Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iRiver steget före iPod?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det kanske dags att gå över till färgskärmar ocg det är just vad iRiver gör med sin nya spelare. Även om jag älskar min iPod så funderar man starkt på att ta och köpa en till synes fulare iRiver bara för färgskärmen och batteritiden som är dubbelt så långt, eller 50h med ett externt batteripack som följer med på köpet.

Är det inte dags för Apple att göra en revolutionernade produkt? De verkar ha kommit på efterkälken på mp3-marknaden, eller?

Länk till nya iRiver

elektronen
----------------------------------------------------------
MusikTorget.se - där musiken har sin början

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-04 00:54
Ursprungligen av elektronen:

Nu är det kanske dags att gå över till färgskärmar ocg det är just vad iRiver gör med sin nya spelare. Även om jag älskar min iPod så funderar man starkt på att ta och köpa en till synes fulare iRiver bara för färgskärmen och batteritiden som är dubbelt så långt, eller 50h med ett externt batteripack som följer med på köpet.

Är det inte dags för Apple att göra en revolutionernade produkt? De verkar ha kommit på efterkälken på mp3-marknaden, eller?

Länk till nya iRiver

elektronen
----------------------------------------------------------
MusikTorget.se - där musiken har sin början

Synd bara att irivern är ful som stryk och inte alls ser ut att ha samma kvalitetskänsla som en ipod. om jag va du skulle jag vänta tills G4 av iPod kommer istället.... det skulle jag göra iaf

Sen när blev det viktigt med färgskärm i en musikspelare? Ljudkvaliten i den iRiver du pratar om ska tydligen vara sämre än i tidigare iRiver-spelare. Finns det kanske en anledning till att Sony med sin senaste musikspelare nöjde sig med en svartvit skärm istället för en färgskärm som deras tidigare modeller har? Bara för att du gillar färgskärm osv så betyder inte det att iPod har kommit på efterkälken.

Ursprungligen av HC Andersson:

Bara för att du gillar färgskärm osv så betyder inte det att iPod har kommit på efterkälken.

Nja, både ja och nej. I och med Belikn Media Reader som jag använder så skulle jag vilja se mina bilder i färg när jag har laddad upp dessa. Batteritiden är ju en annan fråga som kommer upp. De åtta timmarna som utlovas av Apple håller inte alltid. Jag är inte den som bläddrar mycket, men ändå så är det oftast 6 timmar som batterier ger.

Att ha färgskärm, när man kan titta på bilder känns hursom helst naturligt och man hamnar väl på efterkälken om man fattas funktioner i sin spelare som andra har, eller? Även om iPod:en har ett nyare utseende än 1:a generationen, så måste man inse att det är inte speciellt mycket som har hänt med funktionerna de senaste åren. Att ändra utseende är inte speciellt mycket till utveckling. Man vill ju helst köpa ett paket av funktioner och inte köpa en iPod och sedan köpa massor av tillbehör, typ microfon, batteripack, radio mm....

dessutom är en monocrom skärm mycket behagligare att titta på när det är skummt i rummet.
det apple borde fixa är dock batteritiden som du nämner... den är ja... dålig.
men för att återgå till de där me färgskärm... vem fan behöver färgskärm i en mp3spelare ? inte jag iaf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-04 16:04
Ursprungligen av skummis:

dessutom är en monocrom skärm mycket behagligare att titta på när det är skummt i rummet.
det apple borde fixa är dock batteritiden som du nämner... den är ja... dålig.
men för att återgå till de där me färgskärm... vem fan behöver färgskärm i en mp3spelare ? inte jag iaf.

Skulle iofs va soft o kunna lägga in coverart så man får upp CD omslaget när man lyssnar på en låt...

Jo det är viktigt med färgskärm så man hör låtarna i färg.

Precis , snart kommer det väl kameror i mp3 spelare också , suck.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-04 20:48
Ursprungligen av Patrikb:

Precis , snart kommer det väl kameror i mp3 spelare också , suck.

