Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Ipod?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-19 23:56

Jo det är så att jag ska skaffa en mp3 spelare då min gamla är totalt kass.
Vad är det som är så bra med Ipod egentligen?
Det finns ju många spelare som har större utrymme, fler funktioner och klarar fler
format, varför ska man då köpa en Ipod?
Den enda fördelen jag kan se är att den ser rätt fräck ut...

Sen funderar jag på Ipod mini, förstår dock inte riktigt meningen med den,
inte lika mycket utrymme, samma funktioner och kostar ungefär lika mycket som 10gb
Ipoden.

Sen ska det väl finnas något, touch wheel eller något, finns det på mini och hur funkar det?

Skulle vara trevligt om nån ville svara på detta, för som det är nu ser jag egentligen ingen större anledning att skaffa ipod då den är dyr, och har färre funktioner än många andra mp3 spelare.

Ursprungligen av Maverick:

Jo det är så att jag ska skaffa en mp3 spelare då min gamla är totalt kass.
Vad är det som är så bra med Ipod egentligen?
Det finns ju många spelare som har större utrymme, fler funktioner och klarar fler
format, varför ska man då köpa en Ipod?
Den enda fördelen jag kan se är att den ser rätt fräck ut...

Sen funderar jag på Ipod mini, förstår dock inte riktigt meningen med den,
inte lika mycket utrymme, samma funktioner och kostar ungefär lika mycket som 10gb
Ipoden.

Sen ska det väl finnas något, touch wheel eller något, finns det på mini och hur funkar det?

Skulle vara trevligt om nån ville svara på detta, för som det är nu ser jag egentligen ingen större anledning att skaffa ipod då den är dyr, och har färre funktioner än många andra mp3 spelare.

Den största anledningen till att skaffa en iPod är enligt mig för att de är så ruggigt snygga. Snyggare design får man leta länge efter.
Angående iPod Mini så är det en helt underbar liten livskamrat. Ruggigt liten och snygg och man får plats med helt tillräckligt med låtar. Sa jag att den var liten och snygg också... ja, men det tål att sägas igen!

//Johan

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-06-20 03:31

Den har alla funktioner man behöver plus att designen är "breathtaking".

Finns en iPod för alla människor med olika behov av lagringsutrymme. Enligt mig räcker en Mini L Å N G T om det är en musikspelare du letar efter och INTE en bärbar hårddisk med extra funktioner.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 12:35

Och för att inte tala om alla snygga, roliga, fräcka och nyttiga tillbehör som det finns till den! iPod är inte bara en liten mp3-spelar. Den är livsstil.

Koppla den till din bils headunit (så du kan styra den från ratten etc etc), för över dina foton från digitalkameran utan att behöva en dator emellan, skaffa dig en Gucci väska att bära den i, köp en Buton Amp jacka när du är ute o snowboardar, Voice recorders, remotar, billaddare, hundratals snygga och coola fodral, FM-sändare etc etc.

maverick vad finns det för andra mp3 spelare med fler funktioner och lagrinngsutrymme som är billigare????????

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-21 20:12

Den jag tänkte mest på var
iAudio M3 20GB.
Men även
Creative Jukebox Zen NX Xtra 60GB och
iRiver IHP-140 40GB.

Menysystemet: Jag vill se den spelare som har ett enklare och mer intuitivt menysystem än iPoden. Ska du ha 5 000 låtar på den krävs det att du lätt kan röra dig mellan a och ö i artistregistret. Det funkar perfekt med iPodens scrollhjul.

Också ett skäl: väl integrerat med iTunes, grymmaste musikspelaren.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-21 23:16

Jo jag kan hålla med om att Itunes är ett riktigt trevligt program.

Nu har jag en fråga till,

Jag har hört att Ipodarna är uppdelade i 3 generationer,
vad är skildnaderna mellan dessa och hur ser man vilken generation det är?
Vilken generation är en ipod 15gb med beteckningen M946OS/A?
Är det mycket bättre att ha 3G, passar modellen ovan till en dockningsstation?

