Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer mellan Mac o PC

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte om frågan kommit upp innan, men jag o en polare brukar mecka en massa filmer.. Saken e den att jag har mac (10,2) o han PC (XP)
Går det då att föra över t.ex. en film från hans dator (PC) till min iPod ( om jag fattat allt rätt är konfigurerad till Mac om man nu använder det) och sen lägga över på min mac utan att behöva ändra några inställningar?

Superglad för svar!!

//Andreas

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-17 08:47

För att kunna använda iPoden både på mac och pc så måste den antingen vara pc-formaterad, eller också måste pc:n ha ett tredjepartsprogram som kan läsa mac-formateringen. Jag har själv en pc-formaterad iPod (3:e gen) och har inga problem att föra över filer mellan systemen. Dock har jag märkt att den inte tar hur stora filer som helst, men det är nog för att den formateras med FAT...

Om jag formaterar den i PC, kan jag då använda den på Itunes med mac. Jag vill föra wordfiler till en PC, men musiken vill jag hämta från iTunes från min mac.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-02 15:34
Ursprungligen av Ulf Boström:

Om jag formaterar den i PC, kan jag då använda den på Itunes med mac. Jag vill föra wordfiler till en PC, men musiken vill jag hämta från iTunes från min mac.

Inga problem! Jag för själv över musik från både pc och mac!

Är det bara att stoppa in den i en PC och formatera då?. Det behövs ingen mjukvara till PC:n? Jag antar att allt som jag fört över till ipdoen försvinner och jag får börja om (inget större problem, jag fick den förra veckan.)

Ärligt talat. Jag skulle vilja veta säkert. Har lite PC-skräck.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-04 11:02

Du behöver ta hem mjukvaran till iPoden för pc, finns här, sedan är det bara att plugga in iPoden i pc:n och låta datorn hitta den. Därefter kör du uppdateraren och väljer att uppdatera iPoden (ev. måste du återställa den först, eller t.o.m. formatera men jag tror inte det ska behövas).

Allt som finns på iPoden kommer att försvinna och den återställs så som den var när du fick den.

Du behöver inte oroa dig, i värsta fall kan du ju alltid koppla den till mac:en och återställa den därifrån (tillbaka till mac-format).

Lycka till!

Tack för svar, spyder.

Tjena!
Jag var precis hemma hos en kompis å tänkte föra över en del åtar från hans dator. Jag åkte dit med 3400 st. och kom hem med 12 :(. När jag kom till kompisen instalerade jag iTunes på hans dator och satte in iPoden i USB:n. iPoden nollsälls och allt försvinner från dess HD. Gjorde jag fel?
Kan man göra på något annat sätt när om man vill hämta data från olika datorer, eller försvinner alltid låtarna?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-07 08:36
Ursprungligen av DJannan:

Tjena!
Jag var precis hemma hos en kompis å tänkte föra över en del åtar från hans dator. Jag åkte dit med 3400 st. och kom hem med 12 :(. När jag kom till kompisen instalerade jag iTunes på hans dator och satte in iPoden i USB:n. iPoden nollsälls och allt försvinner från dess HD. Gjorde jag fel?
Kan man göra på något annat sätt när om man vill hämta data från olika datorer, eller försvinner alltid låtarna?

Stäng av automatisk synkning mot iTunes, det är nog det som har ställt till det. Har iTunes automatisk synkning så kommer din iPod att få exakt samma låtar som den iTunes du använder för tillfället, dvs. övriga låtar på din iPod kommer att raderas.

Ursprungligen av Spyder:

Stäng av automatisk synkning mot iTunes, det är nog det som har ställt till det. Har iTunes automatisk synkning så kommer din iPod att få exakt samma låtar som den iTunes du använder för tillfället, dvs. övriga låtar på din iPod kommer att raderas.

