Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod gör pc-nissar till hängivna macare. Eller?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad tror ni om möjligheterna för iPod att attrahera pc-nissar att byta till mac?
Själv är jag skeptisk och tror att Apple kommer fortsätta attrahera grädden likt
Bang & Olofsen gör på stereosidan.

Hur många av er har bytt från pc till mac där iPoden fungerat som katalysator?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-30 13:59

Jag tror att iPod:en kan ha en stark effekt när det gäller att "omvända" PC-användare. Jag är själv ett exempel på en inbiten PC-användare som efter att jag upptäckt iPod:en i sommar nu beställt en, och det lär inte bli den sista Mac-produkten jag köper. Har inte tidigare förstått hur lättanvänd en Mac är, och framför allt inte hur snygga och smarta produkterna är!

Jag är omvänd den förste januari ska jag ha mig en 15 tums powerbook (om jag har råd)
Jag tror helt klart på poddens effekt att omvända hela världen!

Helt klart har ipoden en fruktansvärd effekt på Pc användare. Jag har själv en Pc och har alltid haft det. Har dock alltid gillat mac (speciellt för att de är så snygga). Men jag har aldrig riktigt haft råd att byta eftersom om jag skulle gå över till mac så skulle jag ha en pc oxå. Men jag tror att ipoden gjort att många "pc-nissar" har insett hur snygga och smidiga mac prylarna är. Har t.ex. bytt över från winamp till itunes helt och hållet.

klart man känner starkare för mac efter att ha köpt en iPod Mini!

Jisses vad ni icke är representativa..
Tänkte själv skaffa Virtual PC när versionen för Power Mac G5 kommer
bara för att "smyg pc:a"..

Tror fortfarande att macförsäljningen kan gå upp med max någon ynka procentenhet p.g.a. iPod. Priset avskräcker och segmenterar marknaden naturligt som ni själva påpekat.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-30 16:49

Jag tvivlar nog att en iPod kan omvända en pc-nörd.
Men den kan säkerligen putta dom som är nära en switch över kanten.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 16:59

Jag tror på iPodens kraft att omvända! Jag börjar så smått älska Mac mer och mer. Det hände iofs redan innan jag skaffade min första iPod. Men är först och främst intresserad av en PowerBook. Som stationär vill jag ha min PC

För mig är ipoden bara en snygg mp3 spelare som är billig och jävligt bra.

Bytte till Mac tack vare min iPod. Körde Mac för att bra tag sedan och sedan PC ett långt tag. Nu har jag alltså en 12" iBook (med mycket minne) som jag använder till allt möjligt, från bildbehandling till internet och musik, har till och med något enstaka spel. Skaffade iBooken som komplement till min stationära PC men jag gick nästan direkt över till den på heltid. Det enda min P4/XP är bättre på är spel. När man får lite perspektiv förstår man vilket skräp Windows egentligen är.

Jag tror att de allra mest inkörda PC-nördarna inte kommer byta till Mac tack vare iPoden, faktum är att de nog inte ens kommer att köpa iPod. Istället för att välja en stilren, liten och användarvänlig spelare som iPod väljer de en spelare som har massor med onödiga finesser och funktioner, och som dessutom har snott en hel del från originalet.

Jag tror att samma personer som gillar iPod även kommer uppskatta Mac.

Jag skulle nog kunna säga att jag är inbiten PC-nörd och jag har köpt en iPod.. de du!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-30 18:20

Jag har helt blivit Mac-frälst efter att jag fick min iPod, kan man säga. Jag ska köpa min första Mac till jul, en iBook 12"....

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-31 09:19
Ursprungligen av Legolas:

Jag har helt blivit Mac-frälst efter att jag fick min iPod, kan man säga. Jag ska köpa min första Mac till jul, en iBook 12"....

Att ha en brorsa som går före och visar vägen är rätt så bra också, eller hur?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-31 19:27
Ursprungligen av skamuel:

Att ha en brorsa som går före och visar vägen är rätt så bra också, eller hur?

Ja det är ju guld! Haha, jag hade aldrig gjort det om inte du hade påverkat mig så....

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 09:30

Jag lever i en skyddad verkstad... jag skaffade Mac 1995 för att några vänner redan hade det, och sen har det fortsatt så. Faktum är att jag numera bara har en (1) nära vän som kör PC. Under åren är det nog ett tiotal personer i min närhet som har "switchat" pga mig. När jag såg min PC-väns nya bärbara för ett par veckor sen blev jag faktiskt chockad - vilket monster! Jag trodde alla bärbara datorer såg ut som iBooks

Ursprungligen av Legolas:

Jag har helt blivit Mac-frälst efter att jag fick min iPod, kan man säga. Jag ska köpa min första Mac till jul, en iBook 12"....