Det finns redan...

Ursprungligen av Patrikb:

Precis , snart kommer det väl kameror i mp3 spelare också , suck.

Och Mp3-spelare i kamrerorna.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-04 23:28
Ursprungligen av HC Andersson:

Och Mp3-spelare i kamrerorna.

Finns det också

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-04 23:32

Snart kommer det väl sånna där mobiltelefoner innbygda i kamerorna oxå... Suck...

Jag undrar faktiskt hur ni skulle reagera om det var Apple som kom med en färgskärm och så bra batteritid. Tror att de flesta skulle hurra högt, men klarar tyvärr inte av att någon annan för Apple kommer före.

Hur det än går, så måste man bara acceptera att om man betalar 4000-5000,- för en pryl så vill man kanske använda till lite mer än att spela musik i 6-7 timmar. Tycker fortfarande att Apple har stannat upp i sin utveckling. Ja vad skall man säga - det finns alldeles för många asiater för att Apple skall vara de enda med bra ideer!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-05 07:15
Ursprungligen av elektronen:

Jag undrar faktiskt hur ni skulle reagera om det var Apple som kom med en färgskärm och så bra batteritid. Tror att de flesta skulle hurra högt, men klarar tyvärr inte av att någon annan för Apple kommer före.

Hur det än går, så måste man bara acceptera att om man betalar 4000-5000,- för en pryl så vill man kanske använda till lite mer än att spela musik i 6-7 timmar. Tycker fortfarande att Apple har stannat upp i sin utveckling. Ja vad skall man säga - det finns alldeles för många asiater för att Apple skall vara de enda med bra ideer!

Visste skulle det vara kul me färgskärm... MEN då ska inte ljudkvalite mm bli lidande... de funktionerna som fanns innan ska vara minst lika bra som dom i de äldre spelarna... annars får färgskärmen eller vad det nu är för nya funktioner vara. men visst... vill du köpa en mp3 spelare med färgskärm o få sämre ljudkvalite på köpet så är det ju helt upp till dig...

elektronen: Jag ger mig, du har nog rätt. iRiver har säkert mycket duktigare tekniker än Apple.

Skulle vara kul om min miniräknare hade hade färgskärm, låt oss hoppas att iRiver uppfinner en sådan nödvändighet också!

Ursprungligen av HC Andersson:

Skulle vara kul om min miniräknare hade hade färgskärm, låt oss hoppas att iRiver uppfinner en sådan nödvändighet också!

Det där var en riktigt dum kommentar. Som alla vet så finns det räknare (grafiska) med färgskärm och visst är det mycket bättre av vanliga monokromatiska!

Jag tror att många här klarar inte av kritik. Som jag förstår så menar inte elektronen att iRiver är bara bättre eftersom den har färgskärm. Han menar helt enkelt att om man jämför iPod och iRiver prismässigt, så borde även Apple kunna ha lite mer funktioner.

Citat:

radio... vem behöver radio när man har plats för 10000 låtar i spelaren?

Ja, man kanske vill lyssna på lite nyheter? Även om man har musik, så skulle det inte kännas helt fel att höra nyheterna. Dessutom är radiomodulerna så oerhört små idag att jag inte fattar att Apple inte har det i sin iPod!

om apple är lite smarta och tänker som mig så lär juh nästa generation ipod's inehålla wlan.. så man kan streama till sin airportexpress (med airtunes) eller kanske streama låtar från datorn till ipoden.... och då kan du sitta där med din färgskärm... hehe

och vad det gäller längre batteritid så är det väl ingen som sagt att den är bra på ipoden ?
min ipod mini klarar 8+ timmar... de räcker för mig för ja kan ladda den när ja kommer hem på kvällen... men de e klart att man skulle vilja ha längre batteritid. Skulle dock inte ens tänka tanken att köpa en annan spelare bara pga. det eller färgskärm för den delen.