Jo det gjorde jag på min dator för ett tag sedan, så hemma funkar det bra. men när jag kom till kompisen och installerade ipoden och itunes på hans dator för att sedan ställa in denna funktion på hans dator, han ipoden synkas automatiskt innan ikonen för ipoden dök upp i itunes =(. För visst e det så att man måste koppla in ipoden innan man kan ställa om funktionen för automatisk synkning? Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde sist, men jag har för mig att man ställer in det under iPodi-konen i iTunes, inte sant?
Detta måste ju funka på ett smidigare sätt, problemet är bara det att man inte vågar testa igen =(.
//DJannan

HJÄLP, Jag visste det. jag skulle aldrig ha satt in ipoden i en PC. Formaterade den till Fat. Den dök upp i PCns Itunes och jag förde över låtar. <Kopplade så den till Macen och ipoduppdateraren dyker upp. endast återställknappen highlightad. Jag återställer. den dyker upp en sekund i finder och försvinner. OK att koppla från syns på ipoden, men jag kan inte stänga av den, vilken knapp jag än trycker på. Kopplar in den i macen igen och ipoduppdateraren uppmanar mig att återställa. i en ond cirkel. VAD SKA JAG GÖRA?

Har fått igång den igen. Men det skrämde mig en del.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-07 08:37
Ursprungligen av Ulf Boström:

Har fått igång den igen. Men det skrämde mig en del.

Funkar det nu då, eller är din iPod fortfarande mac-formaterad?

Ursprungligen av Spyder:

Funkar det nu då, eller är din iPod fortfarande mac-formaterad?

Nu är den macformaterad igen. Min teori är att jag bara ska formtera om den till en PC-disk, och oppnad den som en flytttbar hårdisk. Inte öppna genom PC:ns itunes som känner av att det finss e ipod, men med fel mjukvara.,..Det ska jag göra när jag vågar.

  • Medlem
  • 2004-06-07 17:06
Ursprungligen av Ulf Boström:

Nu är den macformaterad igen. Min teori är att jag bara ska formtera om den till en PC-disk, och oppnad den som en flytttbar hårdisk. Inte öppna genom PC:ns itunes som känner av att det finss e ipod, men med fel mjukvara.,..Det ska jag göra när jag vågar.

Inte ska du vara så försiktig heller. Har själv FAT-formatterat min ipod. Kör Windows på jobbet och Mac hemma. Kör iTunes båda ställena. Se dock til att stänga av den automatiska synkningen, så ska det inte vara några problem!

Ursprungligen av Ulf Boström:

Nu är den macformaterad igen. Min teori är att jag bara ska formtera om den till en PC-disk, och oppnad den som en flytttbar hårdisk. Inte öppna genom PC:ns itunes som känner av att det finss e ipod, men med fel mjukvara.,..Det ska jag göra när jag vågar.

Tycker iTunes mest ställer till med problem. Skaffa ett program som heter Xplay till PCn. Det kan hantera en macformaterad iPod hur bra som helst, och kan kopiera filer från och till iPoden utan problem.

Äsch, jag måste göra nåt fel. Testade att bara formatera om hårdisken i PC:n (fat). När jag sedan kopplar in den i macen säger itunes att den har fel programvara och ger alternativet återställ. När jag gör det så formateras tydligen också hårddisken. När jag sedan kopplar den till PC:n vill den inte kännas vid disken med mindra än att jag formaterar om den. Den onda cirkeln. Ska testa iBennes program, om det fungerar löser det musikfrågan. Då blir min son glad, men filbytarfrågan är olöst. Jag vill ju skyffla filer mellan mac och PC.

  • Medlem
  • 2004-06-08 16:50
Ursprungligen av Ulf Boström:

Äsch, jag måste göra nåt fel. Testade att bara formatera om hårdisken i PC:n (fat). När jag sedan kopplar in den i macen säger itunes att den har fel programvara och ger alternativet återställ. När jag gör det så formateras tydligen också hårddisken. När jag sedan kopplar den till PC:n vill den inte kännas vid disken med mindra än att jag formaterar om den. Den onda cirkeln. Ska testa iBennes program, om det fungerar löser det musikfrågan. Då blir min son glad, men filbytarfrågan är olöst. Jag vill ju skyffla filer mellan mac och PC.

