Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPOD över Ebay

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 13:01

Eftersom lanseringsdatumet av iPOD mini hela tiden flyttas fram så överväger jag att köpa en Mini över Ebay men det känns ändå lite "obehagligt" att handla på detta viset.

Vad har ni för erfarenheter? Hur lång lev. tid är det normalt (beror iofs på när säljare skickar den, vilka han skickar med mm)

HUr ska man göra för att vara så säker som möjligt på att inte få sina grejor belaggda med tullavgifter och andra avgifter?

Funkar en iPOD mini köpt i USA att ladda mm i vanliga svenska uttag eller måste man köpa något extra?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 16:19
Ursprungligen av mnilsson:

Eftersom lanseringsdatumet av iPOD mini hela tiden flyttas fram så överväger jag att köpa en Mini över Ebay men det känns ändå lite "obehagligt" att handla på detta viset.

Vad har ni för erfarenheter? Hur lång lev. tid är det normalt (beror iofs på när säljare skickar den, vilka han skickar med mm)

HUr ska man göra för att vara så säker som möjligt på att inte få sina grejor belaggda med tullavgifter och andra avgifter?

Funkar en iPOD mini köpt i USA att ladda mm i vanliga svenska uttag eller måste man köpa något extra?

Två st på detta forum fick vänta 4 arbetsdagar för att få sin. Jag fick nästan vänta 1 månad, men det var för att min säljare påstår sig ha klantat med tullpappren bla bla bla...
Oskar (från detta forum) har fått vänta över en månad på sin (vet ej om han fått den ännu) och även där samma historia eller liknanade. Annars tar det CA 1 vecka att få en grej från USA.

Jag har aldrig hört om någon som handlat över eBay som fått pröjsa tull för paketet, ingen som handalt en mini iallafall. Har själv köpt från ebay ett par gånger.

Oroa dig inte för om en mini funkar här, den funkar helt utmärkt och apple ger världsgaranti.

Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Oskar (från detta forum) har fått vänta över en månad på sin (vet ej om han fått den ännu)

Nope! det har jag inte ännu...men nu är det på gång; den lämnade USA den 20:e så nu tycker jag ju att den borde komma tll veckan. Men det är ju jag, så antagligen störtar väl planet den är i, eller nåt i den stilen

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 17:15
Ursprungligen av Raptor:

Två st på detta forum fick vänta 4 arbetsdagar för att få sin. Jag fick nästan vänta 1 månad, men det var för att min säljare påstår sig ha klantat med tullpappren bla bla bla...
Oskar (från detta forum) har fått vänta över en månad på sin (vet ej om han fått den ännu) och även där samma historia eller liknanade. Annars tar det CA 1 vecka att få en grej från USA.

Jag har aldrig hört om någon som handlat över eBay som fått pröjsa tull för paketet, ingen som handalt en mini iallafall. Har själv köpt från ebay ett par gånger.

Oroa dig inte för om en mini funkar här, den funkar helt utmärkt och apple ger världsgaranti.

Raptor

Tack för det lugnande beskedet raptor!

Man behöver alltså inte göra några "specialare" med att skriva "Gift", ett värde på under 50 dollar mm?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 18:22
Ursprungligen av mnilsson:

Tack för det lugnande beskedet raptor!

Man behöver alltså inte göra några "specialare" med att skriva "Gift", ett värde på under 50 dollar mm?

Det där är knepigt, jag vet inte hur sånt funkar. När jag försäkrade min försändelse från usa, så stod det på paketet att det var försäkrat, men det stod inget om hur mycket det var värt och om det var gift och sånt, bla bla..
Någon som vet hur det är om det är försäkrat och icke-försäkrat (paketet altså)?

Oskar! Jag hoppar verkligen att du får din snart! Du måste berätta när du fått den!