Snackades innan om att de kunde vara bra om man hade en mediareader och la in bilder på ipoden.. och det håller ja me om att de kunde va kul med färgskärm. Men finns de nån mediareader för iRiver eller? om inte så... HÄ HÄ
Ipod är inte bara ipod... det är en stor skara tillbehör också.. glömm inte det.

Men är det färgskärm du vill ha så är det inte ipod du ska ha.

  • Medlem
  • 2004-07-05 09:41

kan inte alla bara hålla med om att det krävs mycket funktioner för att slå ut ipod´s otroligt vackra design. och det finns ingen mp3 spelare i världen som är ens i närheten av den. men visst, om man vill visa bilder i sin mp3 spelare så kan man ju lika gärna köpa nån allt-i-ett media maskin, dom har ju film och bildvisning och alla möjliga "jätte fräcka" funktioner. och då behöver man inte lägga in onödiga inlägg på detta forumet t.ex. att påstå att iriver är bättre pga en löjlig färskärm som inte alls har med själva "mp3 idén" att göra. om apple inte ändrar på designen så får dom lägga in vad dom vill i ipoden, men jag klarar mig bra som den är.

humm, det klagas mkt och rejält på dom som påstår att det finns bättre spelare än ipod...
ipod är ingen perfekt spelare och de pga några viktiga punkter.

-batteritiden
-ljudkvaliteten är inte heller den bästa har jag hört folk säga, finns spelare med bättre ljud (creative t.ex) men iriver är inte bland de bästa den heller. i klass med ipod alltså, inte dålig men inte bäst.
-spärr mot fri kopiering. (här är ju iriver suverän där man kan välja att indexera låtarna i databas om man känner för det. och uppdatera den när det behövs)
-iriver har dessutom "usb on the go" vilket innebär att inget media reader tillbehör behövs. bara ansluta digitalkamera eller annat minne till spelaren och föra över för glatta livet. helt perfekt.
-ipod saknar radio, detta har iriver.
-ipod kan inte spela in utan tillbehör, iriver kan spela in via inbygd mikrofon, line in samt optisk ingång.

klart viktiga punkter där som ipod ligger efter i... färgskärm tycker jag däremot mer är en nackdel då de brukar synas dåligt i starkt solsken.. för vissa är dessa saker viktigt, för andra inte. vill du betala mer för design och missa många funktioner så köp en ipod, annars är iriver ett bra mkt bättre alternativ funktionsmässigt. dessutom billigare... funderar starkt på en ihp-140, fin spelare och läcker fjärrkontroll får man med oxå.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-06 08:10
Ursprungligen av snadde:

humm, det klagas mkt och rejält på dom som påstår att det finns bättre spelare än ipod...
ipod är ingen perfekt spelare och de pga några viktiga punkter.

-batteritiden
-ljudkvaliteten är inte heller den bästa har jag hört folk säga, finns spelare med bättre ljud (creative t.ex) men iriver är inte bland de bästa den heller. i klass med ipod alltså, inte dålig men inte bäst.
-spärr mot fri kopiering. (här är ju iriver suverän där man kan välja att indexera låtarna i databas om man känner för det. och uppdatera den när det behövs)
-iriver har dessutom "usb on the go" vilket innebär att inget media reader tillbehör behövs. bara ansluta digitalkamera eller annat minne till spelaren och föra över för glatta livet. helt perfekt.
-ipod saknar radio, detta har iriver.
-ipod kan inte spela in utan tillbehör, iriver kan spela in via inbygd mikrofon, line in samt optisk ingång.

klart viktiga punkter där som ipod ligger efter i... färgskärm tycker jag däremot mer är en nackdel då de brukar synas dåligt i starkt solsken.. för vissa är dessa saker viktigt, för andra inte. vill du betala mer för design och missa många funktioner så köp en ipod, annars är iriver ett bra mkt bättre alternativ funktionsmässigt. dessutom billigare... funderar starkt på en ihp-140, fin spelare och läcker fjärrkontroll får man med oxå.

