Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW-kontakten har fastnat

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att jag kopplat en Extern FW-HD - Maxtor Onetouch 200 GB - till datorn och sen iPoden in i den externa disken så sitter FW-kontakten fast stenhårt!

I övrigt funkar allt bra, med att hitta alla enheter och så, men kontakten sitter som fastgjuten. Jag har dragit lite i den med tång, men vågar inte ta i för mycket.

Nån mer som råkat ut för detta, eller liknande? Jag har läst nånstans, minns inte var, att iPod-kontakten kan sitta ovanligt hårt.

Jag räknar kallt med att Maxtor anser att det är Apples fel och vice versa...

Sånt händer med vissa kombinationer av (dåliga) kablar och uttag. Oftast går det bra att få ut om man lirkar lite, eller riktar våldet åt rätt håll. Är det vanliga gjutna kontakter kan du ta i rätt ordentligt utan att nåt går sönder (förutsatt att uttaget sitter bra i chassit, vilket det oftast gör om det inte är alldeles för plastiga prylar).
Pröva om du kan komma åt att klämma om metalldelen på FW-kontakten (den del som är inne i uttaget) på ena eller andra ledden.

Lyckades till slut få ut den, med hjälp av företagets dataservice-avdelning. Nån löneförmån ska man väl ha

När man tittar närmare på kontakten och jämför den med andra så ser man tydligt att den har vassa kanter på ett ställe där övriga kontakter har mer avrundade. De blir som hullingar och kontakten låser helt enkelt fast sig och man måste koppla loss dem genom att sticka in en tunn tunn metallbit och "låsa upp". En major fucking design flaw av den här graden, är skandal på en så dyr produkt, tycker jag.

1
Bevaka tråden