Sen undrar jag också vart man kan köpa Itrip?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-22 08:19

Generationerna har att göra med vilken "årsmodell" iPoden har. De första som kom är naturligtvis första generationen, sen kom andra med lite förändringar. De som säljs idag är tredje generationens iPod (med touch-knappar och dockkontakt). Alla tredje generationens iPodar passar till en dock.

iTrip finns inte att köpa i Sverige längre, men det finns flera på det här forumet som köpt från t.ex. USA, sök på forumet så hittar du nog nåt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-22 13:22
Citat:

De som säljs idag är tredje generationens iPod (med touch-knappar och dockkontakt). Alla tredje generationens iPodar passar till en dock.

Är du säker på det?

För enligt susning.nu så är

G1: 5Gb
G2: 10Gb, 15Gb, 20Gb
G3: 10Gb, 20Gb, 40Gb

15Gb versionen kan man ju köpa från t.ex. apple idag, men enligt tabellen från susning ovan så ska den endå vara en G2?
Eller har snubben som skrivit det helt enkelt fel?

Det går inte helt säkert att få reda på vilken generation ipoden med beteckningen M946OS/A kommer ifrån?
Funderar på att köpa en sån begagnad, men vill då veta vilken
generation den kommer ifrån. Kan ju tilläggas att han som säljer den köpte den i år.

Alla 3G passar i dockningstation säger du, kan man se detta tydligt på ipoden op något vis?
Han som jag ska köpa den av vet nämligen inte om det är en 3G, så om nån hade en bild på hur just en 3G ser ut så skulle det vara bra.

Mycket frågor, men jag hoppas jag kan få svar på nån av dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 14:59
Ursprungligen av Maverick:

Är du säker på det?

För enligt susning.nu så är

G1: 5Gb
G2: 10Gb, 15Gb, 20Gb
G3: 10Gb, 20Gb, 40Gb

15Gb versionen kan man ju köpa från t.ex. apple idag, men enligt tabellen från susning ovan så ska den endå vara en G2?
Eller har snubben som skrivit det helt enkelt fel?

Det går inte helt säkert att få reda på vilken generation ipoden med beteckningen M946OS/A kommer ifrån?
Funderar på att köpa en sån begagnad, men vill då veta vilken
generation den kommer ifrån. Kan ju tilläggas att han som säljer den köpte den i år.

Alla 3G passar i dockningstation säger du, kan man se detta tydligt på ipoden op något vis?
Han som jag ska köpa den av vet nämligen inte om det är en 3G, så om nån hade en bild på hur just en 3G ser ut så skulle det vara bra.

Mycket frågor, men jag hoppas jag kan få svar på nån av dem.

G3 10 gb är ersatt med 15gb istället, för samma pris, jag har 10 gb, och är en av de få som tycker den "vuxna" versionen av ipod är snyggare än den yngre "minin". men smaken är som baken

han som säljer, säljer en 3g, eftersom alla efter november förra året är 3g (eller augusti, har inte kolla på det där tyvärr) men november som äldst.

ja man ser det där med dockan på kontakten där nere, det, sedan är det inget scrollhjul utan rörelsekänsligt hjul........mja kolla på de som sälj på apple.com så ser du, så ser en version 3g ut...

//C

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-22 16:37
Ursprungligen av Maverick:

Det går inte helt säkert att få reda på vilken generation ipoden med beteckningen M946OS/A kommer ifrån?
Funderar på att köpa en sån begagnad, men vill då veta vilken
generation den kommer ifrån. Kan ju tilläggas att han som säljer den köpte den i år.

Alla 3G passar i dockningstation säger du, kan man se detta tydligt på ipoden op något vis?
Han som jag ska köpa den av vet nämligen inte om det är en 3G, så om nån hade en bild på hur just en 3G ser ut så skulle det vara bra.

Mycket frågor, men jag hoppas jag kan få svar på nån av dem.

Som Archduk skriver så kom 3G först som 10GB, men numer är den minsta 3G 15GB.

Man kan säkert ta reda på vad det är för generation på iPoden genom beteckningen, men då är det nog säkrast att vända sig till Apple direkt skulle jag tro.

iPoden i loggan till ipod.se är en 3G ipod, den har 4 knappar på rad över det rörelsekänsliga scrollhjulet (1G och 2G har sina fyra knappar runt hjulet). Alla 3G passar i dock (även om alla inte säljs med den), det ser man på den smala dockkontakten på undersidan av iPoden. Se även bifogad bild (från Apples hemsida).

