Bytte förra helgen äntligen batteri på min iPod gen 1 10GB. Vilket lyft! Nu har man drifttid värt namnet igen. Det gamla batteriet var bara ett par år gammalt, men verkligen totalkört. Ett batteribyte kan alltså varmt rekommenderas dem som vill förlänga livstiden på sin gamla spelare. Ingreppet är inte alls så komplicerat som jag fruktade och det finns gott om instruktioner att kolla in på nätet.
Att lossa bakstycket från clipsen i chassit – det jag oroat mig mest för – var faktiskt det enklaste av allt. Nu fattar jag varför Apple inte brytt sig om att skruva fast det. Bakstycket är så lätt att avlägsna att det är helt onödigt med skruvar. Däremot var det lite lurigt att hitta den mikroskopiska kontakten mellan batteriet och chassit. Men när den väl lokaliserats var det bara att lossa det gamla batteriet, smacka dit det nya, sätta tillbaka bakstycket, ladda i några timmar och sedan börja njuta av musiken igen.
Jo, en sista grej: se för f-n till att iPoden är i läge lock när ni börjar bända i den. Lite trist om hårddisken plötsligt börjar snurra under operationen…