Det är klart iPod inte är perfekt... men det är ändå den bästa spelaren på marknaden.
-batteritiden suger... japp håller med
-ljudkvaliten... är den bästa jag har hört på en mp3 spelare och jag har lyssnat på ett antal! iRiver tex kommer inte i närheten av ipod i ljudkvalite. "har jag hört folk säga"... vad e det för argument? du borde skapa dina egna uppfattningar o inte gå på andras. Går du inte o ser en film heller om nån säger att den e dålig fast du tror att den e skitbra?
-spärr mot fri kopiering. haha... spärr kan man knappast kalla det, mer lite krångel... om man installerar tex anapod (som jag kör med hela tiden) så är det bara o köra drag-n-drop med filerna åt båda hållen... till och från iPoden... det är bara i orginalprogramvaran begränsningen finns... förmodligen för att skivbolagen inte skulle gått med på att sälja sina låtar på iTunes annars.
-usb on the go fungerar inte på alla enheter... på de flesta men tex många canon cameror stödjer inte det.
-radio... vem behöver radio när man har plats för 10000 låtar i spelaren? radio = dålig mottagning... jag lyssnar aldrig på radio så för mig kvittar det iaf.
-spela in utan tillbehör... tjaa.. behövde jag en röst inspelare så hade jag knappast köpt en ipod... utan någon liten smidig sak endast till för detta. OPTISK ingång däremot hade inte varit helt fel... får hoppas på en sådan i G4
Ljudkvaliten är ändå det som är viktigast när det gäller en mp3 spelare... hack i häl kommer användarvänlighet... och på dom båda punkterna ligger ipod på 11 av 10... alltså redan utanför skalan så endast det skälet räcker som motiv för ett köp. men om du vill snåla och köpa en iRiver istället så ska jag inte hindra dig... have fun... du kommer nog ändå köpa en iPod förr eller senare när du upptäcker att en iRivier inte va så bra iaf

Ursprungligen av kainen:

Det är klart iPod inte är perfekt... men det är ändå den bästa spelaren på marknaden.
-batteritiden suger... japp håller med
-ljudkvaliten... är den bästa jag har hört på en mp3 spelare och jag har lyssnat på ett antal! iRiver tex kommer inte i närheten av ipod i ljudkvalite. "har jag hört folk säga"... vad e det för argument? du borde skapa dina egna uppfattningar o inte gå på andras. Går du inte o ser en film heller om nån säger att den e dålig fast du tror att den e skitbra?
-spärr mot fri kopiering. haha... spärr kan man knappast kalla det, mer lite krångel... om man installerar tex anapod (som jag kör med hela tiden) så är det bara o köra drag-n-drop med filerna åt båda hållen... till och från iPoden... det är bara i orginalprogramvaran begränsningen finns... förmodligen för att skivbolagen inte skulle gått med på att sälja sina låtar på iTunes annars.
-usb on the go fungerar inte på alla enheter... på de flesta men tex många canon cameror stödjer inte det.
-radio... vem behöver radio när man har plats för 10000 låtar i spelaren? radio = dålig mottagning... jag lyssnar aldrig på radio så för mig kvittar det iaf.
-spela in utan tillbehör... tjaa.. behövde jag en röst inspelare så hade jag knappast köpt en ipod... utan någon liten smidig sak endast till för detta. OPTISK ingång däremot hade inte varit helt fel... får hoppas på en sådan i G4
Ljudkvaliten är ändå det som är viktigast när det gäller en mp3 spelare... hack i häl kommer användarvänlighet... och på dom båda punkterna ligger ipod på 11 av 10... alltså redan utanför skalan så endast det skälet räcker som motiv för ett köp. men om du vill snåla och köpa en iRiver istället så ska jag inte hindra dig... have fun... du kommer nog ändå köpa en iPod förr eller senare när du upptäcker att en iRivier inte va så bra iaf

