Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

disconnect, tog skada?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-02 11:31

Kopplade in min ipod på en polares dator och använde den som flyttbar hårddisk, när jag skulle "mata ut" stod det att det inte var möjligt att koppla ifrån ipod:en utan att jag skulle vänta till ett senare tillfälle. Provade att mata ut den igen efter en stund varpå samma meddelande dök upp igen. Tillslut blev jag less och stängde av datorn trots att det på ipoden stod "do not disconnect" men i samma ögonblick som datorn stängdes av ändrade ipoden till "ok to disconnect"-läge, skumt eller hur? någon som känner igen problemet? Kan ipoden ha tagit skada trots allt?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-02 11:43
Ursprungligen av Seoulenite:

Kopplade in min ipod på en polares dator och använde den som flyttbar hårddisk, när jag skulle "mata ut" stod det att det inte var möjligt att koppla ifrån ipod:en utan att jag skulle vänta till ett senare tillfälle. Provade att mata ut den igen efter en stund varpå samma meddelande dök upp igen. Tillslut blev jag less och stängde av datorn trots att det på ipoden stod "do not disconnect" men i samma ögonblick som datorn stängdes av ändrade ipoden till "ok to disconnect"-läge, skumt eller hur? någon som känner igen problemet? Kan ipoden ha tagit skada trots allt?

Ta det bara lugnt...du "kopplade ifrån" den iaf.......alltså när datorn slås av sker samma sak som vanligt bara att datorn slogs av, inget farligt......gör det hela tiden....

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-07-02 15:02
Ursprungligen av Archduk3:

Ta det bara lugnt...du "kopplade ifrån" den iaf.......alltså när datorn slås av sker samma sak som vanligt bara att datorn slogs av, inget farligt......gör det hela tiden....

//C

Tack för svaret Archduk3!

Brukar du alltså stänga av datorn istället för att "mata ut" ipoden? Är du säker på att den inte tar skada? Låter nästan lite ologiskt att det skulle vara mindre skadligt att stänga av datorn när det står "do not disconnect" än att slita ur kabeln från datorn i samma situation.

Mvh
Seoulenite

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-07-02 16:08

Att stänga av datorn innan man kopplar från brukar inte fungera för mig iaf. Då står det ändå 'Do not disconnect' på displayen, fast det kanske har med docken att göra? Den kanske påverkar på något sätt?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 11:28
Ursprungligen av Spyder:

Att stänga av datorn innan man kopplar från brukar inte fungera för mig iaf. Då står det ändå 'Do not disconnect' på displayen, fast det kanske har med docken att göra? Den kanske påverkar på något sätt?

Ja, jag har docka, använder inte du det? Det som trots allt var lite skumt var att det stod "do not disconnect" på min pod åxå och att det inte gick att mata ut podden via datorn då jag fick känslan av att "systemet var upptaget" på något sätt. Jag skulle med andra ord vänta och försöka mata ut lite senare. Efter ett tag ledsnade jag på att vänta och stängde trots alla "upptaget"-meddelande av datorn varpå podden i samma ögonblick som datorn stängde av "ändrade sig" och meddelade "ok to disconnect". Jaja, verkar ju inte vara någon fara trots allt och det är ju huvudsaken.

Svanerik, vad är det du brukar göra jämt? koppla ur podden med hjälp av att stänga av datorn trots att det står "do not disconnect" eller?

Om du har Windows XP kan du ju bara ta "Säker borttagning av maskinvara" och stoppa iPoden så kan du sedan utan bekymmer koppla ur den eftersom den ändrar till "ok to disconnect" efter man har stoppat kontakten mellan den och datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 13:06
Ursprungligen av Homeroplaza:

Om du har Windows XP kan du ju bara ta "Säker borttagning av maskinvara" och stoppa iPoden så kan du sedan utan bekymmer koppla ur den eftersom den ändrar till "ok to disconnect" efter man har stoppat kontakten mellan den och datorn.

