Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikanskt lagförslag kan göra iPod olaglig

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 18:09

savetheipod.com beskrivs hur ett amerikanskt lagförslag, the INDUCE act, kan komma att kriminalisera nästan vad som helst som skivbolagen har ett ont öga till; även iPod.

Electronic Frontier Foundation har formulerat en fiktiv stämningsansökan mot Apple för att demonstrera hur det kan gå. Amerikanska medborgare kan skriva till sin kongressledamöter, vi kan bara sitta och titta på...

Går det igenom kommer nog inte iPod att försvinna spårlöst, däremot ligger mp3 och AIFF-stödet illa till.

Okej, vore bra om du kunde skriva på ett språk jag kan
men jag fattar nog om 10 minuter

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-12 18:59

Har svårt att tänka mig att det skulle gå igenom...
Jag har dock inte läst på någon av länkarna men amerikanarna
brukar ju stämma och jönsa hela tiden.
Men även om det blir olagligt i USA så blir det väl inte olagligt i resten av världen?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 19:37
Ursprungligen av Maverick:

Har svårt att tänka mig att det skulle gå igenom...
Jag har dock inte läst på någon av länkarna men amerikanarna
brukar ju stämma och jönsa hela tiden.
Men även om det blir olagligt i USA så blir det väl inte olagligt i resten av världen?

USA är obehagligt stort i såna här sammanhang, ta i beaktande vad som hände Jon Johansen som "bröt mot" DMCA. (en annan tveksam lagstiftning av ungefär samma kaliber) Jon klarade sig men har alltså blivit stämd två gånger efter påtryckningar från diverse amerikanska branschorganisationer. Och, som vi vet är det inte alla som vågar ta rättegång även om chansen finns att vinna.

Det som gör mig orolig är inte främst vad mediaindustrin har för sig, utan att inte fler protesterar. DMCA har redan gått över gränsen för vad som är acceptabelt (det är nu inte lagen utan RIAAs godtycke som bestämmer om jag får göra blandskivor)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 19:46
Ursprungligen av minipod:

Okej, vore bra om du kunde skriva på ett språk jag kan
men jag fattar nog om 10 minuter

Okej för att sammanfatta:
INDUCE act gör det olagligt att förmå konsumenter att bryta mot copyright genom att sälja teknisk utrustning som möjliggör detta. Exempel på teknisk utrustning som möjliggör copyrightbrott är: persondator, videobandspelare, kopiator, datanätverk och, som påpekas i länken ovan, digitala musikspelare.
Säljer du sådana maskiner kan du genom den nya lagen bli ansvarig för copyrightöverträdelser som begås av dina kunder.

Ursprungligen av arru:

Okej för att sammanfatta:
INDUCE act gör det olagligt att förmå konsumenter att bryta mot copyright genom att sälja teknisk utrustning som möjliggör detta. Exempel på teknisk utrustning som möjliggör copyrightbrott är: persondator, videobandspelare, kopiator, datanätverk och, som påpekas i länken ovan, digitala musikspelare.
Säljer du sådana maskiner kan du genom den nya lagen bli ansvarig för copyrightöverträdelser som begås av dina kunder.

nu förstod jag lite bättre.
Såntdär kommer bara från massa winande kärringar, men de försvinner med tiden!

Ursprungligen av minipod:

nu förstod jag lite bättre.
Såntdär kommer bara från massa winande kärringar, men de försvinner med tiden!

Tyvärr är det ju inte så enkelt. Just det här lagförslaget har jag svårt att se att det kommer röstas igenom eftersom elektronikindustrin rimligen bör vara emot det. RIAA och MPAA har dock skrämmande effektiva lobbyorganisationer så man vet aldrig. Förutom elektroniska enheter så riktar sig Induce Act även mot fildelningsprogram och annat. Är det bara jag som tycker att USA har fått skrämmande många lagar eller lagförslag i den här stilen de senaste åren? USA ska ju vara ett "fritt" land.....

Här är en intressant artikel som behandlar vad Induce Act kan innebära. http://arstechnica.com/news/posts/20040618-3906.html

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 00:44

Det är en oroande utveckling, som med all sannolikhet beror på starka lobbygrupper...

EFF gör en intressant iakttagelse, att de större musikspelarna rymmer betydligt fler låtar än vad gemene man har råd att köpa, med ett pris som är flera storleksordningar högre än spelaren. Om man lyckades olagligförklara mp3-stöd i såna spelare (och förstås andra fria format) så skulle marknaden för spelare med kapacitet över, säg 10 Gb, att försvinna! En klar intressekonflikt mellan elektronik- och mediaindustrin...

Jag blir förvånad om den här lagen går igenom. Massor av företag kommer att opponera sig mot lagen, då den är till deras nackdel, och som vi vet är det företagen som styr världen nu för tiden. Tänk på att exempelvis DVD-spelare blir olagliga (Vad hindrar kunden att föra över informationen till sin hårddisk).

Hursomhelst är det en jävla tur att vi inte har totalt inkompetenta teknikmotståndare vilkas idioti enbart överträffas av deras totala avsaknad för förståelse för andra än branchorganisationer. De kommer att bli de första att ställas mot väggen när den digitala revolutionen kommer.

1
Bevaka tråden