd. Testa gärna!

iTunes MP3-packare är rätt dålig, medan dess AAC-packare är bäst. Det enda som egentligen saknas är VBR.

Ställer man AAC mot MP3 (i samma bitrate) är AAC bättre. Men MP3 lär knappast försvinna bara för det, det får vi nog leva med många år till (förmodligen för alltid).

  • Medlem
  • 2004-04-17 00:03

Det går alltså att köra AAC på Ipoden också?!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 19:20
Ursprungligen av bune:

Det går alltså att köra AAC på Ipoden också?!

Den gjordes för MP3 och AAC

föresten tro jag inte att MP3 kommer försvinna, CD är också gammalt, men är det borta? nej, minidisc kom men blev ingen riktigt hit.....så Mp3 kommer var akvar på tronen

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 22:18
Ursprungligen av bune:

Det går alltså att köra AAC på Ipoden också?!

Ja... AAC, ljudformatet som finns på alla film-DVD för övrigt, är iTunes och iPods standardformat. MP3 är det gamla andrahandsformatet, som också stöds.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-04-17 17:17

JA! Du kan köra AAC på iPoden

jag har rippat dom flesta skivorna i 256 kbps aac kanske var lite overkill men men

jiggy-diggy: Det ska inte vara möjligt att höra skillnad på cd-ljud och 128 kbps AAC, enligt Heiko Purnhagen från Coding Technologies som skapade AAC-formatet.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 21:48

AAC äger allting som har med Mp3 att göra. Extremt mycket bättre kvalité per megabyte är det. Finns ingen annan anledning att komprimera till mp3 längre förutom att många spelare kanske inte klarar AAC -- vilket nu inte spelar någon roll då Winamp nu klarar det (YES!)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 22:07

Men hur ska man göra med sina MP3 om man vill göra de till AAC??

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 22:22
Ursprungligen av Archduk3:

Men hur ska man göra med sina MP3 om man vill göra de AAC??

//C

MP3:orna är ju redan komprimerade, förstörda om man så vill, från sitt originalformat (på musik-CD). Att komprimera om dem från annat än originalformatet borde, rent logiskt, leda till ytterligare kvalitetsförlust.

Sensmoralen är att det bäste borde vara att behålla MP3:orna som MP3:or alternativt att skapa helt nya AAC-filer från köpta CD:skivor.

Ursprungligen av johanwelin:

MP3:orna är ju redan komprimerade, förstörda om man så vill, från sitt originalformat (på musik-CD). Att komprimera om dem från annat än originalformatet borde, rent logiskt, leda till ytterligare kvalitetsförlust.

Sensmoralen är att det bäste borde vara att behålla MP3:orna som MP3:or alternativt att skapa helt nya AAC-filer från köpta CD:skivor.

Sannerligen. Att göra en AAC från en MP3 gör ju bara att du får defekterna / artefakterna från både MP3 och AAC i slutresultatet. Enda anledningen är om man har en MP3 med hög bitrate, och vill göra om till en AAC med lägre bitrate. Om man knappt halverar bitraten till AAC:n borde man kunna förvånta sig ungefär samma kvalitet utan onödig storlek.

Bra packade MP3:or (d.v.s. förmodligen inte de gjorda med iTunes) kan man väl låta vara om man inte har ont om plats. Om man rippar nåt nytt gör man bäst i att använda AAC.
Jag kör på 128kbit, det räcker (har toklyssnat på ett par låtar i olika bitrates, och jag hör ingen skillnad på 128 och allt däröver).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 19:12

Jag rippar mina CD-spår till AAC 160 kbs/s, vilket ger mig en back-up av min skivsamling i en kvalitet så god att jag kan återskapa vanliga musik-CD utan att de skäms för sig. Jag följde en rekommendation jag fann på en sida för "ljudfreaks".

Jag har ratat MP3 efter att låta mina öron fälla avgörandet. I mina öron är det skillnad: vad MP3 gör med ljudet, som AAC inte gör, vet jag inte, men det låter anskrämligt! Det var inte förrän jag hört AAC som jag fann det mödan värt att börja föra över skivsamlingen till datorns hårddisk. Måhända har jag litet känsligare än mänga andra, som tycker MP3 är helt ok. Det gör inte jag!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 13:37
Ursprungligen av Archduk3:

Men hur ska man göra med sina MP3 om man vill göra de till AAC??

//C

Gör aldrig om mp3 till AAC eller tvärt om. Encoda aldrig en låt mer än nödvändigt. Om du encodar en låt till mp3, så försvinner vissa frekvenser (det som gör att mp3 låter dåligt jämfört med orginal cd t ex), och om du encodar igen till AAC t ex så fösvinner ännu mer och då låter det ännu sämre.

Dessutom så testade jag skillnaden mellan mp3 128kbps AAC 128 kbps och orginal WAV och jäklar så bra AAC 128 kbps lät!!!!!!!!!! Fhyfan!!! Inte perfekt, men ganska nära!
Orginala WAV filen är en låt jag gjort.
www.m.kth.se/raptor/shining_sun.mp3 (men i mp3)

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Gör aldrig om mp3 till AAC eller tvärt om. Encoda aldrig en låt mer än nödvändigt. Om du encodar en låt till mp3, så försvinner vissa frekvenser (det som gör att mp3 låter dåligt jämfört med orginal cd t ex), och om du encodar igen till AAC t ex så fösvinner ännu mer och då låter det ännu sämre.

