Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud - skorrar och distar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, jag har börjat lyssna på min nya iPod, men jag är långt ifrån nöjd med ljudkvaliteten, så därför tänkte jag kolla här ifall flera har samma erfarenheter.

Jag kör inte med Apples lurar, utan har ett par Sony Fontopia som jag kört med ett bra tag till min CD och även en annan MP3-spelare. Ger väldigt bra och fylligt basljud!
Dock, i min nya iPod verkar det som att alla låtar som innehåller nån sorts bas överhuvudtaget skorrar och distar, och det även på låglåg volym och utan nåt EQ påslaget! När jag lyssnar på samma MP3 i samma lurar direkt på min PC låter det prima, vilket gör att jag undrar ifall min iPod är trasig?

För det kan väl inte vara så illa ljud i en pryl som kostar 4000? :eek:

Ursprungligen av Måns Jonasson:

Ja, jag har börjat lyssna på min nya iPod, men jag är långt ifrån nöjd med ljudkvaliteten, så därför tänkte jag kolla här ifall flera har samma erfarenheter.

Jag kör inte med Apples lurar, utan har ett par Sony Fontopia som jag kört med ett bra tag till min CD och även en annan MP3-spelare. Ger väldigt bra och fylligt basljud!
Dock, i min nya iPod verkar det som att alla låtar som innehåller nån sorts bas överhuvudtaget skorrar och distar, och det även på låglåg volym och utan nåt EQ påslaget! När jag lyssnar på samma MP3 i samma lurar direkt på min PC låter det prima, vilket gör att jag undrar ifall min iPod är trasig?

Ring Apple support!

Jo, får kanske göra det.

Gick idag och köpte ett par Koss The Plug eftersom alla talar så gott om dem, och med dem kan man lyssna med EQ inställt på OFF men ändå få bra bas, och då skorrar det mycket mindre, så det blir lyssningsbart igen...

Får avgöra om ett tag ifall det räcker eller om man måste kolla med Apple ifall det är nåt vaj på min iPod. Hittade iofs rätt många poster på nätet om att det var så illa att ipoden har dåligt basljud.

• Oregistrerad
  • 2004-05-26 16:09

Måns : Jag upplever samma sak med min iPod mini, men det är väl en "vanlig" som du har? I bastunga låtar distar lixom basen ganska friskt, speciellt om man har ngn eq-inställning som ökar basen ännu mer. Det är inte mina lurar för samma sak uppstår oavsett vilka lurar som används... Har dock ingen lösning till problemet.

Ja, jag har just läst på ordentligt på nätet om detta problem, det verkar som att Apple ändrade något i ljudkretsarna mellan 2G och 3G (och Mini!) och att de nyare poddarna har mycket sämre basåtergivning än tidigare.

Den här snubben har gjort _feta_ tester: http://members.brabant.chello.nl/~m.heijligers/ipod/

Min lösning blev att se till att jag hade så "basiga" lurar att jag kunde köra podden med EQ:t av men ändå få nog med bas i ljudbilden. Det skorrar fortfarande lite i låtar med mycket "tryck", men det är nästan försumbart nu. Dock tycker jag fortfarande att det suger!

Vilka lurar som helst kan låta dåligt med EQ:n på. Den är i stort sett helkass, eftersom den väldigt lätt överstyr och då börjar dista&skorra. Det enda som funkar vettigt är de EQ-inställningar som dämpar vissa frekvenser. Och eftersom ingen EQ-inställning passar bra (och man inte kan göra egna) så får det helt enkelt vara.
Om det distar även utan EQ så kan det helt enkelt bero på att iPod:en inte orkar med att driva lurarna. Den har ett ganska klent drivsteg, och för "tunga" (låg känslighet, hög impedans) lurar kan göra att det "klipper" (vilket ger skorrande distortion i basen), speciellt vid hög volym.
En lösning som fixar båda dessa problem ganska bra är en extern liten hörlursförstärkare (t.ex. Koss EQ-50, kostar ungefär 300 spänn). Nackdelarn är att det blir ännu mer sladdar och trassel (speciellt som den måste sättas efter en eventuell fjärrkontroll) och ännu en uppsättning batterier att oroa sig över.

• Medlem
  • 2005-02-19 06:53

Alla tror sig veta...

Ursprungligen av Måns Jonasson:

Har läst massor av trådar nu och det verkar vara vissa iPods det är fel på. Alla tror sig ha lösningar i egenskap av att vara självutnämnda audiofiler med nya lurar etc. men det hjälper föga. Har själv samma problem så jag ringde Apple och de sa åt mig att uppdatera min iPod och det hjälpte faktisk bra.......i två dagar!! Är grymt missnöjd med min iPod och om de inte löser det snart och ska jag isåfall reklamera då ljudet, i mitt ex, är helt oacceptabelt!

1
Bevaka tråden