Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPod från USA??

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

4070kr kan man få en 40 gig hd med extra batteri för. 5200 kr kostar bara en 40 gig hd här.
Det är ingen skatt på varor från länder utanför EU ( om jag minns rätt från lektionerna) men även om det skulle vara det så skulle man få batterit på köpet nästan!
Är det någon som har gjort det? Det ju fel på sladdarna men man skulle ju kunna köpa en adapter eller ett sånt där world kit. Väldigt sugen på en iPod...

Du var nog inte uppmärksam på lektionerna för om du skulle importera en iPod lagligt från utanför EU åker du på både tull och moms. Att själv eller via en bekant oförhappandes "glömma bort" att förtulla en i USA inköpt iPod blir dock troligen billigare... Men kom ihåg att priser i USA i princip aldrig redovisas med moms. Lägg därför på 7-10 % på priserna du ser om du kommer att köpa i butik.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:57

Däremot betalar man (väl?) ingen tull inom EU, och moms i landet man köper saken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Däremot betalar man (väl?) ingen tull inom EU, och moms i landet man köper saken.

Jo, oftast är det så. Grundprincipen inom EU är att betala moms i landet man köper saken. Men Sverige har lyckats förhandla sig till några märkbara undantag, för typ böcker. Man betalar således svensk moms när man handlar på brittiska Amazon. Jag har för mig (är ingen expert) att när en försäljningsverksamhet är att jämföra med "postorder" gäller att moms ska betalas i köparens hemland. Det lär också finnas en avgränsning i hur stor omsättning för ett "postorderföretag" som kommer från ett visst annat EU-land innan regeln gäller.

Så mycket var frihandelsprincipen värd: när det gäller att klämma folk på skatt är visst alla principer tänjbara :rolleyes:

Fast nu tänkte jag mer på hur vidare det skulle vara möjligt.. Med ac och vidare...

Det är moms i EU MEN det redovisas som ingående och utgående moms, dvs den betalas inte till något verk men man måste räkna med den. Summan är lika stor på båda sidor så dem tar ut varandra så det blir noll. I fråga om Land utanför eu så är det svenska tullen som tar ut moms. Dem kanske skickar det som ett vanligt paket utan spec vad det är och då borde det inte vara någon moms. Men även om det är det så blir det billigare...

Har fått för mig att man får köpa för "eget bruk" för 10.000 kronor från utlandet utan att behöva betala nåt extra. Är det fel? Är ganska säker på att det var de reglerna som gällde när jag var i Singapore i sydostasien i våras i alla fall...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-07 20:25

Det är nog skillnad på skattereglerna om man själv reser och köper saker på resan än om man hemifrån beställer på internet.

Sant! Jag läste på nåt sätt att tagmors skulle åka dit eller nåt. Jaja, jag tänkte nog på en annan tråd där nån var i USA och tänkte köpa med en iPod. Då borde det väl inte bli några extra kostnader?

En kompis köpte mig en 20 GB iPod på Hawaii för någon vecka sedan. Den kostade $369 ($30 i studentrabatt) + 4,16% moms. Om du beställer en iPod från någon annan stat skippar du momsen helt.

Vad gäller strömmen är det inga problem. I den adapter som följer med kan man ta bort den amerikanska stickkontakten och sen är det bara att gå och köpa en sladd på Claes Olsson och sticka i adaptern.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 13:59

Gamla Tullverket vet mer...

http://www.tullverket.se/

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 14:38

Funderar på att låta mina päron köpa en iPod mini i USA, med nuvarande dollarpris borde priset hamna kring 1800-1900:- vilket känns rätt ok. Finns det något skäl att låta bli förutom garantier och liknande? Typ sladdar och kontakter som inte funkar eller mjukvarulås mot svenska macar?

Garantin gäller, så vitt jag är införstådd, i hela världen under ett års tid. Kontakten fungerar inte men gör som jag skrev tidigare i tråden så löser du det problemet. Eller köp en USA->Sverige reseadapter.

Mjukvarulås finns inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 13:21

Precis. Garrantin gäller för bärbara apple produkter såsom iPod, iSight, Powerbook, iBook osv. Däremot inte för stationära produkter.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 13:29

Fan vad trevligt... då var det bestämt

En släkting ska köpa en åt mig. Det blir nog en 40 gig eftersom jag tycker att ipod mini är för liten. Och då menar jag storlek på hd. Känns då lite som slöseri med pengar. med nuvarande kurs skulle priset bli på 3900 kr. Ganska okej. Nu känns det lite dumt att köpa en eftersom jag har väntat så länge. men men.

Har precis fått min iPod mini leverad till polaren i USA och han lägger den på posten hem till Sverige idag. Räknar med att den kommer att ha kostat mig en bit under 2000:- när jag har den här i Sverige. Lite billagare än i Sverige om man säger så...

Har fått min nu. 538$ gick det på. Lite dyrare än väntat dock. Funderar på att köpa en adapter från apple men dem är dyra och så länge som jag har en dator så kan jag ju ladda den igenom fw porten. ganska smidigt tycker jag. MIssnöjd med batteritiden samt att om man får en droppe vatten på skärmen så blir den held blåslagen i några dussin minuter. men men, har ju "bara" betalat 4200 kr för en liten elektronik grej.

1
Bevaka tråden