Dessutom så testade jag skillnaden mellan mp3 128kbps AAC 128 kbps och orginal WAV och jäklar så bra AAC 128 kbps lät!!!!!!!!!! Fhyfan!!! Inte perfekt, men ganska nära!
Orginala WAV filen är en låt jag gjort.
www.m.kth.se/raptor/shining_sun.mp3 (men i mp3)

Hälsningar
Raptor

Är det verkligen så märkbart stor skillnad på formaten?? Jag har ingen som helst erfarenhet av AAC men vad jag har läst här så verkar det helt klart vara det bästa ljudformatet hittils.

Eller?

MVH

Alexis

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 19:33
Ursprungligen av Lexulight:

Är det verkligen så märkbart stor skillnad på formaten?? Jag har ingen som helst erfarenhet av AAC men vad jag har läst här så verkar det helt klart vara det bästa ljudformatet hittils.

Eller?

MVH

Alexis

Det är svårt, det är olika från person till person, jag exempelvis skulle höra skillnad direkt, men många av mina polare skulle inte reagera till skillnaden mellan 96 kbps mp3 och CD.
Men det är lätt att lära sig att höra skillnaden, och efter ett tag vill man bara ha bra kvalité, för musik blir bättre om det låter bättre.
Om det är någon låt jag söker på på nätet så sorterar jag efter storlek, altså högsta bitrate (kbps) för att jag har lärt mig att ju högre desto bättre ljud. JAg laddar helst hem i WAV (CD).

Hälsningar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 19:43

Så ja. Nu vill jag att ni berättar vad ni tycker, jag har gjort tre filer, en WAV fil (Högsta kvalité) en mp3 128 kbps och en AAC 128 kbps. Lyssna på skillnaden och berätta!
mp3'n är encodad i lame och AAC är encodad i itunes.

www.m.kth.se/raptor/shining1.mp3
www.m.kth.se/raptor/shining1.m4a
www.m.kth.se/raptor/shining1.wav

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Det är svårt, det är olika från person till person, jag exempelvis skulle höra skillnad direkt, men många av mina polare skulle inte reagera till skillnaden mellan 96 kbps mp3 och CD.
Men det är lätt att lära sig att höra skillnaden, och efter ett tag vill man bara ha bra kvalité, för musik blir bättre om det låter bättre.
Om det är någon låt jag söker på på nätet så sorterar jag efter storlek, altså högsta bitrate (kbps) för att jag har lärt mig att ju högre desto bättre ljud. JAg laddar helst hem i WAV (CD).

Hälsningar
Raptor

Klart att det är skillnad mellan kbps. Det jag syftade på va MP3 och AAC...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 20:11
Ursprungligen av Lexulight:

Klart att det är skillnad mellan kbps. Det jag syftade på va MP3 och AAC...

Förstår dig inte? Både mp3 och AAC är 128 kbps.

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Förstår dig inte? Både mp3 och AAC är 128 kbps.

Hälsningar
Raptor

Det är självklart att det är en märkbar skillnad mellan 96 kbps och 128 kbps. Men är det sillnad på kvalitén mellan mp3 128 kbps och AAC 128 kbps.

Det var min ursprungliga fråga...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 21:51

Skillnaden är stor wav filen och m3 är stor skillnad, men däremot har jag svårt att skilja Mp3 från AAC

//C

*edit*

råkade skriva MP#

det är nu ändrat

*edit*

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 02:11
Ursprungligen av Lexulight:

Det är självklart att det är en märkbar skillnad mellan 96 kbps och 128 kbps. Men är det sillnad på kvalitén mellan mp3 128 kbps och AAC 128 kbps.

Det var min ursprungliga fråga...

Japp, för min del är det stor skillnad mellan mp3 128 kbps och AAC 128 kbps.

Hälsningar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 11:19
Ursprungligen av Raptor:

Japp, för min del är det stor skillnad mellan mp3 128 kbps och AAC 128 kbps.

Hälsningar
Raptor

Beror väl på om det är en bra MP3 kodare??

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 14:36
Ursprungligen av Archduk3:

Beror väl på om det är en bra MP3 kodare??

//C

Lame är den bästa, jag använder alltid lame.

Hälsningar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 00:22
Ursprungligen av Archduk3:

Beror väl på om det är en bra MP3 kodare??

//C

I någon mån kan man kanske tro, men MP3 är ett gammalt format, som jag inte anser kan mäta sig med AAC i ljudkvalitet. Men till syvende och sist är det ändå vad ens egna öron gillar som får avgöra.

Inlägg borttagna

Jag har rensat ett par inlägg i tråden. Vi tillåter inte diskussioner om piratkopierad musik på iPod.se. Diskutera det gärna, men gör det inte här. Upprepade brott mot våra forumregler leder till permanent avstängning av användarkontot.

Bevaka tråden