Jag bara rycker bort kabeln. Skiter i om det står do not disconnect eller inte.=)

Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 14:38
Ursprungligen av Homeroplaza:

Om du har Windows XP kan du ju bara ta "Säker borttagning av maskinvara" och stoppa iPoden så kan du sedan utan bekymmer koppla ur den eftersom den ändrar till "ok to disconnect" efter man har stoppat kontakten mellan den och datorn.

Ja men det var det som var problemet, alltså att jag inte kunde mata ut den via datorn, dvs använda mig av "säker borttagning av maskinvara". När jag försökte det sade den att det inte gick och att jag skulle försköka senare, efter en stund försökte jag igen att ta bort podden men fick igen samma meddelande att jag skulle föröka lite senare, det var då jag stängde av datorn.

Ursprungligen av Raptor:

Jag bara rycker bort kabeln. Skiter i om det står do not disconnect eller inte.=)

Raptor

åfan, hehe, har du märkt om din pod slår om till "ok to disconnect" i samma ögonblock som du drar ut kabeln? Det gjorde ju som sagt min när jag stängde av datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 23:52
Ursprungligen av Seoulenite:

Ja men det var det som var problemet, alltså att jag inte kunde mata ut den via datorn, dvs använda mig av "säker borttagning av maskinvara". När jag försökte det sade den att det inte gick och att jag skulle försköka senare, efter en stund försökte jag igen att ta bort podden men fick igen samma meddelande att jag skulle föröka lite senare, det var då jag stängde av datorn.

åfan, hehe, har du märkt om din pod slår om till "ok to disconnect" i samma ögonblock som du drar ut kabeln? Det gjorde ju som sagt min när jag stängde av datorn.

Problemet med det Raptor säger är att ipoden faktiskt tar skada, att stänga av datorn är bättre eftersom den "förebereder" urkoppling innan burken slocknar helt.

Så gör inte som raptor snälla

Jag brukar göra det jämt... Knäppt att den inte kopplas ur av sig själv.

På vilket sätt tar den skada? Jag tycker för övrigt att det är kass att man inte kan bara koppla ur den.

Seoulenite---> Jag brukar stänga av datorn utan att mata ut iPoden först.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-16 12:08
Ursprungligen av svanerik:

På vilket sätt tar den skada? Jag tycker för övrigt att det är kass att man inte kan bara koppla ur den.

Seoulenite---> Jag brukar stänga av datorn utan att mata ut iPoden först.

Tror inte att den låser sig i onödan iaf... nån mening måste det ju vara med att man ska "ejecta" den innan man lossar kabeln.

Ursprungligen av kainen:

Tror inte att den låser sig i onödan iaf... nån mening måste det ju vara med att man ska "ejecta" den innan man lossar kabeln.

Anledningen till att måste mata ut den lär ju vara ifall det finns filer som är öppnade på värddatorn men som inte är återskrivna till iPoden. eller för att förhindra att frånkoppling sker under en skrivning till iPod. Inte ens i det sistnämnda fallet tror jag att iPod:en tar permanent skada då strömförsörjningen ju finns i iPod:en. Möjligen kan man drabbas av ett logiskt diskfel om man rycker ut iPod:en mitt under en skrivning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-16 14:06
Ursprungligen av Ola Lidén:

Anledningen till att måste mata ut den lär ju vara ifall det finns filer som är öppnade på värddatorn men som inte är återskrivna till iPoden. eller för att förhindra att frånkoppling sker under en skrivning till iPod. Inte ens i det sistnämnda fallet tror jag att iPod:en tar permanent skada då strömförsörjningen ju finns i iPod:en. Möjligen kan man drabbas av ett logiskt diskfel om man rycker ut iPod:en mitt under en skrivning.

Precis... fast jag orkade inte skriva allt det dära

1
Bevaka tråden