Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konkurent till Ipod?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 08:27

www.iaudio.com

Iaudio M3 20 el 40g

Har det Ipoden saknar...

#Fjärkontroll med skärm

#Radio

Ha det!

Frågan är hur man navigerar mellan 10 000 låtar på den skärmen.

Själv har jag inte köpt någon MP3 spelare, än. Jag överlever just nu på min gamla minidisc från typ -99, så jag känner att det är dags att uppdatera sig
Det står mellan att köpa en annan sorts MD, Hi-MD. Vilket är MD-skivor med utökat utrymme, nåt som sony kommit på för att hålla MDn vid liv. En MD-skiva rymmer då 1 GB, men ryktena säger att dom är rätt dyra, ca 50 kr/st (?) Och så måste man köpa ny spelare för att klara av att läsa dom också
Annars så står det mellan iAudios M3 20 GB eller en iPod 4G 20 GB. Saknar radio i iPoden, annars hade den varit ett givet val.
Någon som har testat iAudios M3 och skulle kunna svara på lite frågor?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 10:49

Review från Forumet på Iaudio.com

Well everyone I'm sure you have all wanted a review of the M3L and I dunno how good mine will be but I will do my best.

I have had my M3L for about a week now, I ordered it off the JetAudio Ebay store. My unit is not referbished but was opened by the company for testing and inspection. I paid $379.99 that includes shipping. It came in the original box with everything in it and in plastic.

First I would like to go over my initial impression of the M3L as I opened the box and took a gander at it. I have previously owned a HDD player and after takin this one out of the box and holding it in my hand, I was shocked at the size. I have to hold something to realize how big or small it really is. The only way I can describe the size is by saying that if you know how big a laptop hard drive is then you take 2 of those and stack them on top of eachother and you are very close to its size. After holding the M3L in my hand I turned it around a few times. The case is not plastic, I was proud of that. The shine the buttons give off can be kinda mezmerizing. The LED status lights on the top of the player are very colorful to say the least. Getting use to their meaning can take a bit but while it is hooked up to your computer it is fun to watch the lights blink, lol I'm easily amused. If you use the remote all the time it is best to remember to put the hold on the M3L case as it can conflict with the remote if buttons are pushed. Now onto the remote. This was a very good idea. I personally don't like having to take my mp3 player out of its case everytime I want to do something. The cord that connects the remote to the M3L is heavy duty. You should have no worrys about ruinin that. The first thing I did with the remote was take one of the 2 pieces of plascit screen covers that came in box and place is on the remote. Now I hook up the remote to M3L and take out the headphones. While in the plastic the headphones look like any other earbud headphone. I was wrong in thinkin that. There is one difference the length of the cord. From the left ear to the main cord is rather short and the right ear to the cord is long. Reason being that the remote would always be on your leftt side and extra cable can get in the way. Although this was a unique step from what I've seen it is not what I like. I tried it out put the earbuds in and cliped the remote to my shirt. I moved around like I normally would and emulated normal daily movement. If the remote was not placed close enough to your left ear that earbud would constantly be pulled out. That was very annoying about the headphones. The last part of my first impression was everything that was included in the box. The following was included with my M3L: M3L HDD Player, Remote, Cresyn Headphones, Craddle, Sub Pack, Line-in/Line-out cable, 2 Plastic remote screen covers, CD with JetAudio 6.0 and JetShell and User Manual, User Manual, IAudio M3 Case, DC adapter.

