Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa G4 från USA

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-21 11:32

Om man tar det amerikanska priset... som ligger på $399 så blir det enligt forex enligt dagens kurs 2 929,06 svenska kronor. det är ju betydligt under det svenska iPod priset på 4195kr. Om det sedan skulle åka fast i tullen och dom skulle lägga på svensk moms på det så skulle det hamna på 3661,5kr alltså fortfarande 533,5kr billigare. (sen tillkommer ju frakt men det kan ju inte vara mer än 200kr) så om vi räknar med lite drygta belopp så har man fortfarande sparat 300kr på att beställa från usa. och den sista avgiften... hur mycket tar dom för att tulla paketet? inte mer än 300kr? isf om det åker fast i tullen så har man forfarande fått det lite billigare från USA och den stora fördelen är ju att man slipper den europeiska volymspärren.

Synpunkter?
Någon som vet någon butik i USA som säljer o skickar till sverige?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 13:18

Jag kan antagligen fixa till Sverige utan risk för tull kring 9 Aug.

[QUOTE="raZmus"]Jag kan antagligen fixa till Sverige utan risk för tull kring 9 Aug.[/QUOTEJag skulle vara intresserad av att beställa en ipod från Staterna om det blir av.
MVH /Henke ([email protected])

Glöm inte att tullen har en administrativ avgift! Den ligger på över en hundring tror jag! Risken att den fastnar i tullen är ganska stor eller? De brukar ju plocka direkt paket som kommer från företag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-21 14:03
Ursprungligen av elektronen:

Glöm inte att tullen har en administrativ avgift! Den ligger på över en hundring tror jag! Risken att den fastnar i tullen är ganska stor eller? De brukar ju plocka direkt paket som kommer från företag.

" hur mycket tar dom för att tulla paketet? inte mer än 300kr? "... räknat med den redan

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-21 14:02

kom på att en kompis ska till NY i november... så då får han köpa en till mig

Jag köper gärna en 20gb så snabbt som möjligt från usa om någon kan ta hem

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 16:46
Ursprungligen av Jürgen:

Jag köper gärna en 20gb så snabbt som möjligt från usa om någon kan ta hem

Ska kolla närmare med min polare ikväll. Hans rumskamrat jobbar på Apple också

Är även jag lite intresserad om det blir köp från usa.

Totala priset kan beräknas på tullverkets sida. Digitala kameror har ingen tullavgift, vilket då kanske gäller också för iPoden. Det faller inte i någon av de andra klasserna. Totala avgiften räknat på $399 blir 3769.30 SEK.

MEN!

"Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates."
Detta står på Apple.com hemsida, vilket betyder att 8% tillkommer även om det skall skeppas utomlands, eller? Då skulle priset bli 4071.60 SEK.

Om så är fallet så är det knappast lönt att skicka efter den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-21 22:28
Ursprungligen av elektronen:

Totala priset kan beräknas på tullverkets sida. Digitala kameror har ingen tullavgift, vilket då kanske gäller också för iPoden. Det faller inte i någon av de andra klasserna. Totala avgiften räknat på $399 blir 3769.30 SEK.

MEN!

"Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates."
Detta står på Apple.com hemsida, vilket betyder att 8% tillkommer även om det skall skeppas utomlands, eller? Då skulle priset bli 4071.60 SEK.

Om så är fallet så är det knappast lönt att skicka efter den.

Jo för det blir några kr billigare men främst för att man slipper den europeiska ljudspärren...

Ursprungligen av elektronen:

"Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates."
Detta står på Apple.com hemsida, vilket betyder att 8% tillkommer även om det skall skeppas utomlands, eller? Då skulle priset bli 4071.60 SEK.

Om så är fallet så är det knappast lönt att skicka efter den.

Sales tax behöver du nog inte betala om du beställer varan på Internet, denna avgift tas bara ut när varan säljs inom delstaten. Man får m a o betala sales tax även om man köper den direkt i butik.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-28 07:45
Ursprungligen av elektronen:

Totala priset kan beräknas på tullverkets sida. Digitala kameror har ingen tullavgift, vilket då kanske gäller också för iPoden. Det faller inte i någon av de andra klasserna. Totala avgiften räknat på $399 blir 3769.30 SEK.

MEN!

"Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates."
Detta står på Apple.com hemsida, vilket betyder att 8% tillkommer även om det skall skeppas utomlands, eller? Då skulle priset bli 4071.60 SEK.

Om så är fallet så är det knappast lönt att skicka efter den.