Finns som sagt spelare med bättre ljudkvalitet så ipods ljud är inget att skryta med direkt. Har aldrig lyssnat själv så jag har inget att säga i saken egentligen men jag går på fakta som andra ipodanvändare framfört. Förresten hittar jag inte ipods ljudspec. nånstans. skulle gärna veta vad det är för S/N ratio, samt uteffekten på den så om nån vet så skriv gärna.

fri kopiering är en spärr och metoder att kringgå den är bara jobbiga och medför problem. man måste installera program vilket man inte alltid varken kan eller vill på alla datorer man sitter vid. den största nackdelen med ipod som jag ser det iaf.

radio är en trevlig funktion som jag skulle ha glädje av lite då och då.

och att usb on the go inte funkar på alla enheter är ju trist, men grymt smidigt på de enheter det funkar på.

kom inte dragandes med att funktioner inte behövs, för det bestämmer inte du utan varje unik köpare har sina behov och önskemål. det som passar dig fint kanske inte är det bästa för andra. ipod är bra, men det finns stora brister som efterfrågas av många.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-07 00:06
Ursprungligen av snadde:

Finns som sagt spelare med bättre ljudkvalitet så ipods ljud är inget att skryta med direkt. Har aldrig lyssnat själv så jag har inget att säga i saken egentligen men jag går på fakta som andra ipodanvändare framfört. Förresten hittar jag inte ipods ljudspec. nånstans. skulle gärna veta vad det är för S/N ratio, samt uteffekten på den så om nån vet så skriv gärna.

fri kopiering är en spärr och metoder att kringgå den är bara jobbiga och medför problem. man måste installera program vilket man inte alltid varken kan eller vill på alla datorer man sitter vid. den största nackdelen med ipod som jag ser det iaf.

radio är en trevlig funktion som jag skulle ha glädje av lite då och då.

och att usb on the go inte funkar på alla enheter är ju trist, men grymt smidigt på de enheter det funkar på.

kom inte dragandes med att funktioner inte behövs, för det bestämmer inte du utan varje unik köpare har sina behov och önskemål. det som passar dig fint kanske inte är det bästa för andra. ipod är bra, men det finns stora brister som efterfrågas av många.

Jag har lyssnat på ett 10-tal mp3 spelare... och kan säga att iPoden låter helt klart bäst av de jag lyssnat på, hade en jens of sweden innan som fått så mycket komplimanger för ljudet... men jämfört me iPod så har dom inget o komma med.

håller med om det där med fri kopiering MEN jag förstår varför dom har det... just för att skivoblagen ska låta apple sälja sina låtar på iTunes... inget som hindrar mig, jag använder ändå inte iTunes som program.

usb on the go är bra på de enheter som det fungerar på japp. fast e rätt ondöigt än så länge eftersom det alla enheter inte stödjer det... men i framtiden så.....

Så du menar att jag inte är en unik köpare och får säga att funktioner inte behövs då? du mottsäger dig rätt bra själv i den meningen en mp3 spelare ska vara en mp3 spelare och då behövs inga extrafuktioner... snart vill du väll sätta en kamera på iPoden också?

Stora brister? som? stora är dom inte... och dom går ju att köpa till om man nu vill ha dom. varför ska alla behöva betala extra för någonting som alla inte vill ha?

Det finns bara en stor brist i iPoden som jag ser det... och det är att det inte är bättre batterier i den... och framförallt... att det inte är utbytbara batterier i den... som man inte behöver pilla upp iPoden för o byta då.

Ursprungligen av kainen:

Jag har lyssnat på ett 10-tal mp3 spelare... och kan säga att iPoden låter helt klart bäst av de jag lyssnat på, hade en jens of sweden innan som fått så mycket komplimanger för ljudet... men jämfört me iPod så har dom inget o komma med.

Jag tror att om man skall jämföra kvalitén på ljudet, så får man komma med lite mer än "Jah har lyssnat.....". Lite mer teknisk utvärdering är alltid på sin plats. Alla uppfattar ljud och kvalié lite annorlunda och därför håller jag mig till undersökningar där man kontrollerar frekvenser och S/N ratio.