Du har väl tagit hem senaste iPod-uppdateringen till Windows, och låtit den formattera & uppdatera firmware i din iPod? Du formatterar väl inte om den med en vanlig hårddiskformattering i Windows hoppas jag? Annars kanske det är därför macen vill uppdatera den?

Ursprungligen av asker:

Du har väl tagit hem senaste iPod-uppdateringen till Windows, och låtit den formattera & uppdatera firmware i din iPod? Du formatterar väl inte om den med en vanlig hårddiskformattering i Windows hoppas jag? Annars kanske det är därför macen vill uppdatera den?

Jo, jag har formatterat den med en vanlig hårddiskformattering. Nu har det gått så många turer att jag vet inte vad jag gjort och inte. Men jag ska prova igen. Återkommer.

Problemet är att jag bara kan återställa i PC, inte uppdatera. (den knappen highlightar inte.)

  • Medlem
  • 2004-06-08 22:12
Ursprungligen av Ulf Boström:

Problemet är att jag bara kan återställa i PC, inte uppdatera. (den knappen highlightar inte.)

Det är nog bara för att du redan har den senaste firmwaren installerad i iPoden. Den är nämligen samma oavsett om man kör HFS eller FAT i iPoden! Så det ska bara vara att trycka återställ och därefter stänga av autosync i iTunes både på Mac och PC. Sen är det bara att tuta och köra.
Lycka till!

Näe, nu ger jag upp. Jag återställde ipoden i pc:n, kopplade den till macen och ipoden blir synlig som en vit hårddisk i finder, itunes öppnas automatisk men ingen ipodsymbol blir synlig. Däremot en spellistesymbol (fast med flera noter) som är utmatningsbar genom en pilsymbol. Jag kan inte kopiera över nåon musik till denna symbol.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-09 00:09

Hittade den här tråden på 99mac om det kan vara till nån hjälp.
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33007

Har du en 3G ipod så ska det inte vara några bekymmer att formatera den för pc:n med ipodens programvara och sen köra den på både mac och pc, till och med i itunes. Sambon har en 3G som brukar hälsa på min mac ibland.
Det enda han klagar över är att när han kört ipod:en på macen och sen kör den på pc:n igen så får han rensa bort lite skräpfiler som följt med.

Jag själv har däremot en 2G som jag inte försökt anpassa till pc:n (mest för att det verkade vara sånt bök med 3:epartsprogram) men jag kör den mellan 3-4 olika macar utan problem.

Ursprungligen av Tesa:

Hittade den här tråden på 99mac om det kan vara till nån hjälp.
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33007

Har du en 3G ipod så ska det inte vara några bekymmer att formatera den för pc:n med ipodens programvara och sen köra den på både mac och pc, till och med i itunes. Sambon har en 3G som brukar hälsa på min mac ibland.
Det enda han klagar över är att när han kört ipod:en på macen och sen kör den på pc:n igen så får han rensa bort lite skräpfiler som följt med.

Jag själv har däremot en 2G som jag inte försökt anpassa till pc:n (mest för att det verkade vara sånt bök med 3:epartsprogram) men jag kör den mellan 3-4 olika macar utan problem.

Tack för tipset, men det fanns inget i tråden som jag inte provat. Suck.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-09 11:24

Hm...

Men om du struntar i att formatera på pc:n, utan enbart kör återställning/uppdatering från pc:n, kan det göra någon skillnad?

Ursprungligen av Spyder:

Hm...

Men om du struntar i att formatera på pc:n, utan enbart kör återställning/uppdatering från pc:n, kan det göra någon skillnad?

Det är precis så jag har gjort den sista gången. Suck.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-09 17:06

Märkligt. Vad är det för OS på pc:n? Kan du komma åt iPoden via iTunes på pc:n efter att du formaterat den?

Det är XP. Jo jag kommer åt ipoden via iTunes på pc:n efter jag formaterat den i pc:n

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-10 14:02

Jag är ledsen, då vet jag inte vad det är... Det borde fungera som sagt, men man vet ju hur det är med "borde", särskilt när man handskas med pc...

Det återstår förstås att testa tredjepartsprogram till pc:n, som MacDrive, som kan läsa HFS. Det kanske löser problemet.

Bevaka tråden