Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa 15gb, men..

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har lite frågor. försökt läsa på så mycket som möjligt. men jag är nybörjare.

Frågor om iPod och hur den funkar med PC.
fungerar alla funktioner på pc som på mac?
är det någon skillnad menar jag mellan funktioner och synkningen?

Är det lätt att hitta i menyer om man har 500 låtar till exempel?
det här med att lägga i bilder, filer osv och ta till en annan dator.. är det lätt med pc?

är skärmen bra? belysning och så?
kan man ladda iPoden via usb? eller går det bara med dockstationen?
är dock stationen värd att köpa till?

  • Medlem
  • 2004-05-12 18:20

Köpte nyligen en ipod 15gb och jag är jättenöjd! Jag använder pc och det har visat sig funka jättebra tillsammans med ipoden.
Skärmen är toppen både med och utan belysning. Man kan ställa in kontrasten också vilket är bra.
Jag har ingen dockstation utan använder en sladd som du måste köpa till. Det är en dock connector till USB 2.0 + FireWire. Jag har för mig att jag betalade runt 200-300 kronor för produkten. Man kan koppla sladden från ipoden till datorns USB-port samtidigt som man kan koppla en annan del av sladden till nätladdaren (som följer med ipoden) och ladda batteriet. Oj, det blev krångligt. Hängde du med? Jag tycker inte att det är nödvändigt att köpa till dockstationen om du använder spelaren mest som en bärbar musikmaskin men om du tänker använda den stationärt så kanske det kan vara bra.

Jag har ungefär 600 låtar på ipoden nu och det funkar bra att hitta låtarna då man kan göra egna splelistor samt att varje artist har en mapp.

Jag har inte prövat det här med att lägga in filer osv men det funkar nog bra då produkten är så lätt att använda.

Lycka till med din ipod. Du kommer inte att ångra dig.

Vänliga hälsningar / Lisa, Göteborg

Man kan inte ladda via USB, men som kvack säger, man får köpa en extra sladd som har både USB och Firewire. USB till datorn, Firewire till laddaren. Den sladden kostar dock ett par hundra spänn, ett firewire-kort är faktiskt billigare.
Å andra sidan är en USB-sladd alltid bra att ha, då kan man koppla iPoden till vilken PC som helst så länge den har USB (går bra med gamla USB 1.1 också, även om det då går lite långsammare).
Dockstationen gör i det fallet varken till eller från, man kopplar in sladden i dockningsstationen istället för direkt i iPoden, och får precis samma strömmatning eller datasignal.

Jag använder inte min docka överhuvudtaget. Jag har ett podsleevz-fodral, och då passar den inte i dockan om man inte "klär av den" först. Främsta meningen med dockan (förutom att det kan tyckas vara snyggt) är line-out-utgången om man vill koppla den till stereon.

Om du tänker köpa en 15GB-iPod får du betala extra för dockan. Om du dessutom vill ha en fjärrkontroll, så blir dessa två 800 spänn till, och då kan du lika gärna pynta 200kr till för en 20GB.

Vad gäller användande funkar det såvitt jag vet väldigt likt macen.
Att flytta över datafiler till iPoden är busenkelt. Den dyker upp som en hårddisk, det är bara att flytta filer fram och tillbaka som vilken disk som helst. Musik måste man dock ta via nåt annat program (iTunes, eller om man så vill, XPlay, Ephpod eller Anapod) om man vill kunna spela den på iPoden.

1
Bevaka tråden