Hur som helst så är ju iPod bra. Inte bäst, men klart ligger över snittet för alla spelare. Jag önskar dock att man fick lite mer för pengarna.....

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-07 13:05
Ursprungligen av elektronen:

Jag tror att om man skall jämföra kvalitén på ljudet, så får man komma med lite mer än "Jah har lyssnat.....". Lite mer teknisk utvärdering är alltid på sin plats. Alla uppfattar ljud och kvalié lite annorlunda och därför håller jag mig till undersökningar där man kontrollerar frekvenser och S/N ratio.

Hur som helst så är ju iPod bra. Inte bäst, men klart ligger över snittet för alla spelare. Jag önskar dock att man fick lite mer för pengarna.....

Det räcker väll med att jag har lyssnat för att avgöra att jag tycker att ipod låter bäst? det e iaf bättre än dig som bara läser tester o inte lyssnar själv... som du skriver så uppfattar alla ljud olika och då kan du ju inte lita till test som är skriva i tidningar.

Vikken spelare är bäst enligt dig då? och vilken har bäst ljudkvalitet? har du lyssnat på dom? har du använt dom?

Ursprungligen av kainen:

Vikken spelare är bäst enligt dig då? och vilken har bäst ljudkvalitet? har du lyssnat på dom? har du använt dom?

Har sedan mp3-spelaren kom haft ca. 15 stycken. Jag kan förstå att du tycker att den är bäst, men det betyder inte att andra skall tycka det. Jag skall varken göra reklam eller klaga på andra märken, eftersom det räcker att konstatera att iPod är bland de bästa, men inte är den bästa. Om man skall vara objektiv, så måste man förlita sig på tester som görs på ett vetenskapligt sätt och inte av personer som uppfattar det ena elelr det andra som bättre. Det är som att säga att en Toyota är skönare att köra än en Mazda. Allt är personligt och din åsikt behöver inte vara en annans. Därför väljer jag att lyssna på den tekniska bevisningen. Om du nu måste veta vad jag personligen tycker, så kan jag bara nämna att Creatives spelare med rätt hörlurar låtar lika bra som iPod och just därför tycker inte jag att Apple dominerar marknaden på något sätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-09 07:19
Ursprungligen av elektronen:

Har sedan mp3-spelaren kom haft ca. 15 stycken. Jag kan förstå att du tycker att den är bäst, men det betyder inte att andra skall tycka det. Jag skall varken göra reklam eller klaga på andra märken, eftersom det räcker att konstatera att iPod är bland de bästa, men inte är den bästa. Om man skall vara objektiv, så måste man förlita sig på tester som görs på ett vetenskapligt sätt och inte av personer som uppfattar det ena elelr det andra som bättre. Det är som att säga att en Toyota är skönare att köra än en Mazda. Allt är personligt och din åsikt behöver inte vara en annans. Därför väljer jag att lyssna på den tekniska bevisningen. Om du nu måste veta vad jag personligen tycker, så kan jag bara nämna att Creatives spelare med rätt hörlurar låtar lika bra som iPod och just därför tycker inte jag att Apple dominerar marknaden på något sätt.

Du slingrar dig o svarar egentligen inte på nånting... tror du skriver massa BULL bara. slutdiskuterat med dig.

Enligt både tidningarna M3 och InternetWorld så är iPod fortfarande den bästa MP3-spelaren på marknaden. Att jag dessutom har en Mac som fungerar perfa med iPod är givetvis ett stort plus för mig. Finns det någon annan MP3-spelare på marknaden som det finns snygga Burton-fodral att köpa till?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-06 13:53

IPODwish: Om du håller i en iRiver och en iPod sammtidigt så vet du exakt varför iPoden kostar som den gör och har några färre funktioner. ett ord: kvalitet.

Bevaka tråden