Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgen försvinner?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-29 23:16

Kolla Här!

Täcker garantin detta?

Ps. Inte min Mini. Ds.

Jag säger ju det, alla iPod Minis är i grunden silvriga, så varför inte köpa en sivrig från början?

ps. drew kolla din post här på ipod.se ds.

Det blir så med färgade metaller...färgen fastnar liksom inte ordentligt...det beror på tillverkningsprocessen men eftersom det är känt att den typen av infärgning av metal som Apple har valt (tror det är någon form av anodisering google om ni vill veta vad det är) bleknar så kan man ju fråga sig om det verkligen kommer att gå på garantin...

Skaffa ett fodral om ni är fästa vid färgen.

så ser man inte färgen.... eller hur.
om man inte köper en påse . zip. som e full.

Klart det går på garantin! Ring!

Ursprungligen av svanerik:

Klart det går på garantin! Ring!

Så du menar att apple kommer att byta ut alla miniPodar, eftersom det kommer att ske med dem förr eller senare (det är klart de flesta kommer säkert inte att blekna förrän garantitiden gått ut). Det är svårt att få färger att fästa på metaller...men du har säkert rätt apple är ett av de enklare företagen att ha med att göra när det gäller garantier.

Man ska nog inte köpa mini Podden för dess färg utan mer för dess format...

Är dom eloxerade så ska dom klara färgen.
Men är det någon form av färgning så släper det eller bleks efter ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-30 12:17

Vad gör det om färgen blir lite sliten/bleknad? Vad är det för mening med att ha en pryl som inte ser ut att bli använd?
Skulle tycka att det var högst onödigt av Apple om de byter ut iPods p.g.a detta.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-30 13:53

Om ni Mini skulle se ut så där som den på bilden efter en tids användning skulle jag bli galen om jag inte fick byta ut den.

Den kommer/ska se använd ut efter en tid men färgen ska ta mig satan inte börja flagna bort. Det där med Apple och kvalitets känsla är viktigt.

  • Medlem
  • 2004-07-30 14:26

Tvivlar starkt på att "Alla" ipod mini skulle se ut så efter ett tag. Måste blivit nått fel när den tillverkades.

Mvh Martin

silver är bra. den blir aldrig matt

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 01:22
Ursprungligen av minipod:

silver är bra. den blir aldrig matt

Silver väljer man för att man för att det är propert. Vem vill ha en proper mini? TRÅKIGT! Det blir en grön.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-30 16:25

Hoppas det.

Det hoppas jag också...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 17:24

Annars är det väl smart att köpa en som inte är silver. Så har man en annan färg ett tag sedan när det gått en stund så får man en silver iaf. Då har man ju haft två färger. Bra, så att man aldrig tröttnar.

Färgen flagnar inte utan blir blekare, och Apple kommer med högsta sannolikhet inte att byta någon mini för färgens skull.

  • Medlem
  • 2004-07-30 22:55
Ursprungligen av Mr. Mango:

Färgen flagnar inte utan blir blekare, och Apple kommer med högsta sannolikhet inte att byta någon mini för färgens skull.

Sånna grejjer kan inte hända om den ligger i starkt solljus?

Mvh Martin

Ursprungligen av Nymf:

Sånna grejjer kan inte hända om den ligger i starkt solljus?

Mvh Martin

Jodå, precis då.

  • Medlem
  • 2004-07-31 19:05
Ursprungligen av Mr. Mango:

Jodå, precis då.

Undrade om sånt kunde hända. Eller vad menar du?

Ursprungligen av Nymf:

Undrade om sånt kunde hända. Eller vad menar du?

Du undrade ju om minin kan blekna när man har den i starkt solljus. Jag menar att det är precis då det finns en risk att den gör det.

  • Medlem
  • 2004-08-01 15:32
Ursprungligen av Mr. Mango:

Du undrade ju om minin kan blekna när man har den i starkt solljus. Jag menar att det är precis då det finns en risk att den gör det.

Fint.

Ursprungligen av mail:

Hej Olof

Färgens beständighet kan delas upp i 2 olika kategorier. Färgens
egenskaper och oxidskiktets nötningsgenskaper.
Färgen kan vara mer eller mindre ljusbeständiga, altså motståndskraften
mot uv-ljus. Mörka färger har i regel bättre beständighet men det är inte
alltid så. Det som händer är att färgen helt enkelt bleks mer eller
mindre.
Oxidskiktet kan vara tunnt, vilket gör att det lätt nöts bort. Det kan
också vara av dålig kvalite och nöts därför lättare bort. Detta medför ju
i sin tur att även färgen försvinner.

Jag kan nämna ett exempell ABU Garcia som tillverkar fiskerullar. Dom
anodiserar alltid 20um, vilket är ett ganska tjokt skikt. Dessutom arbetar
dom mycket med mörka färger för att få bättre beständighet. Detta kostar
givetvis mer.

Hoppas detta hjälper dig.

Martin dehlin
Alupart

Jag skrev och frågade ett företag som håler på med sådan och här är svaret jag fick!

Lägg inte er minis i ett solarium..det verkar bli så dumt då!!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-31 04:10

Propert? Köper man en produkt från Apple köper man den för att den är stilren och har en jävligt snygg design. Alltså kör man propert hela vägen.

Köp en silver.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 09:42
Ursprungligen av drew:

Propert? Köper man en produkt från Apple köper man den för att den är stilren och har en jävligt snygg design. Alltså kör man propert hela vägen.

Köp en silver.

Ja, det är precis det man gör, för att det är stilrent, snyggt designat och enkelt att använda. Därefter väljer man färg. Silver har "alla andra"; silver är inte nödvändigtvis mer stilrent. Bland annat därför väljer jag grön, som råkar vara min favoritfärg. Jag är glad att valmöjligheten finns.

Silver är klart stilrenast och självklart vill jag ha en iPod som matchar min image, så jag köper en propet silvrig.

  • Medlem
  • 2004-07-31 16:08
Ursprungligen av minipod:

Silver är klart stilrenast och självklart vill jag ha en iPod som matchar min image, så jag köper en propet silvrig.

Hahaha.

Ursprungligen av Nymf:

Hahaha.

tack.

  • Medlem
  • 2004-08-01 12:12

Jag förstår inte varför ni bryr er. Det spelar ju ingen roll om färgen flagnar av eller om ytan repas lite. dels är skicket på ipodens lack fullständigt oväsenligt när man använder sin ipod och dels är det väl bara charmigt om ipoden mönstras med lite små slitskador med tiden så att man kan se att den är använd? det enda man behöver vara rädd om är kontakterna och displayen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-01 21:51
Ursprungligen av flain:

Jag förstår inte varför ni bryr er. Det spelar ju ingen roll om färgen flagnar av eller om ytan repas lite. dels är skicket på ipodens lack fullständigt oväsenligt när man använder sin ipod och dels är det väl bara charmigt om ipoden mönstras med lite små slitskador med tiden så att man kan se att den är använd? det enda man behöver vara rädd om är kontakterna och displayen.

Fast nu är det ju så att det finns folk som inte riktigt har samma åsikt som du. Jag "vill" inte att min iPod ska få repor... Helst vill man väl att det inte ska synas att man har använt den. Allra helst skulle man väl nästan sätta upp den på väggen och bara titta på den hela dagarna.

Inte för att jag vill sälja min, men det blir ju dessutom inte så bra andrahands-värde på den heller.

Det är ju tur att vi alla tycker olika!

Bevaka tråden