I will now cover everything else I can think of in no real order. Putting music on the M3L with jetshell is very easy so is changin the start up screen on the remote, jetshell is very nice to use. You can also put your playlists on your player this way. A D-Playlist can be made on the go while using your player but this is only a temporary playlist and I don't know how to save it, so if you would like to make a new playlist on the go you have to delete the old one. But the D-Playlist option is a nice feature. Navigating around the menus can be tricky and took me about 15 minutes to learn. I had to look at the manual for a few things but other than that its not hard. The options for playing music are very nice. JetEffect is something I use regularly. The EQ is nice but the best options in there are the BBE and the M3 Enhancement both of which make my mp3 sound better then anyother mp3player I have used or listened to music on. Ther are many options in a lot of menus many of which I can't remember. Just remember there is more then I expected in there. The one that surprised me the most but shouldn't of was its ability to display these languages: Chinese (simple and traditional), Japanese, Korean, English, Russian. I believe thats all of them there might be more. I have some songs with ID3 tags in Japanese which is how i found out it can display those languages. Well the sound quality on the M3L is far better then I have had with previous MP3 players. I bet you all want to hear about the battery life. Honestly I have yet to have it run out. I use it at work, in my car and just about everywhere i can. I go all day not worring about battery life and when i get home I hook it up to my stereo so while it sits on its craddle it charges again. But I will say I have never seen a HDD player that can go all day long and not run out of battery life. I'm sure when I go on camping trip or something I will see how long it really can last but I know after using it all day long that it gets well over 20 hours of battery life. I changed the default settings of the player so the manufactur test won't apply to me. As soon as I drain the battery all the way I will post about how much battery life I got. I'm not sure what else to include in my review but I'll keep checking the post for any questions you guys might have about the M3L. BTW as of this review I have been using firmware version 1.11 the only problem I have come accrose is the fact that most of mp3's have their time displayed incorrectly. The length of the song is usually inflated. This might be fixed in 1.2 or later revisions. It is really no bother to me for I don't care if it can display the songs time corrrectly just as long as it can play the song I'm happy :D.

22/07/2004 20:56:27

Ursprungligen av Carnilino:

Själv har jag inte köpt någon MP3 spelare, än. Jag överlever just nu på min gamla minidisc från typ -99, så jag känner att det är dags att uppdatera sig
Det står mellan att köpa en annan sorts MD, Hi-MD. Vilket är MD-skivor med utökat utrymme, nåt som sony kommit på för att hålla MDn vid liv. En MD-skiva rymmer då 1 GB, men ryktena säger att dom är rätt dyra, ca 50 kr/st (?) Och så måste man köpa ny spelare för att klara av att läsa dom också
Annars så står det mellan iAudios M3 20 GB eller en iPod 4G 20 GB. Saknar radio i iPoden, annars hade den varit ett givet val.
Någon som har testat iAudios M3 och skulle kunna svara på lite frågor?

Vad ska man med en radio till i mp3 spelaren när man har flera tusen låtar ???
själv har jag iPod 20 gig och är väldigt nöjd, det är ju den bästa spelaren, bra ljud, mycket lätt navigering. Till iPoden finns ju alla tillbehöver också, även radio =P

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 13:37
Ursprungligen av Sharif:

Vad ska man med en radio till i mp3 spelaren när man har flera tusen låtar ???
själv har jag iPod 20 gig och är väldigt nöjd, det är ju den bästa spelaren, bra ljud, mycket lätt navigering. Till iPoden finns ju alla tillbehöver också, även radio =P

Man kanske vill lyssna på tex nyheter eller en fotbollsmatch eller liknande.
Jag tycker dock personligen också att radio är onödigt... och om några år när vi har gått äver till DAB så kommer alla gamla radioapparater ändå sluta fungera.

Ja, batteritiden är ju bra! Den ser bra ut också, men fjärren var ful.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 13:17

Verkar vara krångliga menyer... sånt uppskattas inte dock... o den e ju inte i närheten av lika snygg som en iPod

mm, tänkte på tex nyheter och sportevengemang. Ligger inne i lumpen just nu, så man är lite avskärmad
men det skulle ju inte ha varit ett minus om iPod skulle haft radio...

Ursprungligen av kainen:

Jag tycker dock personligen också att radio är onödigt... och om några år när vi har gått äver till DAB så kommer alla gamla radioapparater ändå sluta fungera.

Gissar på att DAB står för Digital _nåt_ ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:08
Ursprungligen av Carnilino:

mm, tänkte på tex nyheter och sportevengemang. Ligger inne i lumpen just nu, så man är lite avskärmad
men det skulle ju inte ha varit ett minus om iPod skulle haft radio...

Gissar på att DAB står för Digital _nåt_ ?