Och inte för jag vet hur du räknar!
2 929,06 * 1,08 = 3163,4kr

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 09:43
Ursprungligen av kainen:

Och inte för jag vet hur du räknar!
2 929,06 * 1,08 = 3163,4kr

+ moms = 3954,231 + nån form av porto kanske...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-28 10:21
Ursprungligen av Earth:

+ moms = 3954,231 + nån form av porto kanske...

Inte om man har en kompis i USA som jag som skickar den till mig som "gift"... då blir det bara porto

  • Medlem
  • 2004-07-28 10:51
Ursprungligen av kainen:

Inte om man har en kompis i USA som jag som skickar den till mig som "gift"... då blir det bara porto

Den som är intresserad av att slippa problematiken och ändå få tag i en amerikansk kan ringa oss.
Vi har dem på hyllan, så det är bara att trampa iväg till Lidköping och ta med sig lite cash...
3.090:- resp 4.090:- inkl moms.

Här

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 11:17
Ursprungligen av Palle:

Den som är intresserad av att slippa problematiken och ändå få tag i en amerikansk kan ringa oss.
Vi har dem på hyllan, så det är bara att trampa iväg till Lidköping och ta med sig lite cash...
3.090:- resp 4.090:- inkl moms.

Här

Wow en hel hundralapp jmf med svenska Apple Store!

  • Medlem
  • 2004-07-28 12:29
Ursprungligen av Earth:

Wow en hel hundralapp jmf med svenska Apple Store!

Ja, vi har valt att inte lägga på extra för förmånen att få en US modell...

Som du förstår så skickar vi inte en skolklass genom tullen med varsin iPod under tröjan för att komma ifrån moms och tullavgifter, så det blir (som ni också kommit fram till här) inte så mycket billigare som många tror när man måste ta hänsyn till skatter, frakt och fraktförsäkring.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 12:47
Ursprungligen av Palle:

Ja, vi har valt att inte lägga på extra för förmånen att få en US modell...

Varför inte, då skulle ni ju få jättemånga sålda!? Tror fa att konsumenter tänker på priset och vill man prompt ha en från staterna kan man ju lätt skicka efter den och hoppas på att slippa moms i tullen...

Själv är jag glad över ljudspärren eftersom jag tidigare i livet spelat sönder öronen och inte vill att min dotter gör detsamma!

  • Medlem
  • 2004-07-21 23:39

Ljudspärren går förvisso att trockla sig förbi, om man vill det.

Går väl bara att byta firmware på något vis? Det kan ju knappast vara en hårdvaruspärr.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-22 07:21
Ursprungligen av GuitarFReak:

Går väl bara att byta firmware på något vis? Det kan ju knappast vara en hårdvaruspärr.

Vad jag vet så finns det massa "work arounds"... men ingen som tar bort spärren utan som bra går runt den o det e ju bugg. jag vill inte ha den där alls... många som har problem med dist i ljudet på sina ipods... skulle tro att det är pga volymspärren.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 04:38

Ändå skönt att slippa

  • Medlem
  • 2004-07-22 07:36

Jag kan säga som så, att det även är en herrans massa amerikaner som har problem med distortion. Kika runt en hel del på detta igår på olika forum, och där fanns en hel drös med trådar om detta problem. Det vore verkligen skönt om man kunde få någon som helst klarhet i detta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-22 09:48
Ursprungligen av Tiger:

Jag kan säga som så, att det även är en herrans massa amerikaner som har problem med distortion. Kika runt en hel del på detta igår på olika forum, och där fanns en hel drös med trådar om detta problem. Det vore verkligen skönt om man kunde få någon som helst klarhet i detta.

Okej. Men vi vilket fall som helst så slipper man volymspärren hehe

Ursprungligen av Tiger:

Jag kan säga som så, att det även är en herrans massa amerikaner som har problem med distortion. Kika runt en hel del på detta igår på olika forum, och där fanns en hel drös med trådar om detta problem. Det vore verkligen skönt om man kunde få någon som helst klarhet i detta.

Hur många då? Ett tiotal på tio tusen sålda enheter kanske? Om det är fel så täcks det av garantin.

Fan, jag som ställde in min resa till Lidköping

Men man slipper ljudspärren.

Ursprungligen av GuitarFReak:

Men man slipper ljudspärren.

va???

  • Medlem
  • 2004-07-28 12:12
Ursprungligen av THORVALD:

va???

EU har satt någon sorts begränsning på hur hög volym man kan ha.

1
Bevaka tråden