Just iBook verkar vara mycket vanlig första Mac för switchers, särskilt 12". Svarade konstant på frågor om iBook från switchers borta i 99macs forum förut. Det kom typ nya intresserade hela tiden, flera stycken varje dag kändes det som.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-31 10:05
Ursprungligen av Mr. Mango:

Just iBook verkar vara mycket vanlig första Mac för switchers, särskilt 12". Svarade konstant på frågor om iBook från switchers borta i 99macs forum förut. Det kom typ nya intresserade hela tiden, flera stycken varje dag kändes det som.

Ja, jag känner precis som många andra här. Har en stationär PC som jag är rätt nöjd med, men börjar bli mer och mer sugen på en bärbar, och efter att ha sett hur snygga de bärbara Mac:arna är får det nog bli en sån om ett tag.

Jag kan ju säga såhär, Mac äger ganska rejält, har en PC som jag kör Linux på, Windows orkar jag verkligen inte med. Ska köpa en bärbar mac så fort jag får råd.

Linux är förvisso trevligt det också. Iaf mycket trevligare än Windows.

Mycket bra kombination.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-31 11:37

Ska inte byta men ska köpa en powerbook när jag får råd... som kompliment till min PC (försöker lägga undan pengar till lägenhet strax utanför stockholm sammtidigt och det e ju inte så lätt hehe) kostar massa pengar.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 12:15

Om man nu ska köpa en bärbar Mac. Är det värt att lägga pengarna på en Powerbook eller klarar jag mig med en iBook? (Vet att det BEROR PÅ vad jag ska använda den till, men vill veta mest tech-nerdish wise )

Ursprungligen av raZmus:

Om man nu ska köpa en bärbar Mac. Är det värt att lägga pengarna på en Powerbook eller klarar jag mig med en iBook? (Vet att det BEROR PÅ vad jag ska använda den till, men vill veta mest tech-nerdish wise )

Du kommer ganska långt med en ny iBook med mycket minne (jag kör med 640). Använder den till allt möjligt, surfning, ordbehandling, photoshop, musik. Det fungerar bra, mycket tack vare operativssystemet som är mycket bra på att utföra flera processer samtidigt till skillnad från Windows. Du hittar en massa frågor och svar om iBooken på http://www.99mac.se

EDIT: Har du mycket pengar så kanske en 17" Powerbook också funkar: http://images.apple.com/powerbook/gallery/images/powerbook17top09162003.jpg

Den ultimata kombinationen!

[CENTER]

och

[/CENTER]

Vilket jävla radarpar!

för stor 12" och ipod mini ska de juh va...

12"?
det räcker inte ens för hela den här sidan ju ffs! på bredden
nej stort ska det vara!

klart det gör. har tom. plats över vill man sedan ha ännu mer plats tex. när man jobbar i photoshop och liknanade kör man juh bara en extra skärm. en bärbar dator ska vara bärbar... det är iaf min filosofi.

Håller med. 12", 1024x768, 2.2 kg duger bra i en bärbar dator.

Kan ju nästan slösa med skärmutrymme (nåja)... sorry för hårt komprimerad bild

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 18:31

Jag som stenhård maccare hade i början svårt att tro att iPoden skulle kunna intressera wintel/PC-användare för Macintosh. Vad fel jag hade.,,

Har hjälpt 9 och en halv vänner/bekanta/kunder att switcha! Allt från iBook till Powermac G5. Alla har en iPod även om jag inte tror att det är därför alla switchade. Design, rykten om ett säkrare och mer användarvänligt operativsystem är tre av anledningarna jag hört.

Tror att Mac OS X har minst lika mycket att göra med att folk switchar som iPoden. Mac OS X är det bästa som hänt Mac plattformen på länge. Helt överlägset Mac OS 9 på i stort sätt alla punkter.

Just det, 0.5:an är en webbutvecklare som har kvar sin wintel pga ett program som saknas och för att kolla sidor. Så han är bara en halv switchare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-31 18:58

en 12" kommer sitta fint... fast smakar det så kostar det... blir drygt 20k för det jag vill ha...
går det att koppla in en powerbook till en vanlig DVI pc bildskärm? (har en TFT 18" viewsonic)

Bevaka tråden