Ursprungligen av Maverick:

Sen undrar jag också vart man kan köpa Itrip?

Jag köpte min här: http://www.theistore.com/itrip.html blev 325:- inkl frakt. Leveransen funkade perfekt och gick på mindre än en vecka. Att jag sen tycker att iTripen inte är någon höjdare ljudmässigt är ju en annan sak...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 17:28
Ursprungligen av Maverick:

Jo jag kan hålla med om att Itunes är ett riktigt trevligt program.

Nu har jag en fråga till,

Jag har hört att Ipodarna är uppdelade i 3 generationer,
vad är skildnaderna mellan dessa och hur ser man vilken generation det är?
Vilken generation är en ipod 15gb med beteckningen M946OS/A?
Är det mycket bättre att ha 3G, passar modellen ovan till en dockningsstation?

Sen undrar jag också vart man kan köpa Itrip?

Alla specar för 3g finns här. M9460S/A är 3G 15G.

iTrip - inför köp vad har ni för åsikter?

Vad har ni för erfarenhet av iTrip? För- och nackdelar?

Vad blir ert betyg av produkten? Är den köpvärd?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 18:37
Ursprungligen av Fredrikipod:

Vad har ni för erfarenhet av iTrip? För- och nackdelar?

Vad blir ert betyg av produkten? Är den köpvärd?

Jag har en iTrip, mycket bra fungerar den, om du har hittat rätt frekvens,

sedan måste du höja volymen rejält på låtarna (via iTunes).....för att höra det.......volymen ska vara på mitten på podden för att få bra "täckning", för mycket blir dålig täckning och samma sak med för svagt, så mitten är bäst........

men som sagt höj låtarna med iTunes, för annars måste du höja som fan på bilstereon/radion, för tappar du täckningen sprakar det som [Bryter mot forumets språkregler].

och var jag du, då skulle jag beställa en från USA

//C

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-24 16:02

Nu har jag iaf beställt en 15gb ipod.

Då kommer ju nästa problem, jag vill ju ha ett skyddande fodral.
Vilket är bäst, och vart är bäst att köpa?
Jag tänkte köpa iTrip också och då verkar theistore.com bra, har de bra fodral där?
Skulle vara bra om det passar i dockningsstationen också.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 19:36
Ursprungligen av Maverick:

Nu har jag iaf beställt en 15gb ipod.

Då kommer ju nästa problem, jag vill ju ha ett skyddande fodral.
Vilket är bäst, och vart är bäst att köpa?
Jag tänkte köpa iTrip också och då verkar theistore.com bra, har de bra fodral där?
Skulle vara bra om det passar i dockningsstationen också.

Jag har hört att iSkin som de säljer på theistore.com ska vara bland de bästa skydden till poddarna.

Itrip är nämligen olagligt i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 18:01
Ursprungligen av svanerik:

Itrip är nämligen olagligt i Sverige.

vi ska inte överdriva, bara olaglig att använda....men man kan ju ha den som en prydnad

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-06-22 10:03

för tillägg så är inte bara Itrip olagligt... radiosändare till ALLA mp3 spelare än olagliga i sverige.

Om du vill ha ett fodral som passar i docken kan jag rekommendera exo flp från www.lajo.biz. Test finns här .

så du menar att alla ipods med ett slätt scrollhjul är g3???? Är det nån skillnad inuti ipoden??? Går det att uppgradera mjukvaran????

  • Oregistrerad
  • 2004-06-25 19:58

Jag köpte min iTrip och iSkin Evo från www.theistore.com. Blev typ 60 euro tillsammans.
Tog typ 8 dagar att hitta hit (Till Finland ).

iTrippen tycker jag funkar sådär. Inte så värst bra ljud, men helt okey. Dessutom är den juh skitcool. iTrippen funkar även bra med iSkin Evo'n.

Kolla in www.solidgeek.net för mera info om mitt köp över nätet. Kommer snart lite bilder av iTrip + iskin Evo o sånt dit.

1
Bevaka tråden