Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PIN-kod på iPoden?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saknar verkligen möjligheten att kunna skydda min iPod med en PIN-kod eller liknande. Finns det någon möjlighet att göra detta? Apple borde ha en kassaskåps variant

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 01:05

Absolut!

Tanken har slagit mig både en och fem gånger att de borde ha någon slags PIN-kod. Kunde dessutom göra podden mindre stöldbegärlig....

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-07 09:02

Helt rätt, det borde verkligen finnas! Nåt för Apple att fixa tills nästa mjukvaruversion?!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 16:16

ja det vore grymt bra. TYcker det är lite märkligt att detta aldrig tidigare diskuterats. Förresten, visst går det att uppdatera mjukvaran utan att tappa allt på hårddisken eller?

Ursprungligen av Seoulenite:

ja det vore grymt bra. TYcker det är lite märkligt att detta aldrig tidigare diskuterats. Förresten, visst går det att uppdatera mjukvaran utan att tappa allt på hårddisken eller?

Ja, det går det är bara att upptatera!

hur skulle detta funka har du/ni tänkt ?
varje gång man sätter igång ipoden eller kopplar in laddaren, försöker överföra musik (skriva till hd'n)?

jag skulle iaf bli galen vilket av alternativen det än gällde
klarar mig bra utan pin-kod.

Vad ska man ha pinkod för på en iPod? Inte så att man har hemliga låtar där som man inte vill visa brorsan när man är bortrest, eller?..

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 18:51
Ursprungligen av funkyfreD:

Vad ska man ha pinkod för på en iPod? Inte så att man har hemliga låtar där som man inte vill visa brorsan när man är bortrest, eller?..

Varför man skulle villja ha Pin-kod på en ipod? tja, anledningarna kan ju vara många men för att bara ta ett exempel kan man ju likna podden (speciellt de med 40gig) vid en stor hårddisk (vilket det ju också är) där man kan förvara en hel del prylar, inte endast musik. Då borde du kunna räkna ut att det även kan finnas behov av en sådan kod. Ett annat och i sammanhanget inte obetydligt argument är det som rör stöld osv, en ipod med pinkod torde vara mindre begärlig än en utan, eller?

Angående att det skulle vara besvärligt att skriva in sin kod så fort man var tvungen att tanka ny musik torde för de flesta utgöra ett högst marginellt problem. Dessutom skulle man ju kunna önska att man själv kunde välja om PINkods-funktionen skulle vara "på" eller "av", ungefär som på mobiltelefonen...

Förresten, tack för svaret j_enerback

  • Medlem
  • 2004-06-07 21:46

Är ju bara å kryptera den "hemliga" informationen du ska spara på ipoden. Till Windows finns flera program som kan skapa krypterade partitioner men jag vet inte om man kan dela upp ipoden i flera partioner utan att det blir krångel. Men ta en titt på t.ex. PGPDisk eller DriveCrypt.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-08 18:24
Ursprungligen av andyp:

Är ju bara å kryptera den "hemliga" informationen du ska spara på ipoden. Till Windows finns flera program som kan skapa krypterade partitioner men jag vet inte om man kan dela upp ipoden i flera partioner utan att det blir krångel. Men ta en titt på t.ex. PGPDisk eller DriveCrypt.

Jo, men en kryptering skulle inte göra själva iPoden mindre stöldbegärlig då det bara är att återställa/formatera den och sedan kan man använda den själv. Och naturligtvis skulle valet att antingen manuellt slå på låsningen eller att den träder i kraft automatiskt efter en viss tidsperiod finnas.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 18:07
Ursprungligen av Spyder:

Jo, men en kryptering skulle inte göra själva iPoden mindre stöldbegärlig då det bara är att återställa/formatera den och sedan kan man använda den själv. Och naturligtvis skulle valet att antingen manuellt slå på låsningen eller att den träder i kraft automatiskt efter en viss tidsperiod finnas.

nej men lösningen är då att för att du återställa den måste du ha koden, har du inte får du skicka in den, tar ju bara 4 dagar och om jag hade en stöldskyddad ipod så skulle jag stå ut med den tiden att vänta....

//C

JAg håller med om att det våre bra med en pinkod just för att gra den mindre stöldbegärlig

Seoulenite: Var inte meningen att verka agressiv(se: synonymer) i mitt förra inlägg, jag bara undrade. Tack för svaret iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:42
Ursprungligen av funkyfreD:

Seoulenite: Var inte meningen att verka agressiv(se: synonymer) i mitt förra inlägg, jag bara undrade. Tack för svaret iaf.

Det är lugnt, jag uppfattade inte ditt inlägg som sådant. Antar att jag får be om ursäkt i stället om jag råkade få det att låta som om jag blev lite sur, så var i alla fall inte fallet.

  • Medlem
  • 2004-07-24 21:01

Stöldskyd mums kan nån se till att apple oxså får rda på att vi tycker så

1
Bevaka tråden