Näe det hade ju inte varit ett minus om det hade suttit en radio i ipoden... jag hade ju bara inte använt den då

DAB = Digital Audio Broadcast... som digital tv fast med radio istället... CD kvalitet på sändningen... eller tjaa... beror ju på vilken bitrate man sänder i men iaf. finns ju redan mottagare för det och sveriges radio har sändningar i sthlm iaf vet jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 14:14

ok

Det jag saknar mest på Ipoden är faktiskt display på fjärren.

Tycker vore bra och kunna se vad det är för låt utan att ta upp spelaren.
Det är ju en del låtar som hör och tänker vad Faan är det här för låt!!! när man kör shuffle...
Skall nog lägga vantarna på en när jag åker till USA.

Men som sagt Ipoden har ju lite mer tillbehör och är stilren.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:16
Ursprungligen av lghell:

Det jag saknar mest på Ipoden är faktiskt display på fjärren.

Tycker vore bra och kunna se vad det är för låt utan att ta upp spelaren.
Det är ju en del låtar som hör och tänker vad Faan är det här för låt!!! när man kör shuffle...
Skall nog lägga vantarna på en när jag åker till USA.

Men som sagt Ipoden har ju lite mer tillbehör och är stilren.

Mmm... saknar också fjärr me LCD... skulle va soft o ha.

Ursprungligen av kainen:

Mmm... saknar också fjärr me LCD... skulle va soft o ha.

Visst skulle det vara bra med display på fjärren. Nackdelen med iAudio M3 är ju att displayen på fjärren är den enda man har, och jag kan tänka mig att den blir svårare att navigera på än den relativt stora som ipoden har.

Förresten, är Ogg-Vorbis något format att bry sig om? Tänker mest på att iPod inte stödjer det, och tex iAudio M3 och iRivers IHP-modeller gör det? Ogg ska tydligen vara rätt gammalt, och inte skilja sig så mycket från mp3, men det är bara vad jag har hört. Någon som har fakta/vet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:10
Ursprungligen av Carnilino:

Förresten, är Ogg-Vorbis något format att bry sig om? Tänker mest på att iPod inte stödjer det, och tex iAudio M3 och iRivers IHP-modeller gör det? Ogg ska tydligen vara rätt gammalt, och inte skilja sig så mycket från mp3, men det är bara vad jag har hört. Någon som har fakta/vet?

Det är ju ett ljudkomprimeringsformat precis som mp3 eller liknande, inte så vanligt och kommer inte att bli speciellt stort heller skulle jag tro... är lossless codecs som kommer ta över i framtiden så ingenting du behöver oroa dig över

fint
men vad är lossless då?

*känner mig dåligt påläst

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:15
Ursprungligen av Carnilino:

fint
men vad är lossless då?

*känner mig dåligt påläst

hehe
Lossless = att kvaliten inte påverkas... ingenting försvinner när man komprimerar låten... tex om du har en låt på orignal CDn och har komprimerat den med en lossless codec så kommer den låta exakt... EXAKT likadant när du spelar upp båda

Ursprungligen av kainen:

hehe
Lossless = att kvaliten inte påverkas... ingenting försvinner när man komprimerar låten... tex om du har en låt på orignal CDn och har komprimerat den med en lossless codec så kommer den låta exakt... EXAKT likadant när du spelar upp båda

Exakt och exakt, hur ska låten kunna komprimeras utan att något tas bort?
Det kommer inte att låta exakt likadant, men frågan är ju om man hör skillnaderna.

Ursprungligen av GuitarFReak:

Exakt och exakt, hur ska låten kunna komprimeras utan att något tas bort?
Det kommer inte att låta exakt likadant, men frågan är ju om man hör skillnaderna.

Funkar på ungefär liknande sätt som man komprimerar data i zip/rar o andra komprimeringsformat. Du får ut exakt samma data när du packar upp det igen.
Hur det funkar vete sören, men en rad matematiska formler o algoritmer...

Jahaa, så man måste ha ett codec som "packar" upp låten medans den spelas upp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-26 08:44
Ursprungligen av GuitarFReak:

Jahaa, så man måste ha ett codec som "packar" upp låten medans den spelas upp.

Jaa... mp3 fungerar ju exakt så.

1
Bevaka tråden