Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tänker köpa en ipod men...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 03:58

måste först reda ut några fundamentala funderingar kring mappsystem och anslutningar från ipod:en till min PC med winxp. Har försökt läsa de inlägg som rört dessa frågor men ännu inte fått riktig klarhet i detta.

Jag har en hel del mp3-filer i min vanliga dator sorterade efter artister med respektive skivor. Min fråga är som följer; är det möjligt att flytta över dessa i sin befintliga mappstruktur eller måste jag sätta mig ner och för hand "koda" om alla filer för att de skall passa iTune och dess såkalllade "spellistor"? Jag vill dessutom inte sortera min musik efter redan "förinställda" musikgenrer utan föredrar att han min egen ordning på skivorna. Med andra ord, jag vill själv ha all kontroll på filstrukturen och så enkelt som möjligt bara tanka över album och artister som redan är sorterade i min vanliga dator. Är detta möjligt med iTune?

FUnderar även på anslutningsmöjligheterna för mig då jag inte är säker på att jag har någon firewire-anslutning på min dator. Har inte heller USB2, har dock USB1. Anlustningen som jag trodde var en firewire är tydligen någonting som skall sitta på "andra ändan" av firewire-kontakten (enligt en återförsäljare). Ser firewire-kontakten ut på olika sätt på de olika ändarna? Den kontakten som jag har är rektangulär men mycket mindre än en usb-kontakt och dessutom en inbuktning på ovansidan. "Innuti" sitter fyra hål avsedd för en fyra-pinnskontakt av något slag. Är inte detta en firewire? Om inte, vad behöver jag köpa till för att få ipoden att funka till min dator?

mvh/Seoulenite

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-19 08:43

Angående kontakten: Jo, det är en firewire du har, en s.k. 4-pins firewire, men det vanliga är 6-pins. Det finns säkert omvandlare, men om jag har förstått det rätt så kan du inte mata iPoden med ström från ett 4-pins uttag. Du skulle ju kunna köra med en usb-kabel, men eftersom du inte har usb2 så blir det ganska långsamt och jag skulle rekommendera att köpa ett "riktigt" firewire-kort istället.

Angående iTunes och mappar: iTunes använder ingen mappstruktur för att hålla reda på sina filer, utan allt utgår från databasen som bygger på id3-taggarna. Sedan kan du alltid sortera efter artister, album, låtar eller genre i iTunes/iPod. Så har du bara dina mp3:or i ordning så är det inga som helst problem egentligen, fast jag ska villigt erkänna att jag tyckte jag tappade kontrollen över filerna innan jag vant mig. Men jag tror det är lite typiskt pc-användare också...

man kan dessutom ställa in så att itunes sorterar filerna i artistmappar och i dessa li gger sedan skivmappar

Det finns program som automatiskt genererar ID3-taggar utgående från filnamn och mappstruktur,

4-ports firewire funkar utmärkt. Jag har det (och USB 1.1) och har inga problem alls. Det man inte kan göra är ladda och synca samtidigt men det spelar ingen roll. Kommer köpa USB-kabel för att kunna använda den som bärbar hårddisk mot kompisar och så som inte har firewire men behovet hemma är begränsat. Allt jag behöver kan jag köra via firewire. Det kommer med en konverterare tillsammans med iPoden.

Som sagt, skillnaden mellan 6-ports firewire och 4-ports är att 6-ports är större och kan användas för laddning.

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-19 15:15
Ursprungligen av jocke-abc:

Det kommer med en konverterare tillsammans med iPoden.

Gör det? Det måste jag ha missat, får kolla kartongen hemma...

• Oregistrerad
  • 2004-05-19 18:03
Ursprungligen av jocke-abc:

Det finns program som automatiskt genererar ID3-taggar utgående från filnamn och mappstruktur,

4-ports firewire funkar utmärkt. Jag har det (och USB 1.1) och har inga problem alls. Det man inte kan göra är ladda och synca samtidigt men det spelar ingen roll. Kommer köpa USB-kabel för att kunna använda den som bärbar hårddisk mot kompisar och så som inte har firewire men behovet hemma är begränsat. Allt jag behöver kan jag köra via firewire. Det kommer med en konverterare tillsammans med iPoden.

Som sagt, skillnaden mellan 6-ports firewire och 4-ports är att 6-ports är större och kan användas för laddning.

fan, sorry, såg att du redan svarat på min fråga om att jag klarar mig med firewire-kontakten, är lite upprymd just nu och kan inte riktigt tänka klart, måste nämligen få igång ipoden...hehe

Tack i allafall

mvh/Seoulenite

• Oregistrerad
  • 2004-05-19 17:55

hejsan, tackar å det ödmjukaste för svaren!

Har nu införskaffat mig en liten poddelipod, hoppas att det funkar nu med min dator. Köpte nämligen ingen extra usb-kabel. Antar att jag både kan ladda och tanka filer med firewire-kabeln, dock inte samtidigt, eller? Har som sagt endast fyraports-versionen. Skall även tillägga att en dockningsstation medföljer...

mvh/Seoulenite

1
Bevaka tråden