Hälsningar
Jan

Ursprungligen av Raptor:

Det där är knepigt, jag vet inte hur sånt funkar. När jag försäkrade min försändelse från usa, så stod det på paketet att det var försäkrat, men det stod inget om hur mycket det var värt och om det var gift och sånt, bla bla..
Någon som vet hur det är om det är försäkrat och icke-försäkrat (paketet altså)?

Oskar! Jag hoppar verkligen att du får din snart! Du måste berätta när du fått den!

Hälsningar
Jan

Ja, heja Oskarrr! Hoppas det ordnar sig!

Ursprungligen av svanerik:

Ja, heja Oskarrr! Hoppas det ordnar sig!

Det känns bra att jag har min egna lilla hejarklack här på forumet

Men jag har ju trots allt väntat i 1,5 månader så det kanske jag förtjänar. Med så lång tid måste jag ju förresten inneha något slags rekord!

Ursprungligen av mnilsson:

Eftersom lanseringsdatumet av iPOD mini hela tiden flyttas fram så överväger jag att köpa en Mini över Ebay men det känns ändå lite "obehagligt" att handla på detta viset.

Vad har ni för erfarenheter? Hur lång lev. tid är det normalt (beror iofs på när säljare skickar den, vilka han skickar med mm)

HUr ska man göra för att vara så säker som möjligt på att inte få sina grejor belaggda med tullavgifter och andra avgifter?

Funkar en iPOD mini köpt i USA att ladda mm i vanliga svenska uttag eller måste man köpa något extra?

Det tog fyra dagar för mig att få min mini, beställd via eBay. Jag fick dessutom betala tull på 650kr. Paketet skickades med USPS. Har beställt några gånger från USA tidigare och fått betala tull en gång innan den här beställningen - otur, antar jag.

Mvh,
Jonas

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 23:18
Ursprungligen av Aaelara:

Det tog fyra dagar för mig att få min mini, beställd via eBay. Jag fick dessutom betala tull på 650kr. Paketet skickades med USPS. Har beställt några gånger från USA tidigare och fått betala tull en gång innan den här beställningen - otur, antar jag.

Mvh,
Jonas

AJ! Fanns det något kvitto inlagt i paketet eller? Hur vet dom hur mycket tull dom ska ta?

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

AJ! Fanns det något kvitto inlagt i paketet eller? Hur vet dom hur mycket tull dom ska ta?

Hälsningar
Raptor

Ja, kvitto fanns i kartongen. Dessutom fanns en grön lapp, "Customs Declaration", på kartogen som "May be opened officially". Så det är väl vad dom gjort. Jag tror tullen ligger på 25% av varans värde när det gäller elektronik. Borde ha undersökt saken närmare innan jag beställde, men jag är ändå inte helt missnöjd - minin är helt underbar

Mvh,
Jonas

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 23:25

Funderar på att köpa en av "miauctionsales", vad tror ni om den säljaren? Vad innebär det att han är "Power Seller"?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 23:52

Har oppnat ett paypal konto nu. Men hur i all varlden funkar det? Maste man fora over pengar fran sitt svenska Mastercard till detta kontot? Jag trodde det drogs direkt man handlade ... om man for over for mycket, kan man da fora tillbaka dem igen? Hur lang tid tar det att fora over till PayPal?

ooj, det var manga fragor pa en gang

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 11:15
Ursprungligen av mnilsson:

Har oppnat ett paypal konto nu. Men hur i all varlden funkar det? Maste man fora over pengar fran sitt svenska Mastercard till detta kontot? Jag trodde det drogs direkt man handlade ... om man for over for mycket, kan man da fora tillbaka dem igen? Hur lang tid tar det att fora over till PayPal?

ooj, det var manga fragor pa en gang

Du behöver inte föra över några pengar till paypal kontot! Det drar ebay automatiskt åt dig!
Se bara till att säljaren tar paypal bara! LÄS ALLT innan du ger bud!
Se till att säljaren har sålt många varor (över 100) och bra positiv feedback!!

