Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betyg på allt!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom och tänka på att det kanske vore bra om man kunde sätta betyg på allt i iTunes, istället för bara på låten. Man borde ha betyg på låt, artist, album och genre, så att det bästa av det bästa spelades oftare! Nackdelen är ju förstås att det blir en väldans massa betyg...

När du slumpar runt bland låtar så är det ju enstaka låtar den väljer bland, den struntar ju då i album och artist, så ett betyg på artisten skulle inte kunna användas till annat än att "höja" betyget på alla den artistens låtar. Och om du gillar en viss artist eller genre så borde ju det visa sig som att de låtarna har högre betyg.
En annan krånglig variant som jag skulle gilla vore betyg/gradering enligt lite olika skalor, t.ex. "snabb/lugn", "partaja/slappa" eller "glad/sur" eller nåt sånt. Så om man då beroende på humör vill ha t.ex. avslappnande&sura låtar, så kan man ange detta, och dessa viktas högre i slumpandet.

Allt detta skulle göra iTunes mycket krångligare, och därför kommer vi tyvärr aldrig att få se det...

Det är väl ganska enkelt att kategorisera genom att ge alla lugna låtar som man favoriserar betyg 1, de som är lite low tempo favvo betyg 2, osv till de riktiga party klassikerna som får betyg 5
Sedan kan du ju enkelt söka reda på de låtar du favoriserar enligt vissa kategorier

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 20:20

Jag har använt fältet bpm för den typen av kategorisering. De lugnaste låtarna har bpm=1, och sedan uppåt i skala till 5. Då kan man enkelt skapa en smart låtlista med den sortens låtar man vill.

Ursprungligen av rikardherminge:

Jag har använt fältet bpm för den typen av kategorisering. De lugnaste låtarna har bpm=1, och sedan uppåt i skala till 5. Då kan man enkelt skapa en smart låtlista med den sortens låtar man vill.

Den va smart, bara att man kan göra skalan lite "bredare". Mellan 1-20 kanske.

/L

1
Bevaka tråden