Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gratis ljudböcker på nätet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 15:32

detta är ju inte enbart relaterat till just ipod, men jag skulle gärna vilja lyssna på längre "uppläsningar" av diverse tal, böcker, fakta med mera som inte innehåller musik.

är det någon annan som gillar att lyssna på "icke-musik" i sin ipod?

vart kan man ladda ned gratis? (och lagligt)

Ursprungligen av mjauone:

detta är ju inte enbart relaterat till just ipod, men jag skulle gärna vilja lyssna på längre "uppläsningar" av diverse tal, böcker, fakta med mera som inte innehåller musik.

är det någon annan som gillar att lyssna på "icke-musik" i sin ipod?

vart kan man ladda ned gratis? (och lagligt)

Jag lyssnar gärna på talböcker. Helst då på Herman Lindqvist, han e lite av min favorit.
Tyvärr så vet jag inget lagligt ställa att ladda ner talböcker gratis.
Det skulle nog vara för bra för att vara sant.
Så antingen får du betala en slant för böckerna eller helt enkelt använda ett fildelningsprogram (vilket väl ännu inte är olagligt, lr hur var det med den saken? Att ladda ner var väl inte olagligt än så länge? Det var väl bara att dela med sig som i nuläget bröt mot lagen. Nån som är mer insatt?).

/P.K.

Låna på bibliolteket. Finns massor och det är gratis. sedan rippar du bara in dom (dom ligger alltså på cd) till din ipod och vipps så har du lite o lyssna på.
Inte olagligt så länge du inte delar med dig av dom.

Ursprungligen av skummis:

Låna på bibliolteket. Finns massor och det är gratis. sedan rippar du bara in dom (dom ligger alltså på cd) till din ipod och vipps så har du lite o lyssna på.
Inte olagligt så länge du inte delar med dig av dom.

Smart! Det var en grej jag inte tänkte på... Dock kan det avra lite klent utbud, eller är det bara jag som inte bor särskillt nära ett bibliotek med stort utbud av talböcker?

/P.K.

Nja

Ursprungligen av skummis:

Låna på bibliolteket. Finns massor och det är gratis. sedan rippar du bara in dom (dom ligger alltså på cd) till din ipod och vipps så har du lite o lyssna på.
Inte olagligt så länge du inte delar med dig av dom.

Inte helt lagligt heller kanske, men vem ska få reda på det? Det är ju samma sak som att låna en bok på biblioteket och sedan kopiera hela. Inte heller det är lagligt. Fast vad som är lagligt eller inte och hur långt ens egen moral sträcker sig kan ju vara skillt från varann...

Jag tror inte det är olagligt om man lägger in den på sin ipod lyssnar och sen deletar, eller?!

Ursprungligen av Jacob26:

Inte helt lagligt heller kanske, men vem ska få reda på det? Det är ju samma sak som att låna en bok på biblioteket och sedan kopiera hela. Inte heller det är lagligt. Fast vad som är lagligt eller inte och hur långt ens egen moral sträcker sig kan ju vara skillt från varann...

Ursprungligen av bellolinda:

Jag tror inte det är olagligt om man lägger in den på sin ipod lyssnar och sen deletar, eller?!

Ljudböcker disskuterar vi här: http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=42039

* TRÅD LÅST *

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 12:12

De flesta bibliotek tar hem böcker på beställning, gäller säkert också ljudböcker. /Bernt

  • Medlem
  • 2004-06-13 21:13

Det är inte olagligt att ladda ned. Dock så "kan" det vara olagligt att dela med sig av musik via tex fildelningsprogram, dock så finns det ännu inget rättsfall på detta. Men hur kul är det att vara ett prejudicerande fall....

Med andra ord, det är helt lagligt att ladda hem talböcker. Film och musik är ju inte olagligt att ladda hem heller. Jag rekomenderar ett besök på piratbyrån

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 15:17

Stockholms statsbibilotek har ett virtuellt biliotek där man kan låna e-ljudböcker. Dock har de gjort detta endast för Windows.

Från deras information:

Följande krävs för att du ska kunna lyssna på boken:

- Du måste vara uppkopplad mot internet.

- Du måste ha en dator med operativsystemet Windows, 95, 98, ME, NT4, 2000 eller XP.
För närvande går det inte att låna e-ljudböcker till
handdatorer/smartphones eller Macintosh.

- Din dator måste ha ett ljudkort och högtalare.

- Du kan bara använda dig av Internet Explorer.
Ännu så länge fungerar systemet inte med Netscape.

- Du måste ha ett lånekort på Stockholms stadsbibliotek.

Jag lånade en talbok på bibblan och öppnade skivan i itunes men den känner inte igen skivan, står bara spår 1 spår 2 osv, why?

Ursprungligen av bellolinda:

Jag lånade en talbok på bibblan och öppnade skivan i itunes men den känner inte igen skivan, står bara spår 1 spår 2 osv, why?

Hör du talet eller är det helt tyst?

Innan jag upptäckte allofmp3.com köpte jag mina skivor på CDON (jäkla rövarfirma förressten som kodar den musik jag köpt och spärrar låtarna så dom enbart kan kopieras till CD 3 gånger) och det var samma sak där när jag från min brända skiva skulle flytta över låtarna till Itunes.
Det stod låt 1 osv men ingen presentation visades så jag har manuellt fått fylla i låt, artist och album i ID taggen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 10:56

På stadsbiblioteket i Skövde kan man låna ljudböcker och språkkurser: http://skovde.se/templates/S_Article.aspx?id=6951
Fungerar utmärkt.

Hej
Jo jag hör talet och allt men tycker det är lite jobbigt att fylla i allt själv. Men om det inte finns några genvägar så antar jag att jag måste. Har provat med flera talböcker från bibblan

Ursprungligen av Kayano:

Hör du talet eller är det helt tyst?

Innan jag upptäckte allofmp3.com köpte jag mina skivor på CDON (jäkla rövarfirma förressten som kodar den musik jag köpt och spärrar låtarna så dom enbart kan kopieras till CD 3 gånger) och det var samma sak där när jag från min brända skiva skulle flytta över låtarna till Itunes.
Det stod låt 1 osv men ingen presentation visades så jag har manuellt fått fylla i låt, artist och album i ID taggen.

Jag hänger inte med på hur man för över talböckerna, även fast jag försökte följa instruktionerna på denna sida http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=48069, det gick för det första inte att sätta ihop cd spår, sedan hittade jag inte output som man skulle klicka på, kan någon förklara på ett simpelt sätt. Tack på förhand/ bellolinda

1
Bevaka tråden