Hälsnignar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 11:18
Ursprungligen av Raptor:

Du behöver inte föra över några pengar till paypal kontot! Det drar ebay automatiskt åt dig!
Se bara till att säljaren tar paypal bara! LÄS ALLT innan du ger bud!
Se till att säljaren har sålt många varor (över 100) och bra positiv feedback!!

Hälsnignar
Raptor

Mycket bra säljare!!!!!!!!!!! Slå till!
Att han är powerseller innebär att ebay tycker att han är ärlig och en bra säljare. Dessutom är du försäkrad upp till 500 USD om du inte skulle få paketet om du betalar via paypal!
1. Fråga vad shipping kostar till Sverige
2. Fråga om han verkligen har dom i lager, och inte väntar på att få dom från apple eller nått.

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Du behöver inte föra över några pengar till paypal kontot! Det drar ebay automatiskt åt dig!
Se bara till att säljaren tar paypal bara! LÄS ALLT innan du ger bud!
Se till att säljaren har sålt många varor (över 100) och bra positiv feedback!!

Hälsnignar
Raptor

Men kan inte säljaren sno åt sig hela beloppet då?

/Emma

I bought mine on Ebay and it was posted via USPS. Still waiting, thirteen days later. So far...

Ursprungligen av jonnyjenks:

I bought mine on Ebay and it was posted via USPS. Still waiting, thirteen days later. So far...

Och jag i 50 dagar . . .

  • Medlem
  • 2004-07-01 22:06

Jag betsällde min iPod mini från ebay och jag fick den 11 dagar senare! Nån tull eller "tax" behövde jag inte betala då killen jag betsällde från "myglade" lite med kartongen, han packade ju förstås ner iPod mini-parketet i en större låda full med massa skyddande frigotlit-bitar.. Han hade troligen inte angivit hur mkt varan i lådan var värd, för den totala frakten jag fick betala var ungefär 300:- ($47) Han jag betsällde från heter "electronics_store" och han är en mycket trevlig, samt snabb kille! Jag köpte på sidan en grön av honom men ändrade mig sedan och bad honom skicka en blå istället, vilket han gjorde! Sen, som sagt, 11 dagar senare (i Tisdags) kom det en Schenker-lastbil fram till dörren med ett paket till mig! Jag rekommenderar denna säljare starkt då jag frågade VÄÄLDIGT mycket under köpets tid och han svarade lika utformligt och trevligt varje gång!!

oj, va mycket jag skrev...

Ursprungligen av itni:

Jag betsällde min iPod mini från ebay och jag fick den 11 dagar senare! Nån tull eller "tax" behövde jag inte betala då killen jag betsällde från "myglade" lite med kartongen, han packade ju förstås ner iPod mini-parketet i en större låda full med massa skyddande frigotlit-bitar.. Han hade troligen inte angivit hur mkt varan i lådan var värd, för den totala frakten jag fick betala var ungefär 300:- ($47) Han jag betsällde från heter "electronics_store" och han är en mycket trevlig, samt snabb kille! Jag köpte på sidan en grön av honom men ändrade mig sedan och bad honom skicka en blå istället, vilket han gjorde! Sen, som sagt, 11 dagar senare (i Tisdags) kom det en Schenker-lastbil fram till dörren med ett paket till mig! Jag rekommenderar denna säljare starkt då jag frågade VÄÄLDIGT mycket under köpets tid och han svarade lika utformligt och trevligt varje gång!!

oj, va mycket jag skrev...

Hur mycket fick du betala, allt som allt?

/Emma

Jag fick vänta 4 arbetsdagar på min gröna mini som skickades från USA:s västkust. $285 inkl frakt. Nöjd som fan.

I finally got my mini Ipod(s) :rolleyes:
One of them got charged customs duty, though, which added 960 SEK to the price.
Not happy...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 12:10

Köpte min iPOD igår över eBAY ... 330 dollar inkl frakt. Hoppas den kommer snart och att jag nu verkligen slipper betala tullavgift

1
Bevaka tråden