Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mapp struktur ändras

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 12:06

Hej!

Jag blev väldigt irriterad över att itunes byggde om hela min mapp med album och skapade egna mappar för artister etc. Allt detta utan förvarning.. Jag vill absolut inte ha det så.. finns det ngt man kan göra för att återställa mapp strukturen??

//jonas

Personligen gillar jag funktionen, men...

Återställa blir du nog tvungen att göra för hand, det enda du kan göra är att förhindra att det upprepas genom att kryssa ur de två kryssrutorna du hittar under inställningar-> avancerat :Ordna mappen itunes musik & kopiera filer...

• Oregistrerad
  • 2004-04-18 12:43
Ursprungligen av stefanw:

Personligen gillar jag funktionen, men...

Återställa blir du nog tvungen att göra för hand, det enda du kan göra är att förhindra att det upprepas genom att kryssa ur de två kryssrutorna du hittar under inställningar-> avancerat :Ordna mappen itunes musik & kopiera filer...

ja den är väl ok men det jobbiga är om man har Blandat skivor.... då skapas det mappar för varje artist och så ligger det 1 låt inne... förjävligt.. ha ha... men det är väl en vanesak

Om du väljer antingen skivan i fråga eller också alla låtar på skivan, klicka cmd-i/visa info och i fönstret som kommer upp hittar du en klick ruta som heter "del av samling" så hamnar den under samlingar/skivnamn i stället för som du har det just nu-

• Oregistrerad
  • 2004-04-18 12:54
Ursprungligen av stefanw:

Om du väljer antingen skivan i fråga eller också alla låtar på skivan, klicka cmd-i/visa info och i fönstret som kommer upp hittar du en klick ruta som heter "del av samling" så hamnar den under samlingar/skivnamn i stället för som du har det just nu-

kalla mig idiot men jag fattar inte vad du menar?? gillar itunes för att det är bästa verktyget mot Ipod:en... men tycker det är lite rörigt med strukturen av låtar

Ursprungligen av yonas:

kalla mig idiot men jag fattar inte vad du menar?? gillar itunes för att det är bästa verktyget mot Ipod:en... men tycker det är lite rörigt med strukturen av låtar

För min del kan iTunes få strukturera låtarna i mappar bäst den vill. Jag är ju ändå aldrig där inne och rotar. Allt jag gör med låtarna (rippar, flyttar till iPod, lyssnar, bränner). gör jag ju via iTunes iallafall!

Är du bara ute efter ett smidigt sätt att hantera iPoden skulle jag rekommendera XPlay. Kostar en slant ($30), men det kan det vara värt.

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-21 16:59
Ursprungligen av Stäck:

Är du bara ute efter ett smidigt sätt att hantera iPoden skulle jag rekommendera XPlay. Kostar en slant ($30), men det kan det vara värt.

Hm, intressant. Kör du programmet? Är det bra? För- resp nackdelar?

XPlay

Ursprungligen av Spyder:

Hm, intressant. Kör du programmet? Är det bra? För- resp nackdelar?

Jag skulle säga att det är riktigt bra, om man vill nå filerna och köra på det viset. Jag trivs bra med iTunes, men om man av nån anledning inte vill ha det är XPlay det klart bästa alternativet. Bättre än Ephpod eller MMJB rakt av. Har inte testat Anapod (förutom en trial för länge sen, som inte funkade alls), eftersom XPlay kör såpass bra.

Fördelar:
-Snabbt och enkelt att peta in låtar på iPoden
-Direkt åtkomst från explorern, bläddra runt precis som om det var vanliga mappar (ordnat efter artist, genre eller album, som i iTunes).
-Funkar med både Mac- och Windowsformaterade iPodar (enligt tillverkaren, har inte testat med Macformaterad själv. Såvitt jag kan se är detta den enda väsentliga skillnaden mot Anapod)
-Kan kopiera filer från iPod till dator

Nackdelar:
-Kostar pengar
-Inte sammankopplat med nån spelare, men det funkar fint att bara dubbelklicka och få dem låtarna spelade i t.ex. Winamp
-Hyfsat smidigt att editera spellistor och ID3-taggar/metadata, men inte riktigt lika smidigt som iTunes
-Lite för "XP:ig" look

Markera de låtar som hör till samlingsskivan, höger klicka och välj visa info. Följ sedan mina tidigare instruktioner så ska kommer itunes att flytta de markerade låtarna till en ny mapp som heter samlingar i denna hittar du en mapp med skivnamnet innehållade dessa låtar. Resultatet är iaf bättre än som du har det just nu?

Ursprungligen av yonas:

Hej!
Jag blev väldigt irriterad över att itunes byggde om hela min mapp med album och skapade egna mappar för artister etc. Allt detta utan förvarning..

När jag installerade iTunes första gången fick man ett antal val innan programmet startade. Ett av dem var om man vile låta iTunes sortera ens musikfiler eller inte.
Men förvarningen om vad denna "funktion" gör borde vara mycket tydligare, och default borde vara att inte sortera ens musikfiler utan att man gjort detta val i iTunes inställningar (efter att iTunes startat första gången).

1
Bevaka tråden