Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjärtbyte genomfört

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 04:38

Bytte förra helgen äntligen batteri på min iPod gen 1 10GB. Vilket lyft! Nu har man drifttid värt namnet igen. Det gamla batteriet var bara ett par år gammalt, men verkligen totalkört. Ett batteribyte kan alltså varmt rekommenderas dem som vill förlänga livstiden på sin gamla spelare. Ingreppet är inte alls så komplicerat som jag fruktade och det finns gott om instruktioner att kolla in på nätet.

Att lossa bakstycket från clipsen i chassit – det jag oroat mig mest för – var faktiskt det enklaste av allt. Nu fattar jag varför Apple inte brytt sig om att skruva fast det. Bakstycket är så lätt att avlägsna att det är helt onödigt med skruvar. Däremot var det lite lurigt att hitta den mikroskopiska kontakten mellan batteriet och chassit. Men när den väl lokaliserats var det bara att lossa det gamla batteriet, smacka dit det nya, sätta tillbaka bakstycket, ladda i några timmar och sedan börja njuta av musiken igen.

Jo, en sista grej: se för f-n till att iPoden är i läge lock när ni börjar bända i den. Lite trist om hårddisken plötsligt börjar snurra under operationen…

  • Medlem
  • 2004-06-11 11:54

Vad använde du till att bända upp baksidan? har försökt men får det inte att fungera. man vill ju inte ha en uppskavd sida.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 18:12

Ursäkta om mitt svar dröjde. Använde bara en liten platt och inte alltför vass mejsel med kort blad. Gå in i bänd lite i skarven vid firewireporten och du borde bli överraskad över hur lätt snäppfästet lossar. Sedan kan du försiktigt jobba dig neråt och peta upp fler fästen längs samma sida. Du behöver inte gå varvet runt. Avsluta i stället med att lossa några fästen på andra sidan, som nu borde ha gett med sig. Sedan ska bakstycket vara enkelt att avlägsna. Och som sagt, glöm inte att ha spelaren i läge hold.

Vad fick du betala fär hjärtat och var köptes det?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 03:34

För dyrt på Macoteket

Köpte från Macoteket och det blev tyvärr i dyraste laget. Med frakt närmare 800 kr. Men vad ska man göra – att köpa en helt ny iPod och skrota en som annars funkar utmärkt känns ruttet. Går säkert att hitta billigare batterier om man inte handlar i Sverige. Hittade bland annat en okej sajt i England, men lyckades aldrig slutföra köpet.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 08:43
Ursprungligen av Doggy:

Köpte från Macoteket och det blev tyvärr i dyraste laget. Med frakt närmare 800 kr. Men vad ska man göra – att köpa en helt ny iPod och skrota en som annars funkar utmärkt känns ruttet. Går säkert att hitta billigare batterier om man inte handlar i Sverige. Hittade bland annat en okej sajt i England, men lyckades aldrig slutföra köpet.

Jag talade med min far om detta, sa till han att vi nu måste tokköra med den för att få byta batteri innan garantin går ut, vid vilken nivå kan de byta, när 8 timmar blivit 1,5 eller??

och sedan, är det så lätt som det låter, vill ju verkligen inte att hela ipoden går förlorad bara för att man råkar göra fel.

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 04:12

minimal risk

Det vete fasen vid vilken nivå också Apple bedömer att batteriet är slut. Min gissning är att de är riktigt snåla. Och för att Apple ska byta batteri bör man väl ha tecknat något slags supportförsäkring för dyra pengar vid köpet? Effekter av intensiv användning borde betraktas som normalt slitage och omfattas knappast av vanliga garantin.

Hur som helst, jag hade också viss ångest inför batteribytet, men blev alltså positivt överraskad. Känsliga fingertoppar och en liten mejsel för att bända upp clipsen är allt du ska behöva. Risken att spelaren är stendöd efteråt är minimal förutsatt att du följt tillgängliga instruktioner. Att lämna in spelaren till ett så kallat proffs är slöseri med stålar.

Märk väl att jag jobbat med en iPod 1G, vet inte om det blivit svårare att öppna spelare av senare generation. Tvivlar dock på det, principen verkar vara densamma. Lycka till.

1
Bevaka tråden